|
| Kommentar Fra : severino |
Dato : 17-11-09 20:38 |
|
Du kommer nok til at forklare lidt mere detaljeret, hvad denne omformer bruges til, så vi kan spore dit probem, helt ind til sagens kerne!
Som det står beskrevet nu, ser det ud som om du blander nogle ting sammen, da det ikke helt giver et fornuftigt sammenhæng!
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 17-11-09 20:42 |
|
Forslag.
en lille 12 piber (lygte alarm) på nærlys + og til + på din omformer efter afbryderen.
når lygten slukkes vil + blive til - gennem pæren og alarmen lyder.
Jeg ved ikke med evt. speciallygter, men så til + på en baglygte.
Piber/lygtealarm fås sikkert hos T Hansen eller bilexperten.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 17-11-09 20:43 |
|
12 piber (lygte alarm) > 12 volt piber (lygte alarm)
| |
| Kommentar Fra : Hemmje |
Dato : 17-11-09 20:49 |
|
Omformeren bruges til at styre hifi (playstation og surround) ... Omformer laver 12v om til 230v.. Jeg har prøvet at kører det hele over cigaretstikket men der begyndte omformeren bare at hyle og hyle, hvilket den ikke gør nu hvor strømkablet som er 16mm kommer med strøm til omformerendirekte fra batteriet...
Og jeg kunne godt tænke mig at denne omformer simpelt slukkede helt nå man feks slukker 12V anlæg
.. ved ikke om det hjalp bedre påspørgsmålet?..
| |
|
Træk det over et tændings styrret relæ.... så er det over med bøvlet...
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 17-11-09 21:10 |
|
Du kan bruge et lygterelæ (måske 2 monteret parallelt)
Der er normalt et anvendeligt diagram med.
Det viser en styrekreds som du forbinder til en +, der afbrydes med nøglen, evt din cigarettænder, hvis den altså er styret via tændingen (det er min ikke) og så - til stel et eller andet sted.
Og en afbryderkreds, hvor du sætter din 16kvadrat fra batteriet til det ene slaveben og det sidste ben forbinder du med omformeren.
Hvis relæ (eller stikforbindelserne) bliver varme skal du bruge flere eller større relæer.
Men hvis du skal bruge så store ledninger, må generatoren da have svært ved at følge med, og du kan helt sikkert mærke det på trækkraft og brændstofforbrug.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 17-11-09 21:46 |
|
Brug et kraftigt relæ, der kan håndtere de ampere, som omformeren kræver. Træk så en styrestrøm fra generatorens klemme til ladelampen D+.
Så vil du kun kunne bruge udstyret når motoren kører. Et 30 ampere lysrelæ burde vel være tilstrækkeligt, men de findes også til større effekter.
Den "fede" ledning føres fra batteri til klemme 30/51 på relæet. Klemme 86 er styrestrømmen fra generatoren. Klemme 85 er stelforbindelse. Klemme 87 er udgangen på relæet til omformeren.
Husk sikring på fødekablet, og så tæt på batteriet som muligt.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 18-11-09 15:38 |
|
OG HUSK SIKRINGEN hvis du har bilen kær.
Den skal indskydes helt oppe ved akkumulatoren.
Det er en fordel hvis dine relæer er me lidt forsinket indkobling, så de først slutter efter at motoren er startet og lidt oppe i omdrejninger, Det opnår di ved at styre relæet fra generatoren, som cortia forklarer.
Grunden er at omformeren ikke kan regulere hurtigt nok efter spændingsdykket fra startmotoren. Så risikere du overspænding på dit fine udstyr, i det øjeblik starteren afbrydes.
| |
| Kommentar Fra : rocoolsen |
Dato : 18-11-09 18:51 |
|
16 mm kabel ? Lyder som et Elværk fra Thansen.
2,5²mm klarer fint 25 amp og 300w/230v men skal være over styrerelæ og tænding som andre har beskrevet. Ville dog indsætte en kondensator hvis det er en nyere bil. da induktion kan ødelægge styreboks.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|