/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Jyske Bank
Fra : olarsen
Vist : 713 gange
100 point
Dato : 17-11-09 19:36

Jyske Bank er ude efter mine penge!

Jeg kan i øjeblikket købe aktier til kurs 110 eller sælge tegningsretten til kurs 12. Hvem har forstand på penge som kan råde og vejlede. . . jeg har kun forstand på at bruge dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-09 19:40

Nå de er måske også ved at gå ned ligesom Roskilde Bank.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-11-09 19:46

Nej jeg tror ikke at de er ved at gå ned, men jeg er jo ikke præst, så jeg må ikke tro.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-11-09 19:47

UANSET hvad er ALT hvad der hedder bankaktier, eller aktier i det hele taget, risikobetonet.....

Selvom alle tal kan være "flotte" er der INGEN der kan spå om fremtiden (men Jyske Bank forsøger sikkert gerne )

Så klart de vil sælge deres egne...

Selv Bill Gates har tabt store summer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-09 20:24

Der var vist ikke ret mange i Roskilde Bank som viste at den var gal.........................

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-09 07:12

Læs de 10 råd om aktieinvestering her

http://www.shareholders.dk/videnominvestering/aktieskole/10gyldneraad.aspx

Men først og fremmest skal du tænke over, er det DIG der har lyst til at investere, eller er det BANKEN, der gerne vil have dig til det?

For mange år siden brugte jeg Jyske Bank, og hver gang jeg skulle låne penge foreslog de mig at købe aktier i banken, så ville jeg få bedre vilkår på lånet. Da det skete anden gang havde jeg checket kurserne, og kunne fortælle dem hvor meget jeg ville have tabt, hvis jeg havde købt aktier første gang. Tredje gang skiftede jeg bank!

Tidshorisont for investringen er meget vigtig, hvornår vil du have pengene udbetalt, og spredning på firmaer, brancher, lande (det sidste evt. gennem investeringsforeninger) er næsten endnu vigtigere. Hvis du kun har aktier i Jyske Bank, eller et hvilketsomhelst andet firma, og de laveren Roskilde Bank, taber du alt.

Men når du har tegningsretter, har du vel i forvejen aktier i Jyske, så spørgsmålet er vel, om du vil have FLERE aktier der, eller hellere vil have nogle penge ud nu, evt til at købe aktier andre steder. Hvis du ikke har aktier andre steder, ville jeg bruge de 12 kr (pr ret) sammen med de penge du skulle købe aktier i Jyske for til at købe andre aktier, du har jo 12% ekstra at købe for!

Men da Jyske-kursen nu er omkring 170 er 112 kr. pr aktie da attraktivt, hvis den kan holde kursen. Så har du god spredning i forvejen, er det måske ikke noget dårligt valg.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 18-11-09 09:45

Vagnr har mange gode synspunkter. Jeg har ikke noget detailkendskab til Jyske Bank, men de finansielle virksomheder må formodes at have lært af krisen, og de har fået stor hjælp fra dig og mig (det offentlige), så mon ikke, at de i de nærmeste år vil komme til at tjene mange penge. Generelt kan man sige, at man skal købe aktier, når de andre er bange, og sælge aktier, når de andre er grådige.

Men her kommer mit vigtigtiske synspunkt: Om du skal investere i flere aktier i Jyske Bank afhænger ikke af banken, men af dig sel! Har du i forvejen hele din opsparing i Jyske Bank aktier, skal du helt bestemt ikke købe flere aktier af samme slags. Har du lånt penge til aktieinvestering, skal du helt bestemt ikke. Har du brug for din opsparing inden for de næste par år, så skal du helt bestemt ikke. Kan du ikke tåle at tabe din investering, så skal du ikke. Jeg kunne blive ved med at nævne forhold, som relaterer sig til din investorprofil (og ikke til aktiemarkedet), og som taler for og imod at investere i aktier. Men baseret på al økonomisk historik, så er aktieinvestering et af de få steder, hvor man på sigt kan opnå et godt afkast af sine investeringer. Investering i obligationer og pengemarkedsindskud giver sjældent et afkast over 0% efter skat og inflation.

Mvh

Claus

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 21-11-09 16:02

Tak for svaret vagnr.

Jeg fik to gode råd, men giver points til dig, da du kom først.

Jeg har i øvrigt valgt at købe aktier for værdien af tegningsretterne og udbetaling af restbeløbet, så har det været udgiftsneutralt for mig, men heller ikke særligt indbringende, hvis/når kurserne stiger

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-11-09 17:38

Selv tak, olarsen.