/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Fotopapir - hvilket?
Fra : Marc88
Vist : 3246 gange
100 point
Dato : 16-11-09 23:31

Hej alle,

Jeg har for nylig købt en printer: Canon Pixma MP620.

Jeg havde noget gammelt fotopapir liggende og prøvede derfor at printe et billede der på.
Jeg blev dog UTROLIG skuffet over kvaliteten.
Jeg havde læst at printeren kunne printe fotos i høj kvalitet. Det var sådan set derfor jeg købte den.
Fik dog at vide, at dette godt kunne have noget at gøre med kvaliteten af papiret.

Mit spørgsmål er nu:

Hvad er godt fotopapir?
Er det bedre jo højere g/m2 ?
Skal printeren indstilles specielt?

Mvh Marc

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-11-09 00:03

Ja din printer skal helt sikkert indstilles til at printe på fotopapir, da papirets egenskaber er forskelligt fra almindeligt papir, som dog også er lidt af en jungle.
Hvordan printer den billeder på almindeligt godt laserpapir?

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 17-11-09 00:18

Ja, jeg har godt bemærket at man, inden man printer, skal vælge hvilket slags papir det er.
Der følger et meget fint billedudskrivnings-program med.

Har printet et dvd-cover ud, på ganske almindeligt (hvor godt vides ikke) A4 papir.
Det ser glimrende ud synes jeg.

Mvh

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 17-11-09 00:18

Et stykke normalt kopipapir har en vægt på 80g/m2,

mens kaftigt fotopapir har en vægt mellem 200 og 300g/m2

Som Severino skriver så er det lidt af en jungle.

Hvis det papir du har prøvet med er gammelt papir som var godt til en 9 nåls matrixprinter,

så får du et dårligt resultat med din nye printer.

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 17-11-09 00:21

Hmm okay.. Det er godt nok ikke til at finde ud af :S
Da jeg printede på det fotopapir jeg havde liggende, synes jeg billedet blev meget grynet. Det er lige før man kunne se pixels'ne!

Mvh

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 17-11-09 00:28

Men generelt er det bedst at have mange g/m2 ?

Mvh

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 17-11-09 00:35

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=491

Prøv at læse om det her.

Ja,- 180 gr. papir eller mere er noget bedre end almindelig 80 gr. papir

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-09 00:47

Der står i manualen til din printer hvilket papir du kan bruge. Ret dig efter det, de ved som regel hvad der er godt til printeren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-09 02:17

Citat
Da jeg printede på det fotopapir jeg havde liggende, synes jeg billedet blev meget grynet. Det er lige før man kunne se pixels'ne

Det er vel ikke fordi billedet du printede ud er i for dårlig opløsning?
Hvor meget fylder billedfilerne?

Derudover, om printeren skal indstilles specielt.
Jamen så følger der som regel et program med til printeren, og når du har det installeret det på computeren og vælger det som udskrivningsprogram, så får du muligheden for at vælge hvilken slags papir der skal printes på.
Fotopapir er ikke bare fotopapir, der er udover tykkelsen på det, også forskel på hvor blankt det er, og hvis du så vælger den forkerte papirkilde, så bliver printet noget juks fordi der enten lukkes for meget eller for lidt blæk ud på papiret.

Godt og billigt papir, der har Aldi nogen gange noget hjemme, der hedder SIHL.
Det er meget billigt og er rigtig godt.

Ellers har Inkclub nogen gange tilbud på Canon fotopapir til rimelige penge.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-11-09 13:37

Ved du hvad.. Når du skal printe et billede ud, så skal du jo vælge hvilket papir du vil bruge.
Det har du fundet ud af.

Men samme sted skal du vælge hvilken kvalitet det udskrevne skal være i.
Hvis man ikke vælger noget der, så bliver billedet udskrevet i "Standard", som kun er næsthøjeste kvalitet. Man kan vælge mellem Høj, Standard, Hurtig og Brugerdefineret.
Det kan man i hvert fald på min, --jeg har en Canon Pixma MP 630. Der er nok ikke alverden til forskel. Du skal vælge "Høj".

Din beskrivelse af udskriften lyder som om det er DET, der er galt.

Jeg køber som regel fotopapir på tilbud. Og jo "tungere" det er, jo bedre kvalitet er det som regel osse. Jeg bruger min. 180 g/pr m2 til fotos, og 280g/m2 hvis jeg skal lave postkort eller lign.

I dag synes jeg, at det meste af det -nogenlunde tykke- papir man køber er rigtig godt til at udprinte billeder på.

Men det kan sagtens være noget gammelt papir i en uheldig kvalitet du har liggende..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-11-09 15:12

Det er nu ikke tykkelsen på papiret, som er altafgørende. Papirbasen er lige så vigtig.
Når der er tale om en blækprinter, så skal farvemængden tilpasses i forhold til papirbasens sugeevne.

For meget farve kan flyde ud i papiret og give grimme billeder, så derfor er det godt med laserpapir, når vi taler om almindeligt papir. Det har fået tilført en kalktilsætning der skal gøre papiret mere blankt, mere hvidt og tættere i strukturen.

Fotopapir har en speciel overflade, både det blanke og det halvmatte, hvor farven trænger ned igennem. - For meget farve kan medføre, at billedet tvære ud hvis man berøre det for tidligt, og skal da altid lige have tid til at tørre op.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-11-09 16:29

I teorien har du ret, Severino. Men i praksis må man nok forlade sig på tykkelsen. For det er sjældent at der er andre sammenlignelige oplysninger på pakningerne.

Jeg har kikket min samling igennem, og jeg har papirer med vægten 150-180-220-138- 240- 260 og 280. Nogle er købt i en fotoforretning, andre er købt i Netto eller Rema1000. Det gør ikke den store forskel hvor de er købt. Selvfølgelig er Nettos og Remas tilbud de billigste.

Nogle pakker står der "hurtigtørrende" på. Andre gør der ikke. Men det har ingen betydning, for hvad betyder "hurtig"? Der mangler sammenlignelige tal. Producenten kan jo altid skamrose sit produkt, når der ikke er nogen målelige faktorer ud over papirets vægt.
Hvis man kun printer et enkelt stykke ud af gangen, så betyder det ikke så meget med tørretid. For så vil man alligevel lade billedet ligge og tørre.
Det kan måske betyde noget, hvis man sætter printeren til at printe f.eks. 10 stk ud og går fra den, så billederne bliver lagt oveni hinanden.
Men jeg har nu aldrig været ude for urimelig lang tørretid. Jeg har aldrig oplevet problemer.

Det gør en forskel hvor blankt papiret er. Men det er så en smagssag.

Det er ikke noget, der ville lave en udskrift som den, Marc88 beskriver. Og det samme med om papiret er for længe om at tørre. Det vil IKKE give en udskrift et "grynet" udseende, hvor det er "lige før man kan se pixels'ne". DET må enten være fordi billedet har en for lav opløsning, eller fordi udskriften ikke står til højeste kvalitet.

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 17-11-09 21:46

Tak for alle svarene!!

Billedet er 10.2 mp. og fylder omkring 4 mb.
Tror og håber jeg har været for dum ikke at have sat printeren til høj kvalitet.

Jeg vil prøve at bestille noget papir af god kvalitet og så selvfølgelig tjekke om indstillingerne er korrekte

Tusinde tak alle sammen!

Mvh

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-09 13:37

Tørretid, ja det kommer jo også an på, hvilken printer man har. For der er rimlig stor forskel på sammensætningen af printerfarve, fra det ene mærke til det andet.

Alle billeder vil danne et grynet udseende, hvis man piner billedet med en extrem stor forstørrelse i forhold til opløsningen.
Den ene HP som jeg har, og kun bliver brugt til billeder, kan køre selvstændigt uden en PC. - Her kan man forstørre og lave udsnit af et billed, lige som man kan lave kollager af billeder. Men vil man forstørre mere end billedet kan tåle, så kommer den med en advarsel, på den lille indbyggede skærm.

Men med den opløsning som du nævner ovenfor, så skulle du sagtens kunne lave udsnitsforstørrelser på et A4 ark uden problemer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-11-09 14:08

Ja... billedets og billedfilens størrelse fejler ikke noget...
Det MÅ næsten være indstillingen af udskriften, der ikke har været korrekt.
Det er sikkert en meget almindelig fejl at lave, når man lige har fået ny printer.

Marc88. du skal nok blive glad for din printer når du lærer den rigtigt at kende. Jeg er selv utrolig glad for min. Det eneste, jeg kan pive lidt over, er at jeg bruger en masse farve til den....... Men det er nok lige så meget fordi jeg laver mange ting på den.

Og jeg tror egentlig, at det ikke gør en kæmpeforskel om man printer lidt eller meget. Hvis man kun printer lidt, så vil patronerne alligevel tørre lidt efter lidt og den vil ikke række til så mange sider som hvis man printer meget og tit.

Det er ikke noget, jeg kan bevise.. Det er bare en fornemmelse, jeg har..
Og den "fornemmelse" er jo herlig at leve efter.