/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
hjemmeboende over 18 og på kon
Fra : moster68
Vist : 1050 gange
20 point
Dato : 15-11-09 19:28

Hej

Min søn bor hjemme, er over 18 år og skal til at have kontanthjælp, da han ikke har kunne finde læreplads til automekaniker. Jeg har sagt jeg vil have 2000,- i husleje, hvordan er det nu med kontanthjælp, giver de tilskud til huslejen når han bor hjemme? Jeg mener, han er over 18 og jeg har ikke forsørgerpligt, og heller ikke råd til det... Kan nogle give et svar?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-09 19:50

Citat
giver de tilskud til huslejen når han bor hjemme?

Nej.

Hvor meget over 18 år er din søn ????

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-11-09 20:11

hej med dig.
Her kan du se hvad din søn kan få når han stadig bor hjemme.
http://www.adir.dk/sw21914.asp

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-11-09 20:18
Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-11-09 21:31

Her er den aktuelle sats for en hjemmeboende der er under 25 år.
Citat
Er du under 25 år og

- bor du hos en eller begge dine forældre er du berettiget til 2.956 kr. (2009). månedlig før skat., efter 6 måneder nedsættes hjælpen til 2.574 kr. (2009). månedligt.

http://www2.borgerservice.dk/selvbetjening/Product/Text.aspx?textid=bg--rptkontant002-full&treeid=1468806&p=aabenraa07

Som du kan se, er det tvivlsomt, at din søn i det hele taget får 2000 når skatten er trukket fra.

Og han skal regne med at blive sendt i aktivering eller endda virksomhedspraktik og arbejde 37 timer/uge for det latterlige lille beløb han kan få.

Fortæl ham, at han bør gøre hvad som helst for at finde et almindeligt arbejde uanset hvad.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-11-09 21:32

Hov glemte lige, at der gives ikke tilskud af nogen art ud over kobtanthjælpen.

Eneste mulighed var hvis han bor til leje et andet sted og kan søge boligydelse.

Men som jeg kan regne ud, vil det han skal betale for at bo hjemme, fortrinsvis være til at dække kostpengene