/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
udflåd fra øje
Fra : Sommer73
Vist : 1236 gange
100 point
Dato : 14-11-09 20:04

Hejsa er der nogen der kender til dette?:
Min Main coone killing små 5mdr. har haft øjen betændelse på venstre øje, han fik salve hos dyrlægen og det forsvandt. Nu har han fået en slags tårer der, når de tørrer er lidt mørkt/lyserødt, det ser ikke ud som om der er rødme eller andet galt med øjet og dyrlægen nævnte intet da hun så ham til tjek sidst. det ligger sig som en lille skorpe ned mod næsen når det tørrer-vi tørrer det forsigtigt med en fugtig vat tot, væk når vi opdager det.
nogen der kender til det??
På forhånd tak

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 14-11-09 20:30

Perser katte har ofte problemer med at få "tåre i øjnene". Og det kan andre katte også få. Når din dyrlæge ikke har sagt noget om det, er der sikkert ikke noget "galt" andet end øjet skal "komme til sig selv igen".

Jeg har perser katte, og nogen gange løber deres øjne også, men jeg bruger et stykke blødt sugende stykke køkkenrulle til at tage tåren med, for når det først er stivnet, kan de sarte slimhinder ved øjne og næse, komme til at bløde, når man fjerner skorpen.

malmin

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 14-11-09 20:41

Ja, nogen katte døjer med tåreflåd, men en MCO burde ikke gøre det.

Men årsagen til væsken bliver mørk når det størkner, det er når det kommer i forbindelse med luften.

Der kan være flere årsager til at øjet løber.

Tilstoppet tårekanal er en af de hyppigste, så måske du skulle prøve at spørge dyrlægen. (hos persere skyldes det ofte, at tårekanalen er presset sammen grundet det flade hoved, men det burde ikke være tilfældet med din MCO).
Indadvendte øjenlåg (det ville dog kunne ses), kan give irritation så øjet løber.
Mild infektion kan også være skyld i et løbeøje.

Godkendelse af svar
Fra : Sommer73

Dato : 14-11-09 20:47

Tak for svaret dova.
Jeg må lige ringe til dyrlægen på mandag.

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 15-11-09 11:08

Normalt ville jeg mene at du bare skulle se tiden an, men med en racekat som du formentligt har betalt dyrt for, vil det være fornuftigt at få afklaring på om nogen af de nævnte årsager kan mistænkes. Husk at købeloven også gælder for dyr, så har du mistanke om medfødte fejl, skal du rette henvendelse til avleren hurtigst muligt.