/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ejerskift
Fra : creamcheese
Vist : 1916 gange
100 point
Dato : 12-11-09 20:07

Jeg har arvet en hund efter min gode ven som døde fornyligt. Jeg har været med fra starten og passet hunden når min ven var indlagt eller var for syge til at kunne passe ham. Hunden har stamtavle, meget fin hund. Min ven fik ham foræret for 4 år siden fordi dem som ejede ham havde andre hunde og den lille hvalp passede åbenbart ikke så godt ind i flokken. En uge senere spurt de om de ikke måtte købe ham tilbage, hvor min ven sagde nej. Hunden er øretatooveret og jeg vil gerne have ham omregistreret til min adresse, så han kan blivet returneret til mig hvis han smutter. (Min ven fik ham ikke omregistreret). Mit spørsmål er, hvordan er jeg stillede ren juridisk efter 4 år? DKK har juridisk konsultation men de var desværre ikke ved telefonen den aftalt tid. Ekspedienten sagde at de skal give mit navn og adresse til den tidligere ejer som skal skrive under for at jeg kan få hunden registreret hos mig. Men jeg må ikke få deres navn eller adresse. Jeg tænker, hvad nu hvis de stadig fortryder at de gav hunden væk og nu ser deres snit til at kræve ham tilbage? Kan de det?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-11-09 20:23

Ja det er de i deres gode ret til, men hvis de er humane lader de dig beholde hunden, når de har underskrevet ejerskifte meddelsen, som ligger sammen med stambogen.

I stambogen kan du se hvilken der har opdrættet hunden og af dem kan du måske få at vide hvilken ejer der købte den da den var 8 uger gammel, det var nok ikke din gode ven som ikke er her mere, kedeligt han ikke fik ordnet det da tid var. Hvis han havde gjort det var det arvingerne i familien der skulle give samtykke til ejerskift.

Håber du får løst dit spørgsmål på bedste vis i hundens ånd.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-11-09 20:37

Muligvis en mulighed.
Gå til dyrlægen, især hvis din ven havde en dyrlæge han benyttede. De kan jo få adgang til dansk hunderegister. Øretatoveringen giver jo mulighed for at finde ejer.

Hvis eks. din ven har været til dyrlæge i de år han har haft hunden, må det jo et eller andet sted fremgå, hvilken hund der har været til behandling.

Ærgerligt at registerkortet ikke er fulgt med. Det kan det også være, men det er bare ikke blevet ændret.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-11-09 20:56

skriv til dansk@hunderegister.dk

Jeg har forrige ejers registrering - hvorefter jeg ændrede og fik min egen .

Hvis den forrige ejers registrering kan findes, er der en slip, hvorpå man kan skrive ændring af ejerforhold. Muligvis har man udleveret den ved købet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-11-09 21:18

Det er lidt kringlet hvis dens tidligere ejere ikke vil skrive under på at hunden er foræret væk. De kan jo til hver en tid påstå at den er stjålet.

Derfor er det vigtigt at du kan fremvise dyrlægeregninger som dokumenterer at du har haft dem i et stykke tid. Og endnu bedre at den afdøde også har dyrlægeregninger. Dem kan du måske få kopier af af hans dyrlæge.
Du skal så henvende dig til Dansk Hunderegister og forklare dem sagen.
http://www.hunderegister.dk/

Men sørg for at have al den dokumentation du kan samle, for i sidste ende kan det blive påstand mod påstand. Og er hunden stadig registreret hos den første ejer, så er det svært at ændre på det uden deres tilladelse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-11-09 21:27

Hvis du ikke har hundens stambog men du har nogle oplysninger på hunden, -race, stambogsnavn eller DKK nummer, så kan du måske gå ind og finde hunden på DKK's web-register. Der ligger hundens stambog og oplysninger om opdrætter.

Hvis du derefter ringer og snakker med opdrætter og forklarer sagen, så kan det være, at du af den vej kan få navn og adresse på første køber, som måske stadig er de lovlige ejere. Jeg kan ikke se, at de kan have nogen interesse i at få hunden tilbage nu.

..Hvad er det for en race?

--Og er du helt sikker på, at din ven ikke har stjålet hunden for 4 år siden? For det lyder lidt mystisk, at nogen skulle blive træt af en dyr racehvalp efter bare en uge og så foræreden væk?

Hvis hunden er stjålet, så kan du måske få lov til at købe den.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 12-11-09 21:39

Tak for alle responserne. Jeg har både stambog, og dyrlægeregninger fra da min ven har været til dyrlæge med hunden. Birgitta, JA, jeg er sikker på at min ven ikke stjal hunden! Sikke noget at skrive...........Han fik hunden gratis, mærkelig nok, via en notits på en opslagstavle i Brugsen. Ejerne havde flere store hunde og den lille gravhund hvalp har nok været møgirriterende, og de må have været desparat for at få fred, kunne jeg forestille mig. Derfor er jeg nemlig bange for at nu, hvor han er en dejlig voksen hund som kommer godt ud af det med alle andre hunde, at de fortryder.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-09 21:55

Så ringer du til Dansk Hunderegister i morgen og forklarer dem sagen. Og så kan du nok få den overført til dig. Du kan jo bare sige at du ikke kender noget til de første ejere.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-11-09 23:46

Tak for alle responserne. Jeg har både stambog, og dyrlægeregninger fra da min ven har været til dyrlæge med hunden.

Har du hundens stambog, så er der ingen problem i at få ejerskabet rettet i Dansk Hunderegister, så henvend du dig der, så går det hele af sig selv, hvis stambog og øretatovering stemmer....

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 13-11-09 10:54

Tak for svaret granner01. Du var den først som forslå at jeg skulle bare selv ringe til Dansk hunderegister, og dit positiv "du kan nok få den overført til dig" gav mig håb. Da jeg så ringede til registeret her til morgen, mødte jeg en dejlig stemning .....og rigtignok, de vil sende mig et papir til at udfylde så at ejerskiftet kan ske udenom DKK og den tidligere ejer. Sikke en forskel fra i går da jeg henvendte mig til DKK, hvor ekspedienten var mere interesseret i DKKs egne regler og formaliteter end hundens/min problemstilling, og da jeg ringede i telefontid til at snak med DKKs jurist, var der slet ikke nogen. Så nu er jeg meget lettet. Hilsen, Creamcheese

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-11-09 11:20

Hvor er jeg dog glad for at det lykkes, jeg har selv haft det inde på livet og kan godt genkende det du skriver. De er utroligt søde og hjælpsomme i Dansk Hunderegister.