/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Ang. kat og ledninger
Fra : timeglas
Vist : 1609 gange
300 point
Dato : 11-11-09 17:38

Hejsa.

Har lige anskaffet en 1 1/2 år gammel kat. Her i nat fik den fat i min mobiltelefonlader ledning og fik bidt hul i ledningen. Heldigvis skete der intet med katten. Hvad gør I med katte der er vilde med ledninger?

mvh timeglas

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-09 17:45

Jeg har kaniner der bare ææælsker ledninger.... underligt nok sker der dem ikke noget når de får gnavet hul i dem

Vi fik fjernet ledninger i den del at huset hvor de var, og nu er blevet udekaniner, men sådan kan du jo ikke gøre med en kat

Jeg ville købe en vandpistol og "skyde" den, hvis jeg så den var igang med en ledning.. vand er vist en af de ting de har meget respekt for

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-09 17:46

Jeg har ikke kat. Men når jeg venter hundehvalp, så taper jeg alle ledninger fast på væggene med bred gennemsigtig tape. Der MÅ bare ikke ligge ledninger på gulvet når der flytter et nyt dyr ind.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-11-09 17:51

Prøv at læse her - der kan være flere årsager:

http://www.dyrefondet.dk/files/pdf/artiklerarkiv/misforstr-katten.pdf

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-11-09 18:13

gode råd fra vith.

Herhjemme er hunden "oppasser", så når aktiviteten bliver for stor hos katten- kommer hunden og forstyrrer-han vil gerne lege med, og så er koncentrationen omkring ledningerne væk.
Min kat er kun 6 mdr. pt.

Men det kunne godt være det- som vith s råd også kommer ind på- "beskæftigelse", så ledningerne ikke længere er interessante.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 11-11-09 18:17

tænkte også at det var et godt råd fra viths artikel med at gnide de mest udsatte ledninger i husholdningseddike. Man kan jo ikke sidde op hele natten med en vandpistol og holde øje. Vi venter lidt på at hun kan komme ud og få løbet sin energi af, men indtil da, bliver vi jo nød til at holde hende indendørs indtil hun føler sig tryg med omgivelserne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-09 18:20

Eddike ville ikke kunne holde en kanin fra en ledning... men jeg vil da håbe for dig, at katte er mindre interesserede når der er eddike på

Vi kom vores ledninger ind i panelskinner da vi "gemte" dem af vejen... det blev helt pænt

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 11-11-09 18:49

Jeg har en kat der også elsker ledninger - eller har gjort. Min kat vidste når der var noget den IKKE måtte gøre, f.eks bide i ledninger, sætte sig foran tv-et så vi ikke kunne se, gå i lag med nye potteplanter o.s.v Vi fik så det råd fra en racekatte avler, at vi skulle finde noget uskyldigt, og så lade som om at katten ikke måtte komme i nærheden af det; altså vi skulle reagere på samme måde, som når den legede/angreb de ting den ikke måtte røre, og det virkede! Vi købte noget blødt katte legetøj og kom baldriandråber på, katte ELSKER baldrian(kan købes hos Matas, og er bedre og billigere end det fra dyre handelen)Vi lagde det på gulvet og puffede katten blidt væk, sammen med et NEJ og det gjorde vi kun en dags tid, så var det uskyldige pludselig meget mere interessant end det der var farligt, og det der generede os mennesker - tv/ potteplanter. Nu har vi ikke de problemer mere, katten elsker sin baldrian duft og så er den også blevet lidt ældre og mere rolig.
Det løste mit problem, men en kat er jo sin egen, så det virker måske ikke hos dig.

Jeg håber at du finder en god løsning.

Hilsen malmin

Accepteret svar
Fra : Jalibath

Modtaget 300 point
Dato : 12-11-09 12:06

Katte er nattedyr. De sover for det meste om dagen og er aktive om natten. Prøv at se om du kan lege den træt inden du selv går i seng. Find ud af hvad den er særligt glad for. Lad det være det legetøj du lader ligge fremme når du går i seng. Gerne flere steder i huset, da den som regel vil patruljere sit "revir" om natten. Nogle stedet kan det være et stykke papir du har krøllet sammen, et andet sted en "madbold" - en bold medhuller som den kan lokke kiks ud af ved at skubbe lidt til den.

Smør citronsaft på de ledninger - i kombination med at der er andre og mere interessante ting den kan lave og at ledningerne lugte af citron hvilket de fleste katte afskyr, vil den holde op med at spise dem. Og hvis i har leget 45 min - 1 time inden du går i seng, vil den formentlig sove det meste af natten - den spiser ledning og andet fordi den er understimuleret. Held og lykke!

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-11-09 14:34

Du skal jo give den noget at lege med.
Og hvis du ikke gør det så finder den sku selv noget også er den da ligeglad med om det din ledning til din mobil.

Så lav noget legetøj til den.

Hæng en lang snor af garn op i loftet og bind en mus eller fjer eller noget i enden så den hænger et stykke over gulvet.

Så når den hiver i snoren og giver slip så springer snoren op fordi garn er lidt elastisk også er det sjov.

Jeg havde sådan en pind med fjern på enden, det var godt nok god underholdning.

Og giv den nogle små bolde eller mus eller noget de kan løbe efter.

Prøv i de der dyrebutikker og kig efter sådan en fjern pind.

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 12-11-09 20:10

Tak for svaret Jalibath.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 30-03-10 21:05

Køber noget legetøj til den?
Mange katte elsker ledninger. men hvis du måske køber noget der erstatter den så virker det måske?