/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Bosch tørretrumler (kondens)
Fra : plougmath
Vist : 10176 gange
35 point
Dato : 09-11-09 21:53

Hej,
Vi har en bosch tørretrumler "Maxx 7 Sensitive". Den kommer med fejlkode "F09". Har søgt på nettet og fundet at vi skulle rense filtret, som vi har gjort mange gange tidligere og nu endnu en gang. Men den kommer stadig med fejlen. Har haft strømmen fra og til igen, stadig der samme.
Har prøvet alle tørrens tørreprogrammer, har observeret at fejlen kommer nøjagtig efter 4 min.
Er der nogen, der ved hvad der præcis sker i programmet/styring efter 4 min? eller nogen der har oplevet det samme?

Har haft kontakt til Bosch Serviceafd. de kan ikke sige hvorfor fejlen kommer, de vil dog gerne sende en tekniker, som er meget meget dyr.
Ligeledes findes der desværre ikke en servicebog med beskrivelse af fejlkoderne.

På forhånd mange tak
Morten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-09 22:28

Det lyder som om luftstrømmen bremses og sikkerhedsthermostaten slår fra.
Kører blæseren.
Er der fri gennemgang i luftkanalerne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-09 22:35

tømmer du selv vandet fra beholderen eller har du en slange til kondensvandet tilsat til afløb ??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-11-09 22:48

Er der ikke to filtre i din tørretumler en man tømmer hver gang den skal bruges og en i bunden af tørretumbleren?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-09 23:02

Citat
Er der ikke to filtre i din tørretumler en man tømmer hver gang den skal bruges og en i bunden af tørretumbleren?

I en kondens tumbler, er der 2 filtre, et man renser efter brug og et filter som skal renses efter nogle gange- skylles igennem- det afhænger af hvor ofte man bruger den-og det viser en indikator når det skal ske.
Det jeg er ude efter er også , at hvis man anvender slange kan det være her der er en blokering.
Selve agragatet, skyller man, men når man tager det ud- kan der være meget bagved som sidder i det kammer som den sidder i. Og der tænker jeg at der også kan være skidt i afløbsslangen, medmindre man ikke anvender den.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-11-09 23:49

F09 betyder "unexpected heating"
Det kan tyde på at den skal renses, skilles ad og gøres ren.
Det er tit en større opgave, men ofte er der en klump det bremser luftstrømmen eller bare sidder ved en føler.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-09 23:57

Da elektrikeren var for at reparere min kondens tørretumbler (bosch), var der dælme meget støv / fnuller bag bagbeklædningen og i alle kroge- som lige skulle fjernes.
Men om det kan have betydning ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-11-09 00:15

@smuller54
Det er mere det skidt i luftkanalerne i maskinen der kan give det nævnte problem

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-11-09 00:17

ok,
den er jeg med på

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 35 point
Dato : 10-11-09 18:06

1. Du skal prøve at tage det fnug-filter som sidder i lågen som man tømmer efter hver tørring , put det ind under den varme hane og kom lidt opvaskemiddel på og skrub let med din opvaskebørste og skul af og tag så den anden side og giv den samme tur og prøv så om ikke du er kvit med fejlen.

2. Du skal også kikke ned i luft kanalen inde i lågen for at se om der ligge noget fnug og dækker for en føler , for ellers vil tøjet ikke blive så tørt som du har stilt programvælgeren på.

3. Husk også kondensatoren i bunden af maskinen, den skal jo gøres ren efter hvormeget man tørre i sin maskine.

Detter er de fejl jeg flest gange kommer ud for med kondenstørretumbler.....

Mvh Bassebo...

Godkendelse af svar
Fra : plougmath

Dato : 10-11-09 19:20

Tak for svaret Bassebo og alle jer andre.

Vi andre skuffen, dvs. ikke ført til afløb.
Begge filter (samt kondensator) er rene og ligeledes kanalerne. Har pt. siderne af trumleren, har været nede ved pumpen og har rengjort denne og skålen under denne. Dette har ikke hjulpet, stadig kommer F09 nøjagtig efter 4 min kørsel. Er ved at arbejde mig i til selve motoren og termoføleren.
Er der andre forslag?

mvh Morteb

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-11-09 20:04

sidder der ikke et blæserhjul på bagsiden som blæser luften op genmen varmelegmet det kunne jo være at dette var løst eller ikke løber med motoren , ved det fra en tumbler som jeg selv havde , hvor det del vis løb med og lavede fejl...... blot noget jeg lige kom i tanke om...

Kommentar
Fra : plougmath

Dato : 10-11-09 20:51

Hej Alle,

Problemet er løst, det var termorelæet ved varmeveksleren der var slået fra. Sikkert pga. at filtret/kondensatoren var stoppet og den kunne hermed ikke komme af med varmen. Det slog mig, da der var systematisk efter de 4 min, så måtte der være en forespørgsel fra programmet på enten vandniveau eller temperatur. Og idet at luften ikke blev varmere indenfor de 4 min, ja så slog det mig.

Tak for hjælpen og jeg tjente hermed mindst 850 kr + moms

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-11-09 21:16

Husk at betale skat af eget arbejde.

Kommentar
Fra : Jfrydn

Dato : 25-07-17 11:36

Plougmath

Jeg har fuldstændig samme problem med min kondens tørre, den må være samme løsning, men hvordan slår jeg relæet til igen????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-17 18:38

Det er ikke et relæ men lille sikring som udløses når den bliver for varm

Tag stikket ud af stikkontakten....................

Rens kanalerne og filteret der sidder i lågekanten.

Tryk den lille sikring ind (klik)

Sæt stikket i igen og tænd.