/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ny lov?
Fra : Hunbjoernen
Vist : 1463 gange
200 point
Dato : 08-11-09 19:05

Jeg har fået at vide at der kommer en ny lov vedrørende hunde i bil. Den skulle betyde at hunde skal være i bur i bilen. Men er der noget sted hvor man kan læse hvad præcis loven siger. Der er jo lidt forskel på om hunden skal være i et rigtig bur, eller om der bare skal være så hunden ikke kan komme om til føresædet, altså et gitter. Og mener det skulle være til januar den skulle træde i kraft, så det ville jo være rart at vide inden om man transporterer dem lovligt, eller man skal have gjort noget..

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-11-09 19:12

Det ser ikke ud som om der er kommet nye regler

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=337359

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-11-09 19:23

Citat
Loven foreskriver intet om, hvordan hunde skal placeres i biler. Faktisk forholder det sig således, at en hund i lovens forstand er at betragte som gods, hvilket indebærer, at hunden ikke må være anbragt på en sådan måde, at den er til gene for føreren eller på nogen måde hindrer hans frie udsyn fra bilen. Hvis disse krav er opfyldt, må du gerne have hunden "løs" i bilen.

Hvad angår din forsikring, bør du gennemlæse din police. Er der intet nævnt om hunde i bilen, gælder de regler, jeg netop har beskrevet.

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-23686744.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-09 19:32

Hunde betragte som gods, og er derfor nævnt i stykket om køretøjers belæsning...

Køretøjers belæsning

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2 og 3, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

Stk. 3. Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.

Stk. 4. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om anbringelse af last og om fastgørelse af denne samt om afmærkning af langt eller bredt gods.

Stk. 5. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om transport af farligt gods, herunder om tvungen ansvarsforsikring til dækning af erstatningsansvar, der opstår i forbindelse med transport af sådant gods.

Eftersom man ikke binder en hund fast uden på, må det være §82 der gælder...

Men det er nu stadig bedst at have sin hund fastspændt eller i bur...hehe....

jeg har en gulpladebil, så jeg har fået svejst gitter hele vejen over, så hundene ikke kan komme om foran..

http://www.hunde-forum.dk/debat/9498-hunde-i-bilen.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-09 20:10

Uanset love kører du vel ikke rundt med en "løs" hund i bilen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-11-09 20:21

Det vil også være dumt både for dig og hunden!!

Får du den i nakken ved et uheld - får du ingen erstatning, men er det passageren så dækker hundens lovpligtige forsikring...

Kommentar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 08-11-09 20:51

Refi og bb1..
Jeg har ikke skrevet at jeg kører rundt med dem løse i bilen.. Jeg spørger efter hvad loven kommer til at sige..

Og alle i andre.. Tak indtil videre, men det er de nuværende love.. Har fået at vide at der skulle komme nye til januar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-09 21:10

Citat
Har fået at vide at der skulle komme nye til januar.

Rygter spredes hurtigt

Bure og fastspænding har KUN været til høring og der er slet ikke noget lovforslag.....

Så det bliver ikke til januar du skal indkøbe nye seler eller bure...

Men som sagt - INGEN forbyder dig at være forud for loven...

Kommentar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 08-11-09 21:17

Hmm, nu er det også en hel bil det kommer an på, ikke seler og bure.. Har en stationcar nu, med gitter bag forsæderne.. Og da jeg skal have den udskiftet inden for det næste halve år, har det jo lidt at sige, for hvilken bil jeg skal have. For bliver det til at de skal i bure, tjaa, så må det jo nok blive en varevogn, for at der er plads til alle, men er det nok med gitter, så er en stationcar jo stadig ok.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 08-11-09 21:17

Der kommer ikke ny lov om hunde i bil til januar. Det er i hvert fal helt umuligt at finde noget om det på nettet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-09 21:41

Citat
Hmm, nu er det også en hel bil det kommer an på, ikke seler og bure

INGEN kan spå om fremtiden - dvs. det kan vi godt, men uden garanti for det passer

INGEN tvivl om at det før eller siden bliver påbudt at ALT løst i en bil skal fastspændes... Det er livsfarligt med løse genstande i biler - uanset om vi taler dyr eller "faste" ting.....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-11-09 21:55

Og så længe der er forældre der ikke en gang spænder børn fast i bilen, hvorfor skal hunde så?

Helt personligt så har mine hunde altid været spændt fast og da vi fik stationscar fik den sin egen plads bagerst med gitter imellem bagsæde og hund.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-11-09 22:17

Hvis en hund ikke er i en transportkasse/bur så skal den være spændt fast ikke kun for førens skyld, men også for hundens. En hård opbremsning så ryger hunden frem i et evt. gitter med en sådan kræft, at den kan brække riben mv.
- men som flere skriver, så er der endnu ingen lovkrav specielt for hunde,katte,kaniner,hamster og andre kæle dyr om det kommer?
Når lovgiverne ikke engang kan finde ud af det omkring kamphunde, hvordan skulle de så kunne finde ud af det med dyr i private biler...

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 09-11-09 22:40

Jeg har nu osse hørt det rygte at hunden skal være fast spændt,
så jeg får da problemer med min galle hund 8 år den vil under ingen omstændigheder spændes fast i bilen, den ligger pænt på bagsædet, når vi køre.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-11-09 23:22

sushjer Tænk lige over hvad der vil ske. Hvis du bremser meget kraftigt op eller indvoldveres i et færdselsuheld!

Nye regler eller ej. Det er ikke optimalt at køre rundt med løse ting i bilen og slet ikke små børn og hunde, der ikke selv kan holde fast på nogen måde, hvis det går galt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-11-09 00:14

Det er meget godt at spænde altig fast, hund eller person..
Men det kan lige så godt koste et ekstra liv at være spændt fast i den skide sele, hvad enten det er menneske eller dyr.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 00:17

måske - men hvorfor er det så lovfæstet i færdselsloven?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-11-09 00:27

Tja, hvorfor laver de tit ændringer i lovene? Vel fordi de finder ud af at de love der er ikke altid helt holder..
Der er virkelig mange åndsvage love og regler som mange ikke overholder.
Jeg kører kun med sele fordi jeg er for nærig/fattig til at betale bøden.

DESVÆRRE har jeg selv været ude for en del færdelsuheld da jeg var yngre (jeg er elite billist nu), hvis jeg havde sele på ved et af uheldene havde jeg været klemt til døde idag.
Hvis den kære Låsby Svendsen havde haft sele på den juleaften han kørte galt, havde han været død. Varevognen var helt presset sammen i fører siden.
Ved hugget har jeg gennem tiden set mange biler hvor føreren har været heldig at blive slynget væk fra sin plads i bilen, istedet for at blive klemt til døde, eller kvalt i selen.
Selen slår lige så meget ihjel som den redder, det bliver bare aldrig nævnt.

Selen bør være et frit valg!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-11-09 00:49

Ok det er så din mening! Men i denne tråd handler det jo om løse ting i bilen og om hunde skal være i sele eller bur. Hunden kan ikke selv vælge. Det kan du..

Men det er også dig, der får hunden i nakken og slår hovedet igennem forruden...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-09 08:26

Citat
hvis jeg havde sele på ved et af uheldene havde jeg været klemt til døde idag.

Det var dog en "idiotisk" undskyldning for at køre uden fastspænding

Selvfølgelig kan der være situationer hvor selen skader mere end den gavner - men den vil stadig redde mere end den slår ihjel...

Mener du så heller ikke folk skal i narkose ved operationer
Der sker dødsfald BLOT pga. narkosen

Og vil en hund ikke i sele må den jo blive hjemme

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-11-09 10:09

Kald mig bare en idiot - jeg har overlevet det der er værre

Havde jeg været en større idiot hvis jeg havde haft sele på ved det uheld og været død idag?
Desuden skrev jeg jo netop at jeg kører med sele, men kun fordi jeg er for nærig til at betale bøden.

Ingen af mine hunde er i sele og de sidder begge pænt i bunden eller i varerummet når der er en passagerer med.

Jeg syntes mere at sammenligningen mellem sele og narkose er idiotisk

Selen bør være et frit valg!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-11-09 10:10

Men svaret på spørgsmålet er jo netop at hunden ikke SKAL være spændt fast, det er op til den enkeltes holdning, heldigvis

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-09 10:50

Citat
men kun fordi jeg er for nærig til at betale bøden

Det bliver regeringen glad for ved indførelse af nye straffe...

Det ser ud til højere bøder har en effekt

PS..

Der var INGEN der kaldte dig idiot - det var forklaringen der var idiotisk

Og sammenligningen med narkose var jo NETOP for at vise dig idiotien i forklaringen

Godkendelse af svar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 11-11-09 05:41

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-11-09 10:18

Selv tak.