/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Download med Torrent.
Fra : Eyvind
Vist : 634 gange
100 point
Dato : 04-11-09 16:06

Da jeg skulle hente en stor Linuxfil, kunne den også hentes med torrent.
Jeg gemte den henvisning.
Nu hvor jeg kører med en Linux-version, dukker denne Torrent op som et program.
Efter at jeg startede programmet og pegede på denne henvisnig - downloader den med fuld fart.
Jeg kan se at der er ca. 50 tilsluttede personer.

Spørgsmålet er så: Hvordan virker dette Torent.

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 110 point
Dato : 04-11-09 16:22

torrents er en smart måde at dele stor filer som er populære.
Det bruger for eksempel til at downloade de nyeste biograf film over nettet.
Altså filer som mange gerne vil have og som er stor, flere hundede MB eller flere GB.

Det virker ved at du henter et torrent program som du har.

så finder du en torrent fil på nettet.
Find for eksempel en film som deles over torrents.
Selve torrent filen fylder ik så meget det er ligesom bare en fil som fortæller hvad du vil have.
Så finder torrent programmet andre brugere på nettet som også vil have den samme film.

Torrent programmet downloade fra de andre computere for eksempel 50 stk.
Filerne hentes i små bidder hist og her og ikke som en lang fil ligesom normalt.

Hvis viggo i århus har noget af filmen og geo i københavn har en anden del af filmen så downloader den små bidder her og der indtil den har hele filmen.

Samtidig med at du downloader fra 50 computere så uploade du også til dem med de bidder som du har.

Nogle gange er det ikke muligt at downloade 100% af filerne fordi den computer som 100% er logget af og dem som er tilbage ikke fik alle filerne.

Til windows er dette program rigtig godt http://www.utorrent.com/

prøv : http://thepiratebay.org/top/all
Der står SE og LE ude til højre.
SE er Seeders og er det antal computere der uploader filerne til andre.
LE er Leachers og er det antal computere som downloader filerne.

Det smarte er at man uploader og downloader samtidig.

Men prøv dig lidt frem. i torrent programmet kan du sætte hvor meget du vil uploade og downloade med sådan at programmet ikke suger alt forbindelsen når du samtidig gerne vil gå på nettet med andre programmer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-09 16:34

Ok det anede mig noget i den retning.
Hvordan ved jeg så hvornår jeg kan være bekendt at lukke af igen, så de andre får alt deres.

Ps. Til oplysning er det et Linux styresystem jeg henter og ikke noget lusk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-09 16:42

Ehm... Nu er Scootergrisen logget af

Men for mig lyder det som Napster i gamle dage, hvor folk om til og fra

Hvis jeg var dig, ville jeg bare logge af, når du er færdig med at hente, folk henter jo bare resten hos andre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-09 16:45

Men det er da pænt af dig, at lade pc'en stå åben, så andre kan hente, meeen der kommer vel hele tiden nye på??

Så log du bare af

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-09 16:52

Nixen Nordsted - hvis det er fælles så er det fælles.
Men har set at de faldt fra efterhånden og nu er der kun een der henter fra mig.
Så hun får lov at hente det sidste.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 04-11-09 16:55

TJa - Nu er det ikke alle der straks tænker ulovligt.
Torrents kan rent faktsik også bruges til andet end Film og musik. og derfor er det lidt kringlet omkring hvornår det er ulovligt eller lovligt ?

Personligt bruger jeg torrents meget til at hente bøger, OS - div openSource programmer mm - så derfor har jeg det sådanne at tyv tror hver man stjæler - selve teknologien er ikke ulovligt - men politiet kan ikke afsløre dette - da man kan kryptere tingene eller køre VPN eller lign.

Men det er tekniologien - da alle sharer og alle deler - men sjovt nok i de fleste tilfælde er sjovt nok også en masse pirater der bruger denne tekniologi af samme årsag.

Men flot forklaret Scootergris - Thumbs up

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-09 17:02

Eyvind, du er en flink fyr

Så håber jeg ikke der er en anden der lige logger på, når hun er færdig

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 04-11-09 17:04

Citat
Hvordan ved jeg så hvornår jeg kan være bekendt at lukke af igen, så de andre får alt deres.

Det kommer jo an på hvor flink du vil være mod andre.
Hvis du ikke har noget imod at dele når du er færdig med at downloade så kan du bare lade den stå så andre kan have glæde af filen.

Hele torrents systemet er bygget på at folk har lyst til at dele.

Citat
Hvis jeg var dig, ville jeg bare logge af

Der er ikke noget med at logge af og på med torrents, altså kan skal ikke bruge noget brugernavn og kodeord og man skal ikke oprettes nogle steder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-09 17:07

Logge af= lukke pc'en så

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-09 18:09

Ok der "hang" først en og så to.................nu er der ingen på linien, så jeg har stængt Torrent fildelingen.

Det var i øvrigt Xubuntu som jeg hentede, på mindre end den halve tid (665 MB)
Den skal bruges til mine små netbank transaktioner. (Læs: bare glo på ferie-kontoen)

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-09 18:10

Tak for svaret scootergrisen.
Det var en god og lærerig forklaring.