/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows98 på et D hardDisk
Fra : Hotroad
Vist : 339 gange
15 point
Dato : 21-04-03 19:15

Hvordan installere jeg Windows98 på en D: HardDisk ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-04-03 19:25

Win 98 kan kun ligge på første harddisk, og ikke på (D:)
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 21-04-03 19:33

emesen >> det kan man da godt

Hotroad >> hvad skal du bruge det til som en extra windows opstart eller hvad ??
for det ultimative er multiboot

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-04-03 19:45

technet - kan man så også vælge den med boot manager.
Det har jeg altid troet at man ikke kunne, men man bliver vel klogere.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 21-04-03 19:59

emesen >>> jep det er det trickie i Boot Partitition og swap harddrives og for så ikke lige at nævne som jeg bruge nogle gange boote up with dos.22 der bruger jeg ramdrev på ca 1gb

trickie = yes
ps. bootpart
info
fra soucecoden til ramdisk

#define NT_DEVICE_NAME L"\\Device\\Ramdisk"
#define DOS_DEVICE_NAME L"\\DosDevices\\"

#define RAMDISK_TAG_GENERAL '1maR' // "Ram1" - generic tag
#define RAMDISK_TAG_DISK '2maR' // "Ram2" - disk memory tag
#define DOS_DEVNAME_LENGTH (sizeof(DOS_DEVICE_NAME)+sizeof(WCHAR)*10)
#define DRIVE_LETTER_LENGTH (sizeof(WCHAR)*10)

#define RAMDISK_DRIVER_EXTENSION_KEY ((PVOID) DriverEntry)
#define RAMDISK_MEDIA_TYPE 0xF8
#define DIR_ENTRIES_PER_SECTOR 16

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-04-03 20:11

Ok - technet nu skal jeg vist til at tilføje min comp. en ny dimension, det har længe irriteret mig at jeg kun havde fire partitioner til styresystemer til rådighed.

Til Hotroad - undskyld forstyrrelsen i dit spørgsmål.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 21-04-03 20:21

emesen>> hvad med at sætte 10 harddiske i en maskine så kan ma da gøre hvad man vil bare sålænge at bios´en
står på auto og så skifte med en manuel switch

byggesæt1
1= hd,master +slave ; 2=hd,master+slave 4 =cdrom/brænder
boot op med en special floppydisk

byggesæt 2

osv.... det er her switchen kommer
------------------------------

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-04-03 20:41

Ja ja - (jeg har prøvet med manuel switch master/slave men det blev noget rod)
I øjeblikket har jeg to HD skuffeholdere over hinanden.
Til øverste: 2 HD skuffer med 4 HD med hver 3 stk styresystem + lager
OS = '95, '98, '98se, NT5, NT5a
Til nederste: 3 HD skuffer med et antal slave HD til gemmelager bl.a drive Image filer
HD skufferne er 2 forskellige slags, så jeg ikke blander.
Jeg har dog lidt svært ved at finde rundt i det hele.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-03 21:08

Skriv Boot i din hjælp og support søge bjælke i start menuen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-03 22:32

Installere mere end ét operativsystem på computeren Du kan installere mere end ét operativsystem på computeren og vælge, hvilket operativsystem du vil bruge, hver gang du starter computeren. Dette kalder ofte en dual-boot-konfiguration eller multiple-boot-konfiguration. Windows XP understøtter multiple boot med MS-DOS, Windows 3.1, Windows 95, Windows 98, Windows NT 3.51, Windows NT 4.0 og Windows 2000.

Diskenheder og diskformat
Hvert operativsystem skal installeres på en separat diskenhed på computeren. Derudover skal du sikre, at startdiskenheden er formateret med det korrekte filsystem. Du skal omformatere og ompartitionere harddisken, hvis:

Du kun har én diskenhed (så hver installation kan bevare sine egne filer og konfigurationsoplysninger).
Boot-diskenheden er formateret med filsystemet NTFS.
Hvis du installerer Windows 95 eller Windows 98 under Windows NT 4.0 eller Windows 2000, skal boot-diskenheden være formateret som FAT, ikke NTFS, da Windows 95 og Windows 98 skal installeres på en boot-diskenhed, når mere end ét operativsystem installeres, og FAT er det eneste filsystem, som disse systemer understøtter. Windows 95 OSR2, Windows 98, Windows 2000 og Windows XP understøtter FAT32-diskenheder.

Du mister dog alle NTFS-specifikke funktioner, hvis du formaterer et Windows NT 4.0-, Windows 2000- eller Windows XP-drev med et andet filsystem end NTFS. Dette omfatter nogle Windows XP-funktioner, f.eks. filsystemsikkerhed, EFS-indstillinger (Encrypting File System), diskkvotaer og Fjernlagring. Desuden kan Windows 95 og Windows 98 ikke genkende en NTFS-partition og vil derfor identificere den som ukendt. Hvis du derfor formaterer en Windows 98-partition som FAT og en Windows XP-partition som NTFS, vil filer på NTFS-partitionen ikke være tilgængelige, hvis du forsøger at få adgang til dem, når du kører Windows 98.

Operativsystem Understøttet filsystem
MS-DOS FAT
Windows 3.1 FAT
Windows 95 FAT
Windows 95 OSR2 FAT, FAT32
Windows 98 FAT, FAT32
Windows 2000 FAT32, NTFS
Windows XP FAT32, NTFS

Sådan oprettes et multiple-boot-system med MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98 og Windows XP

Sandsynligheden for, at du får problemer med at installere et multiple-boot-system med MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98 og Windows XP, vil være mindre, hvis du installerer disse operativsystemer i følgende rækkefølge: MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98, og derefter Windows XP.

Hvis du har installeret Windows XP på et FAT-formateret drev, og du har et ledigt FAT- eller FAT32-formateret drev, kan du installere Windows 98 på det ledige drev uden at omformatere din harddisk.

Når du har kontrolleret, at harddisken er formateret med det korrekte filsystem, skal du benytte en af følgende fremgangsmåder:

Hvis du vil have et multiple-boot-system med MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98 og Windows XP, skal du installere MS-DOS, derefter Windows 95 eller Windows 98 og så Windows XP.
Hvis du vil have et dual-boot-system kun med Windows 95 eller Windows 98, skal du installere Windows 95 eller Windows 98 og derefter installere Windows XP.
Vigtigt!

Inden du opretter en multiple-boot-konfiguration med Windows XP og et andet operativsystem, f.eks. MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98, skal du læse følgende forholdsregler:

Hvert operativsystem skal installeres på et separat drev. Microsoft understøtter ikke installation af flere operativsystemer på det samme drev.
Hvis du kun har et drev på computeren, skal du omformatere og ompartitionere harddisken, så den indeholder flere drev, inden du opretter en multiple-boot-konfiguration, medmindre du blot installerer endnu en kopi af Windows XP.
Du kan ikke installere både Windows 95 og Windows 98 i en multiple-boot-konfiguration. Windows 98 er beregnet som en opgradering af Windows 95 og forsøger at anvende den samme boot-fil.
Du må kun installere Windows XP efter installation af MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98 for at forhindre MS-DOS eller Windows 95 i at overskrive Windows XP-boot-sektoren og Windows XP-startfilerne.
Hvis Windows XP skal installeres på et komprimeret drev, skal drevet være komprimeret ved hjælp af NTFS-komprimeringsfunktionen.
Du skal bruge forskellige computernavne til hvert enkelt operativsystem, hvis computeren er medlem af et sikkert Windows 2000- eller Windows XP-domæne.
Sådan oprettes et multiple-boot-system med Windows NT 4.0 og Windows XP

Det kan ikke anbefales at bruge et multiple-boot-system med både Windows NT 4.0 og Windows XP på længere sigt. NTFS-opdateringen i Service Pack 4 til Windows NT 4.0 er kun beregnet til at hjælpe dig med at vurdere og opgradere til Windows XP.

Når du har kontrolleret, at harddisken er formateret med det korrekte filsystem, skal du først installere Windows NT 4.0 og derefter Windows XP.

Vigtigt!

Inden du opretter en multiple-boot-konfiguration med Windows XP og et andet operativsystem, f.eks. MS-DOS, Windows 95 eller Windows 98, skal du læse følgende forholdsregler:

Hvert operativsystem skal installeres på et separat drev. Microsoft understøtter ikke installation af flere operativsystemer på det samme drev.
Hvis du kun har ét drev på computeren, skal du omformatere og ompartitionere harddisken, så den indeholder flere drev, inden du opretter en multiple-boot-konfiguration, medmindre du blot installerer endnu en kopi af Windows XP.
Hvis du vil installere mere end ét operativsystem bestående af en kombination af Windows NT 4.0 med enten Windows 2000 eller Windows XP som de eneste installerede operativsystemer, skal du sørge for at have installeret Service Pack 4 til Windows NT 4.0. Windows XP opgraderer automatisk eventuelle NTFS-partitioner, som findes på dit system, til den version af NTFS, der anvendes under Windows 2000 og Windows XP. Windows NT 4.0 kræver imidlertid Service Pack 4 for at kunne læse og skrive filer på et drev, der er formateret med den version af NTFS, som anvendes under Windows 2000 og Windows XP.
Hvis Windows XP skal installeres på et komprimeret drev, skal drevet være komprimeret ved hjælp af NTFS-komprimeringsfunktionen.
Du skal bruge forskellige computernavne til hvert enkelt operativsystem, hvis computeren er medlem af et sikkert Windows 2000- eller Windows XP-domæne.
Installation af programmer under mere end ét operativsystem
Du skal behandle hvert operativsystem som en separat enhed. De programmer og drivere, som du vil bruge, skal være installeret under hvert operativsystem, hvor du ønsker at bruge dem. Hvis du f.eks. ønsker at anvende Microsoft Word på den samme computer under både Windows 98 og Windows XP, skal du starte Windows 98 og installere Microsoft Word. Derefter skal du genstarte computeren under Windows XP og installere Microsoft Word en gang til.

Bemærk!

Hvis du har mere end ét operativsystem på computeren, kan du vælge, hvilket operativsystem du vil bruge som standard, hver gang du starter computeren. Klik på Relaterede emner, hvis du vil have yderligere oplysninger.
Windows 95 eller Windows 98 omkonfigurerer muligvis hardwareindstillinger, første gang du bruger programmerne. Dette kan give konfigurationsproblemer, når du starter Windows XP.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 21-04-03 23:42

manse9939>>> godt indlæg

men lige denne sætning "> Microsoft understøtter ikke installation af flere operativsystemer på det samme drev.
det kan man snyde ved at installere et OS og så pakke totalt ned og så installere et nyt OS og så pakke den gamle ud igen men her starter man op på et OS og får den til at boote igen og så starter man på den nye"
omstændigt ja men det lade sig gøre;;;

jeg har gjort det med en dansk win95 og en arabisk win98 på samme drev da vedkommende ikke lige havde en stor HD tilrådighed
og så glemte du lige linux

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 01:13

technet lyder meget specielt, men intressant.

Manse9933

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-04-03 01:58

manse9933>> det var også specielt for på arabisk er alt spejlvendt så det var godt at huske sine skærmbilleder
nå men du ville jo jo gerne lære noget så kig lige hvad jeg svare på dette spg
http://www.kandu.dk/dk/spg/14162
--------------------------

ps. dette indlæg blev da vist mere til sniksnak

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 02:03

Hvad sker der helt nøjaktigt når du rydder bios,jeg mener bagefter

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 02:21

Index of /~wai28022/
mode links bytes last-changed name
--------------------------------------------------------------------------------dr-x 2 4096 Apr 22 01:37 ./
dr-x 3 4096 Dec 23 2000 ../
-r-- 1 943603 Apr 22 01:37
Hvordan har du lavet et sådant link,er det en service som wanadoo.dk har.

Manse9933

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-04-03 02:24

manse9933>> ang. dette http://www.kandu.dk/dk/spg/14162
så starter din maskine bare op med fabriks default
dvs at du skal ind og sætte den igen ( feks. usb )
men det bliver vist på skærmen

så derfor hvis du prøver så vil jeg forslå at du tager en printscreen eller en backup med et flash program af din bios så har du jo dine opsætning som de plejer at stå

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-04-03 02:27

manse9933>> svaret på dette Index of /~wai28022/ findes her
http://www.kandu.dk/dk/spg/14162

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 02:28

Aha det er en detalje jeg ikke har tænkt over men en nyttig viden i fremtiden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 02:35

Jeg har lige været inde på wanadoo.dk og kigge.Nu vil jeg tage til drømme land
kan du hygge dig og tak for den lille snik snak vi ses på kandu,sov godt.

http://hjem.wanadoo.dk/~wai28022/

Manse9933

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-04-03 02:36

Manse9933>>> og fordi siden ser sådan ud er fordi jeg ikke har lagt nogen form for index.htm eller index.htm på
siden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 02:39

Det er jeg klar over er det en side du har tænkt på at udvikle med tiden.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-04-03 02:42

måske men hvad hulen skal jeg skrive for jeg kan da smide dem på min egen server istedet
men det kunne være jeg skulle stille et spg for at smide nogle point af

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 02:43

Det er engentlig meget smart på den måde kan man dele programmer med folk her
inde og være anonym samtidigt,og billeder og og og og uden at lave den helt
store flotte skrigende hjemme side

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-04-03 02:51

uha man kan jo lave en hjemmeside med forskellige links til de forskellige værktøjer som (vi selv bruger)
og så kunne man jo lave et board der kun handler om værktøj for jeg hader spil

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 02:52

En ide kunne være at skrive tips og svar på almendelige oftestillede spørsmål
og så bruge et capture program til at tage billeder af løsningen så novicer
kan se og gendkende programmerne på deres egen pc, til dem der har svært ved
at følge en beskrivelse eller ikke kender deres system ud i krogene

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-04-03 02:56

nåh du tænker på sådan her ( en af mine mail venner)
hvordan man laver en windows xp bootcd med sine egne drivers på + extra
http://www.tacktech.com/display.cfm?object=article.cfm&id=160

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 02:57

god ide og lave en forklaring på hvordan freksempel engelsk sproget programmer
som man selv kender godt og har prøvet i længre tid funggerer nøjaktigt og vuderer dem ud fra sin egen afaring

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 02:59

yes

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 03:04

men den slaks sider er der nok rigligt af,pointen er at lave den simpel og speciel og let forstålig så alle kan være med technet's hjemmeside for folk
der vil lære om sin pc i billede sprog

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-04-03 03:06

Nu vil jeg hoppe i kanen,sov godt

Manse9933

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-04-03 03:08

okey så nat nat
så vil jej tage mig en kold (grøn)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 22-04-03 12:06

hej !
her er en ide`:
Er dit d-drev = en anden harddisk,og ikke en der er delt som c;d parttioner - så skal du:
1.først tag mamuelt den første harddisk fra inde i kabi nettet evt bare strømstikket
2.boot fra cdrom ( i bios sæt til cdrom coot først )med win 98 eller startdisk til win98 og indstaller win 98 som
nu er c drevet
3.sæt den første til igang i kabinettet
4.dit win98 c drev er nu d drevet,og den stater op som før,men nu skal du ind i bios igang og finde
boot.den sættes til boot fra >>>harddsik nummer 2<<< der er i nogle bios hdd1 da den første er hdd0,men
find selv ud af hvad det er i din evt allerførst,men alle de bios jeg har set har denne fumktion.
5.start win98 op på harddisk nummer 2 som c-drev.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-04-03 22:11

Jeg holder stadig på at det er nemmere med HD skuffer. Men det er en interresant snak - og jeg har lige hentet denne bios nulstiller - Tak
Emesen.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-04-03 18:02

hvad er det helt precit du vil ???

er det et dobbelt windows system ???

min forige ide var herfra:
Du kan ikke konfigurere en computer til multiple boot af Windows 95 og Windows 98, for Windows 95 og Windows 98 bruger den samme startfil. Derfor understøttes multiple boot med Windows 95 og Windows 98 samtidig ikke.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;306559
men ellers skal du først have win98 ind på den promare parttiton derefet win2000 eller xp (sæt cdrom til win2000/xp i når win98 kører)hvilket giver et dual-boot-menu ved opstart så du selv kan vælge.men for hver sin partition dvs adskilt at delt harddsik eller anden harddisk.....???

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-04-03 23:35

Xou det samme står lidt højre oppe på siden