/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ubuntu 9.10 - Danske Bank
Fra : Eyvind
Vist : 810 gange
10 point
Dato : 31-10-09 10:14

Iflg Danske Bank kan man ikke benytte activecard når der køres med Linux.

Både ubuntu 9.04 og den sidste nye udgave 9.10 kan snakke med DanskeBank.
Dog kræver det lige at der installeres lidt Sun Java plugin fra synaptik pakkeprogram.
Og Flash fra det nye softwarecenter

http://peecee.dk/upload/view/200556/full

Lige nu køres der med den nye ubuntu 9.10 fra en USB pendrive.

Snak om den nye ubuntu 9.10 er velkommen her.

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 20 point
Dato : 31-10-09 10:43

ja jeg ved jo ikke om det virker med 9.10. Men jeg kan sige 9.04 er udemærket. Som du selv siger der skal noget java til. Det er på konens PC, så jeg har lavet en spiseseddel med række følgen der skal til, men hun ser helst jeg kikker over skulderen, så det ikke går galt.
jeg har lavet en KUBUNTU nede i kælderen, det er vist også en 9.10 , har også fået Java til at køre på den, men det er på en lidt anden måde at hente pogrammer, men det funker alligevel.
Det var fordi man skrev den var god til mediacenter. Jeg fandt nu en dedikeret mediecenter udgave.
Men den er god som musikspiller med play lister og sådan noget. Jeg var ude efter noget der kunne være bag fjernsynet og tage filn og billeder også. Så programmet so ein ding, her var en lille let mediaplayer. Den vil jeg finde og læse lidt mere om.
Min server er en 8.04 og det kører fint. Det var fordi 9.04 kunne ikke køre men det der med at streame et webcam til til en website. Noget fransk spaserv, og manden har selvfølgelig fået andre græsgange so det er ikke udviklet til 9.04. forstår jeg det rigtig er det en anden måde kernen håndterer memory blokke på og det går ikke med Spaserv webcam.
Det blev en længere en til jer, jeg blev efterlønner i går så nu har jeg rigtig tid.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 11:01

Ifølge den Danske Bank afdeling jeg bruger, så kan Active card med Firefox og Linux fint benyttes til netbanken, men banken yder ikke support hvis der er problemer, der er noget du har misforstået Eyvind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-09 11:05

Ja - en ræv har flere ud og indgange.
Jeg ved godt at de mere hårdhudede bruger terminalen til installationer, men jeg har det bedst med synaptic og nu det nye softwarecenter.
Det bliver dælme nemmere og nemmere med Linux.

Mediacenter og filmoptagelse har jeg ikke leget ret meget med.

Mit næste forsøg bliver udgave 9.10 Live persistent på en pendrive, så java kan komme med ind.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 11:08

Har du husket Wine Eyvind ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-09 11:12

Nixen ingen wine - drikker kun Mummelman fra Aldi nu.

Nu kan jeg ikke læse det nogen steder for der er jo ingen problemer med at komme ind.

Men det var i går at jeg læste det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 11:12

Min Sony Walkman bliver opfattet som et drev med den nye Ubuntu den forrige distro kunne kun se indholdet på maskinen, nu kan jeg også tilføje og slette musik - billeder og film
Nå men det har vist ikke noget at gøre med netbank

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 11:16

Er der et billede hvor du installerer flash det billede du viser, der bliver en flash blokker installeret men ikke en flash player plugin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 11:23

Eyvind ( i andre må også gerne skrive hvad i bruger) hvilke programmer skynder du dig at installere når du har fået en ny Ubuntu ? Favorit programmer som du er vant til og som ikke er der allerede

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-09 11:37

Fra Den Danske Bank - teknik.
http://peecee.dk/upload/view/200561

Den vises vist kun når man ikke kan komme ind.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 11:53

Og sådan ser det ud hos mig: http://peecee.dk/upload/view/200565 det er den gamle Ubuntu 9.04 jeg har kun den nye 9.10 på den bærbare indtil videre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 11:56

Det skal lige tilføjes at jeg logger ind på netbanken med mit Active Card uden problemer, E-Boks kører også fint med Ubuntu behøver man ikke have en PDF reader, dokumeter vises og kan gemmes med Dokument viser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 12:10

Behøver jeg at nævne Ubuntu installeres selvfølgelig på harddisken, ud med Windows og farvel Bill Gates du har tjent penge nok på mig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-09 12:39

Ovn du glemte lige at kigge på dette:
Citat
Ifølge den Danske Bank afdeling jeg bruger, så kan Active card med Firefox og Linux fint benyttes til netbanken, men banken yder ikke support hvis der er problemer, der er noget du har misforstået Eyvind

Fra Den Danske Bank - teknik.
http://peecee.dk/upload/view/200561

Måske er det fakta jeg en gang imellem skriver.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 13:12

Der står nederst at Firefox på Linux kan bruges men banken yder ingen support, hvad er det du prøver at fortælle ? Har du set mit Peecee link ? Alt ok undtagen Adobe Reader som slet ikke er nødvendig når man bruger Linux

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-09 13:18

Ok.......................så lader vi det være.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 13:21

Der er ikke noget som helst fakta i din påstand, hvis du påstår at banken siger du ikke kan bruge Linux til netbanken, jeg forstår simpelhen ikke hvor du vil hen med den påstand, der står sort på hvidt at du med Linux kan bruge Opera eller Firefox + Activ Card, læs selv nederst på det skærmbillede du har på Peecee

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-09 13:24

Hvad var spørgsmålet så er det en konstantering af at du er Windows fan og kun prøver Linux Ubuntu fordi det er gratis

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-09 15:44

Tak for svaret stone47. Det blev ikke den snak om den nye ubuntu jeg havde tænkt mig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-09 20:15

Juhuuuuu / saa lykkedes det endelig at komme i netbanken med en pendrive som kan saettes i enhver computer med bootvalg i opstart.
Den kan indstilles og alligevel korer den i livetilstand.
Maaske kan den saettes til Dansk.

http://peecee.dk/upload/view/200652/full

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 01-11-09 09:53

Selvtak jeg lagde jo også op til lidt diskution. Så lad os få lidt ideer og forslag på banen.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-11-09 10:14

Jeg er ved at installere Eeebuntu paa en 8 GB pendrive for der var ikke plads til opdatering eller opgradering paa den 2GB.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-09 16:39

Jeg er lidt bidt af en gal pendrive - for nu har jeg provet at installere det gamle system knoppix som med lidt flash og java kommer ind paa Danske netbank (activecard)

Den pendrive korer inde i windows XP men ligger paa en pendrive.
Hvor sikkert det er kan jeg ikke vurdere.

Det ser saadan ud.
http://peecee.dk/upload/view/201022

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 03-11-09 10:05

Til Eyvind
Det der med pendrive har jeg tænkt en del på. Kan du ikke lige beskrive trinene du bruger for at den instalerer på pendrive.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-09 10:34

Så er der sidste nyt med pendrive.
XUBUNTU hedder den.
Den er lagt på en 8 Gb pendrive live persistent og Dansk med det samme.
Her er der en god lille anvisning til installation.
http://www.pendrivelinux.com/create-a-usbxubuntu-9-10-flash-drive-using-the-cd/

Dette hoppede jeg over, fordi jeg ikke kender den metode til at downloade filer.
Download the Xubuntu 9.10 torrent, then proceed to download the ISO using your favorite torrent client and finally, burn the ISO to a CD
og i stedet hentede jeg XUBUNTU her.
http://www.xubuntu.org/
Og jeg satte skyderen hen på max (vist 3 GB ekstra plads)
Den kan også fint installeres på 4 GB pendrive
jeg har endnu ikke testet på et SD kort.

Læg mærke til at du henter og brænder iso filen og kører Live under installationen på din pendrive. Sæt den til dansk.
Hold øje med at det ikke er harddisken du forsøger at installere på. Installationen kan laves på alle comp.

For at kunne gå i banken skal Flash og Java installeres gennem synaptic.
Applications > system > synaptic package manager (klik lige på den blå reload)
Og dem der skal bruges er:
http://peecee.dk/upload/view/201172
http://peecee.dk/upload/view/201173
Som findes ved søg > flash og så søg > java

Jeg håber at det var det hele, og lige nu kører jeg på xubuntu 9.10

Ps. Den fandt selv min Canon printer og det trådløse intel netkort

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-11-09 21:00

For at din pendrive/memorystick kan køre live er det en forudsætning at din comp. kan boote fra USB.
Mange nyere bærbare kan vælge boot ved at trykke på F12 når der startes op på comp.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 17-11-09 14:13

Tak for det her
jeg prøver at lave det med en PC her
hilsen steen