/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Tyskland - datovare
Fra : Jimmy17
Vist : 900 gange
50 point
Dato : 24-10-09 16:25

Hey derude.

Tænkte nogen kunne svare på om hvad jeg gør hvis en butik i tyskland gentagende gange og helt bevidst sælger varer, såsom slik og den retning, altså ikke letfordærvelige vare.

Kender ikke lige tysk lovgivning på det punkt.

Nogen af jer, der gør det eller er bedre til at søge det end jeg.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-10-09 16:25

Meget gerne med link til noget offentligt side hvorpå det er beskrevet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-09 16:27

Butikkerne i tyskland sælger da slik og meget andet. Helt bevidst
Hvad er så spørgsmålet om det?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 24-10-09 16:30

Hvis det du mener er at varerne skulle være for gamle - så kig lige på datomærkningen - den står også på "søde sager"

Reglerne i Tyskland er ikke anderledes end herhjemme (hvad det angår)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 16:32

De fleste ting af den slags har ca. 1 års holdbarhed..... og det eneste der så sker er kun med smagen.....

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-10-09 16:39

Okay. Min fejl, manglede noget tekst.

Spørgsmålet skulle have været:

Tænkte nogen kunne svare på om hvad jeg gør hvis en butik i tyskland gentagende gange og helt bevidst sælger varer som er overskredet i dato, såsom slik og den retning, altså ikke letfordærvelige vare.

Nøj en bommert....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-09 16:49

Du gør som du ville gøre i DK... fortæller det i forretningen, eller graver i bunkerne og finder nogle varer der er friske

Nogle forretninger i DK, giver en flaske vin, hvis en kunde finder gamle varer, jeg ved ikke om du kan opleve det samme i DK, men du kan da prøve.........saml sammen i indkøbskurven, og afleverer ved kassen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 16:51

Citat
gentagende gange og helt bevidst sælger varer som er overskredet i dato,

Kan du DOKUMENTERE det

Det tvivler jeg stærkt på sker i de normale butikker....

I så fald ville du jo ikke være den eneste - så det ville hurtigt blive stoppet - tyskerne er MEGET bevidste om den slags

Mere end herhjemme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 16:53

Det er vel ikke en SuperBest grænsebutik du har handlet i

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-10-09 17:25

Som tyskboende må jeg give refi ret.

Det er bestemt ikke normalt hernede.

Selvfølgelig kan der være en smutter, men da jeg f.ex. er på god fod med det enormt søde og hjælpsomme personale i min lokale Edeka, siger jeg det lige så diskret til en fra personalet, får altid et taknemmeligt smil, og varen/e bliver øjeblikkeligt fjernet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-10-09 17:52

Hmm, den med en flaske vin ved fund af gamle varer dur vist ikke mere, butikkerne blev trætte af folk der bevidst rodede det hele igennem

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-10-09 19:33

Jeg kan dokumentere at det foregår helt bevist.
Det er i en af grænsebutikkerne, hvor de ligefrem til tider har nedsat de gamle varer.

Det som lidt slog hoved på sømmet var at jeg kom hjem med et par pakker af de der hanuta kiks, hvor de havde et helt colli stående af. Og de havde dato til 25 september. Tjekker altid dato herhjemme når jeg handler, uanset hvad det er.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-10-09 19:34

Men er der nogen, der kan give noget link eller noget, til noget tysk side, hvor den lovgivning er beskrevet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 19:42

Citat
hvor den lovgivning er beskrevet?

Hvad vil du dog bruge lovgivningen til

Sikker på de ikke var sat ned fordi det netop var den 25 september

Eller årstallet var 2010

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-10-09 19:45

Citat
Nogle forretninger i DK, giver en flaske vin, hvis en kunde finder gamle varer, jeg ved ikke om du kan opleve det samme i DK, men du kan da prøve
Gad vide, hvad den gode Nordsted dog mener . Og endelig: .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 19:48
Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 19:52

Det er pdfen på 81 kb du skal hente

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-10-09 21:12

Citat
Tjekker altid dato herhjemme når jeg handler, uanset hvad det er.

Hvorfor i himlens navn gør du det så ikke i Tyskland ????

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-10-09 22:17

Refi
Vil som sådan ikke bruge lovgivningen
Vil bare være forberedt hvis en ansat skulle sige at de gerne må sælge det, så ved jeg på forhånd om det er korrekt eller ej.

Det er en uge siden jeg købte dem og datoen det kunne holde til var i år. :(

-> Piaskov
Når jeg ikke tjekkede der, så er det fordi jeg havde en forventning om at der var så stor omsætning, at der ikke kunne nå at komme gamle varer. Men okay, man kan jo altid lære noget ik ..

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 25-10-09 00:37

Selvfølgelig må de ikke sælge varer, hvor sidste salgsdag er overskredet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-09 07:15

Citat
Vil bare være forberedt

Jamen så læser du bare linket grundigt igennem

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 04-12-09 03:21

Tak for svaret refi.