/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
rusten bestik i opvaskemaskine
Fra : maads74
Vist : 1731 gange
50 point
Dato : 22-10-09 16:46

hej

trods nyt rustfrit bestik, salt og afspændingsmiddel i opvaskemaskinen kommer der stadig nogle små rustpletter på mit bestik..nogen der har en ide hvad det er ???

vh M

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-09 16:47

Citat
kommer der stadig nogle små rustpletter på mit bestik..nogen der har en ide hvad det er ???

Ja....

Det er rustpletter

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 22-10-09 16:49

Skyl af efter brug af sennep, - remoulade, - carryretter, - æg og måske en masse andre ting.

Giv jævnligt (ca. hver 2. måned) opvaskemaskinen en vask uden servise, - men fyld sæbeskuffen med citronsyre. Det hjælper også lidt.

Ammitz

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-09 16:52

Hej med dig.

Ja da ...det er flyverust.
Se her.
http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=55
Det er vigtigt du ikke kommer ostehøvl æggedeler ol. i maskinen.
Har du en gang haft flyverust er det ikke altid ment at slippe af med igen.

Kommentar
Fra : maads74

Dato : 22-10-09 16:53

tak :) køber squ ikea bestik næste gang

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-09 16:54
Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-10-09 16:57

Du kan måske prøve at åbne opvaskemaskinen efter endt vask sådan at vanddampe kommer hurtigt ud og væk fra bestikket og ikke bliver siddende i længere tid.

Men altså det kan jo også bare være fordi det noget lorte bestik du har købt.

Og rustfrit betyder åbentbart ikke at det ikke kan ruste, men blot at det ikke ruster så let som jern.

Prøv og læs : http://da.wikipedia.org/wiki/Rustfrit_stål
Måske kan skulle have fat i sådan noget kirurgisk stål hvis man da ikke har noget imod at spise med en fisseåbner.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-10-09 19:42

Rigtig godt link piaskov - passer også helt til mine erfaringer.
I den gamle opvaskemaskine var det kurvetråden der var rustet - så næsten alt bestik blev ødelagt.
Og nu, så er det ganske rigtig, at der kommer lidt på, når eks. nogle af redskaberne - ikke er helt rust fri.

Linket beskriver begge dele.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-09 20:10

Det er heller ikke rustfrit stål det bestik er lavet af. Men kun rustfast - og det kan godt ruste, og især hvis det tilføres rust.

Syrefast rustfrit stål er bedre - men det findes ikke i bestikudgave.

Kommentar
Fra : birkglerfoss

Dato : 22-10-09 20:13

Er du sikker på det at det er rustfrit bestik du har købt der, vi købte rustfrit bestik, billigt hos emerko i tidernes morgen, og det var billigt, hvorfor mine alarmklokker ikke ringede daværende tidspunkt ved jeg ikke, jeg vidste at det var noget galt fordi det var for billigt, og jeg fandt ud af det da det skulle vaskes første gang, der var rustpletter på, så læste jeg hvad der stod på indpakningen, godt nok stod der rustfrit men der stod også de her tal tror jeg ” 18/16 ” hvad der skal stå ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 22-10-09 20:20

Hvis du skal behandle en rusten opvaskekurv, kan du også benytte Hammerite.
Det har jeg gode erfaringer med.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-10-09 21:56

Det er korrekt at det er såkaldt flyverust du har et problem med.
Hvis du vasker ting i maskinen der ikke er rustfrit vil du få dette problem, MEN hvis der er et brud på emalien/plastik overtrækket på dine kurve i maskinen, så kan problemet komme derfra.
Det kan lappes med hammerlak eller lignende.

Men når problemet først er i maskinen er det desværre ikke nemt at slippe af med

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-09 21:57

18/8 er den gamle betejnelse for Krom / nikkel typisk indholdet for "rustfrie" stålvaske.
I dag kan stålvaskene hedde 18/8/2 - men jeg kan ikke huske hvad 2 står for.
Hvis der bruges "rens let" som er ståluld vil det "smitte" af og stålvasken kan begynde at ruste.
Nå det var lige et lille sidespring.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-10-09 00:54

Flyvrusten kommer kun fordi der er huld på den plastik der er på trådkurvene, find de steder der er hul og forsegl dem med araldit eller anden varmebestandigt lim.

Kommentar
Fra : maads74

Dato : 23-10-09 08:09

FLYVERUST - ja så har man da hørt det med

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-10-09 21:09

Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 1
- Slettede 0
Ialt 2

Citat
FLYVERUST - ja så har man da hørt det med

Jaaa så har man set det med

Kommentar
Fra : freddie13bt

Dato : 03-11-09 15:58

Problemet kommer af at bestik + saltvand i maskinen er en meget dårlig kombination. Legeringen 18/8 >rustfri eller 18/8/2>syrefast har det svært i saltvand. De tre cifre står for procenten af ædelt metal, resten er alm stål.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-11-09 17:27

Problemet kommer af at der er noget i maskinen der ikke er rustfast, det kan være hul på en kurv, strengen på en ostehøvl, eller andet der absolut ikke er rust fast.
Almindeligt rustfrit bestik er absolut IKKE årsagen, der er altid salt i en opvasker.
De gange jeg har oplevet problemet har der altid været en klar årsag, og jeg har altså arbejdet i faget i over 10 år..