/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
fremleje/arbejde!
Fra : fred_h
Vist : 1648 gange
20 point
Dato : 18-10-09 20:07

hej derude. håber I kan hjælpe mig lidt.
Jeg bor på nuværende tidspunkt med min kæreste i jylland i en lejlighed med bopælspligt. Jeg flytter snart til københavn, men for at min kæreste kan blive boende i lejligheden, kan jeg ikke flytte min adresse til københavn, da den bliver nødt til at være på nuværende adresse, fordi lejligheden er en del af en kollegieforening og det skal derfor se ud som om jeg stadig bor der.

spørgsmålet lyder således:
- Er der bopælspligt på lejligheder, der fremlejes? så jeg på den måde, kan leje en lejlighed. og i så fald, er det så udlejer, der har adresse på bopælen?
- Kan det give problemer, hvis jeg har arbejde i københavn og min adresse i folkeregistret er i jylland?

Håber I kan hjælpe mig:)

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 18-10-09 20:11

fred_h

du vil da få et befordringsfradrag der batter, hvis du gør som du skitsere.

per

Kommentar
Fra : fred_h

Dato : 18-10-09 20:15

Ja det har du ret i. Jeg er dog overhovedet ikke interesseret i at få noget ud af befordringsfradraget, men det vil selvfølgelig se mistænkeligt ud. Kan man ikke gøre noget ved det, når jeg ikke er interesseret i at få befordringsfradrag?:)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-09 20:16

Kan lejligheden ikke komme i din kærestes navn, det vil da være det aller nemmeste??

Kommentar
Fra : fred_h

Dato : 18-10-09 20:21

problemet er, at vi begge skal stå til at bo i lejligheden i jylland. Ellers er man ikke berettiget til at bo i den, fordi det er igennem en kollegieforening, og så kan min kæreste ikke blive boende.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-10-09 20:28

Jamen, så har du jo selv svaret, der er ingen lovlig måde det kan lade sig gøre på, så enten snyder i systemet, eller finder en anden lejlighed til din kæreste

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-09 20:30

Hvor længe skal du bo i KBH??, hvis det er i en kortere periode kan det måske lade sig gøre, at hun lovligt kan få lov at blive boende - en slags udstationering, er vel ok?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 18-10-09 20:33

du har vel lov til at arbejde i Kbh og tage hjem i weekenderne, eller skal i gå fra hinanden ??

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 18-10-09 20:35

derved vil du opnå et pænt fradrag for dobbelt husførelse helt lovligt jeg mener det ligge omkring 200 kr på dag

per

Kommentar
Fra : fred_h

Dato : 18-10-09 20:42

Hvis vi antager at vi snyder og lader som om jeg bor i jylland, hvad vil løsningerne så være på de spørgsmål jeg stillede?

Det er nemlig desværre ikke for en så kort periode.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-09 20:48

Du må jo finde dig et værelse, hvor du kan have en co adr. og så lade som om du tager til Jylland i week-enderne - det vil skattefar tro på

Kommentar
Fra : fred_h

Dato : 18-10-09 20:50

vi skal ikke gå fra hinanden, men der er bopælspligt på vores lejlighed i jylland, så jeg kan ikke argumentere over for myndighederne med at jeg arbejder i kbh og altså bor der i 5 dage om ugen og så kun er i jylland 2 dage om ugen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-09 20:53

Beklager, jeg har ikke andre ideer

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 18-10-09 20:54

fred_h

der er da intet odiøst at du arbejder 5 dage om ugen i kbh. og så tager hjem i weekenden, det er der adskillige folk der gør, og modtager fradrag for dobbelt hudførelse som jeg skriver, og det har intet med at der er bopælspligt at gøre, du kan sagtens leje et værelse eller en lejlighed til dette.

per

Kommentar
Fra : fred_h

Dato : 18-10-09 20:58

jamen hvis jeg oplyser at jeg er i københavn 5 dage om ugen, så kan de vel let gennemskue at jeg ikke opholder mig mest, der hvor jeg har min adresse. Og det er vel det bopælspligt går i på - at man skal opholde sig hoveddelen af tiden, der hvor man har adresse.

eller har jeg misforstået? :)

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 18-10-09 21:02

fred_h

nu gidet jeg ikke svare dig på det samme flere gange, farvel.

per

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-09 21:16

http://da.wikipedia.org/wiki/Bop%C3%A6lspligt

Der står ikke at der skal være to personer for at opfylde kravet til bopælspligt,kun at den skal være beboet hele året

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-10-09 23:19

hvis du gør som du beskriver, begår du bedrageri. og hvis boligforeningen finder ud af det, mister i lejligheden alligevel. hvad med at spørge, om der kan opnåes dispensation.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-10-09 09:23

fred_h, jeg forstår ikke lige dit sp. En kollegieforening. En kollegieforening varetager unge uddannelsberettiget menneskers interesse i forbindel med at finde en bolig, og den kan ikke fremlejes?

Unge, der er i gang med, eller optaget på en uddannelse, som er anerkendt af Statens uddannelsesstøtte som støtteberettiget, eller en lærlinge uddannelse, kan indstilles til en kollegie- eller ungdomsbolig. Du skal være fyldt 18 år.

Hvis du skal árbejde i København, er du ikke under uddannelse, hvorfor du slet ikke er berettiget til en kollegiebolig!

Så det er slet ikke et spørgsmål om boligpligt. Boligpligt er hvis fx din kommune har bestemmelser om, at den bolig du ejer skal beboes, eller i et ejendomskompleks, på fx grund af boligmangel i området, at du skal bebo boligen. Dis spørgsmål har derfor i forhold til din kollegiebolig intet at gøre med boligpligt - ikke andet end den som kollegieforeningen stiller krav om i deres betingelser.

Kommentar
Fra : fred_h

Dato : 19-10-09 09:38

Alka - du har fuldstændig ret.

Jeg er ikke studerende, men det er min kæreste der er studerende, så for at hun kan blive boende i vores lejlighed, bliver jeg stadigvæk nødt til at stå som "boende" i kollegielejligheden.

men altså problemet er af, hvis jeg har et værelse i kbh og arbejder der fem dage om ugen, så overholder jeg vel ikke, det jeg skal. nemlig at bo i kollegielejligheden. kollegieforeningen kan vel let finde ud af at jeg er 5 dage i københavn om ugen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-09 09:54

Find dig et job i Jylland....

Nej helt ærligt...

Flyt begge til Kbh. og find derefter et værelse til kæresten hun så kan bruge de 5 dage...

I har fra start SELV VALGT den situation i står i...

Allerede da I fik tilbudt en Kollegielejlighed vidste I at I var "stavnsbundet" til den - at du så bagefter vil til Kbh. og arbejde er OGSÅ et eget valg...

Så må I jo tage konsekvensen og finde 2 nye boliger

PS...

Pendlerkort ER opfundet.... Så alternativet kunne være at en af jer rejser frem og tilbage....

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 20 point
Dato : 19-10-09 11:21

fred_hdet jo noget rod. Hvorfor kan din kæreste - der i princippet - er berettiget til en kollegiebolig - ikke blive lejer af boligen?

Som udgangspunkt, så er du ikke berettiget til boligen, da du ikke er studerende - det kan kollegieforeningen vel også finde ud af.

Du spørger således:
Citat
spørgsmålet lyder således:
- Er der bopælspligt på lejligheder, der fremlejes? så jeg på den måde, kan leje en lejlighed. og i så fald, er det så udlejer, der har adresse på bopælen?
- Kan det give problemer, hvis jeg har arbejde i københavn og min adresse i folkeregistret er i jylland?

Om der er bopælspligt, så er det kommunen der afgør det - uanset om det er alm. lejemål eller fremleje, så skal boligen være beboet (og med folkeregisteradresse på den som er lejer afboligen).

Der er ingen problemer i, at have en lejlighed med tilhørende folkeregisteradresse og så i forbindelse med anden aktivitet som fx arbejde, at bo et andet sted i den forbindelse.

Godkendelse af svar
Fra : fred_h

Dato : 19-10-09 13:59

Mange tak for svaret alka og mange tak til alle Jer andre:)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-10-09 17:11

Selv tak fred_h