/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad tilhører boligen ved salg
Fra : fk2001
Vist : 19316 gange
100 point
Dato : 12-10-09 21:43

Hej,

Vi har solgt huset og er i gang med at pakke ejendelene ned men er lidt i tvivl om, hvilke ting der egentligt er solgt med huset når genstandende ikke er nævnt i salgsopstillingen/købsaftalen, eller på anden måde er aftalt.

Jeg tænker specielt på: Røgalarmer, loftlamper, gardiner, persienner/lamelgardiner, ekstra hylder og skabe der er opsat i f.eks bryggers/garage som ikke indgår i huskonstruktionen som sådan.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 12-10-09 21:54

Medmindre andet er aftalt, følger normalt, fastmonteret inventar med.

Det omfatter efter min opfattelse, samt køb og salg af flere boliger, ikke "Røgalarmer, loftlamper, gardiner, persienner/lamelgardiner," næppe ekstra hylder, men formentlig fastmonterede skabe, der har været vist frem for køber.

Men snak med din mægler/advokat, de kan give en mere konkret melding

Kommentar
Fra : me67

Dato : 12-10-09 21:58

Alt det der ikke falder ud hvis du vender huset på hovedet følger med.

Eller sagt på anden måde - alt der er mur og nagelfast høre med ved salget.
(Med mindre andet selvfølgelig er aftalt og nedskrevet i skødet)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-09 22:03

Der har været et lignende spørgsmål her

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/97564/afv/topic/

Men gardiner/lamper/persienner er ikke nagelfast

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-10-09 08:00

Af din salgsaftale fremgår det hvad der følger med i handlen - hvad det er du har solgt. Det kan være aftalt, at fx alle hvidevarer følger med, så som opvaskemaskine, vaskemaskine, køleskab, fryser osv. Det der kaldes navlefast inventar, er det som følger med.

Det du selv nævner følger normalt ikke med. Ofte er det sådan, at sælger ikke har noget at bruge det til, hvorfor sælger tilbyder køber, at købe det som privat handel, uden for ejendomshandlen.

me67 skriver godt nok, at alt det der ikke falder ud hvis du vender huset på hovedet følger med. Det er den vending, som ALKA forsikring bruger i forbindelse med , hvad der hører til en indboforsikring, men derfor kan en kummefryser godt "falde ud af huset".

Læs din salgsaftale, der står det i hvad du har solgt - du skulle meget gerne vide, hvad det er du har solgt ikke fk2001!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-09 09:32

Jeg tænker specielt på:

Røgalarmer(koster næsten ingenting - så lad dem sidde),

loftlamper, gardiner, persienner/lamelgardiner, (følger normalt ikke med)

ekstra hylder og skabe der er opsat i f.eks bryggers/garage som ikke indgår i huskonstruktionen som sådan. (regnes for nagelfast og tages ikke med)

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 13-10-09 12:39

En god regle er at hvis du vente huset på hoved. Alt hvad der falder ud er dit, alt hvad der bliver er solgt med huset.

Dog er vaskemaskine, opvask, tørretumler jeres hvis det ikke er aftalt at det skal med.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 13-10-09 12:40

Kan se det er skrevet af me67, så kan jeg lære at læse allerede afgivet svar inden jeg skriver.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-10-09 13:39

"Reglen" om at vende huset på hovedet er det rene sludder. Loftslamper vil jo blive hængende i ledningen, men er ikke en del af handlen, hvor fx en lampekuppel på badeværelset er den del af handlen.

Men som nævnt, hvios du er i tvivl, tal med mægler/advokat

Kommentar
Fra : me67

Dato : 13-10-09 14:21

Citat
Loftslamper vil jo blive hængende i ledningen

Hmmmm. Det er jeg nu ikke så sikker på de gør - jeg vil mene lampen vil lande på loftet
hvis huset blev vendt på hovedet.

Og for i øvrigt er loftslamper der "hænger" i en ledning heller IKKE mur- og nagelfast.
Hvorimod som du selv nævner lampekuplen i badeværelset er nagelfast.

Definitionen på nagelfast er.: Inventar der i sin konstruktion betinger, at komponenten fastgøres til gulv, væg eller loft eller anden stabil konstruktion.

Så reglen med at vende huset på hovedet er nu ikk så dum endda.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-10-09 15:56

>me67 Køleskabet og vaskemaskinen vil også lande på loftet, og de er normalt med når man handler bolig, så jeg mener stadig det er sludder, men det kan da godt være nogle vil opfatte "på hovedet" som en anskueliggørelse

Kommentar
Fra : me67

Dato : 14-10-09 07:33

Citat
er normalt med
Ja normalt med - men der er ikke noget som helst der ligger dig til hinder i at tage det med, hvis det følger med ved salg fremgår det også i salgsopstillingen og skal noteres i skødet som tidligere nævnt.

Godkendelse af svar
Fra : fk2001

Dato : 08-11-09 17:10

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-11-09 18:11

Selv tak, fk2001, nu er i vel flyttet