/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afdækning af busk til vinteren
Fra : Axelise
Vist : 538 gange
100 point
Dato : 11-10-09 17:37

Jeg har en dejlig Lavatera Barnsley busk, som ikke kan overvintre uden afdækning. De andre år har jeg bare købt en ny hvert forår, hvis den ikke overlevede vinteren, - og nogle år har den overlevet uden afdækning, hvis vinteren ikke har været så hård. Men det er jo i grunden synd, så i år vil jeg gerne dække den ordentligt til, så den kan klare vinter og kulde.
Spørgsmålet er, hvad jeg skal dække den til med? Grangrene, som man ser det på kirkegårde? Er der andre og evt. billigere muligheder?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-09 17:42

Hej

Jeg kan se min nabo kommer papirsskraldeposer på sine opstammede - et eller andet - om det er tilstrækkeligt til din busk ved jeg ikke

Der er jo grænser for hvor meget du kan pakke den ind i, for ellers ville en rockwoolmåtte være godt, men jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 11-10-09 17:55
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-09 18:09

På jorden kan du dække med et tykt lag af de blade som der er så rigeligt af lige nu, toppen kan dækkes med grene og det behøver ikke være grangrene, bare de er nogenlunde tætte det vil sige at der skal være læ indenfor, hvis du trækker en pose over eller dækker den fuldstændig til bag en rockwool måtte, så er du da sikker på at skulle købe en ny til foråret, det er en levende plante og skal se lys og luft en gang imellem også om vinteren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-09 18:12

På siden som vagnr linker til, står der at den kun skal dækkes omkring roden, der er et tykt lag blade godt til formålet

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 11-10-09 18:45

Mange tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 11-10-09 18:46

jeg har også hørt at man kan dække med halm - så kan man lægge en lidt kraftig gren ovenpå så halmen ikke flyver væk i blæsevejr

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-10-09 19:27

Selv tak, Axelise, håber busken overlever vinteren, vi andre med.

I øvrigt er jeg enig med ovn, planter skal stadig have lidt lys og luft også om vinteren, og ikke kapsles helt inde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-09 20:23

Kan da godt være i mener at planten skal have luft og lys, men altså naboens opstammede et eller andet bliver nu pakket ind i en papirsskraldepose år efter år og klarer sig åbenbart ganske udemærket på den måde