/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Havregrød brænder på?
Fra : HomoSapien
Vist : 2112 gange
49 point
Dato : 10-10-09 17:47

Hejsa !

Hver gang jeg laver havregrød brænder det på.
Kan det lade sig gøre, så det ikke brænder på? Nogen der har et godt råd?

Er der ikke også en der kender en god opskift på det?

Tak.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 10-10-09 17:49

Skru ned for varmen og omrør hyppigt

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 10-10-09 17:51

Smør gryden med smør, før du starter.

Personligt kan jeg ikke udstå havregrød

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 10-10-09 17:52

Har du microovn

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 17:52

Man skal bruge meget mere vand, end der står de fleste steder og netop som der bliver sagt, skru ned, når det først koger- vær over den, hvis det begynder at blive for fast, så tilsæt mere vand.
rør hyppigt.

Kommentar
Fra : HomoSapien

Dato : 10-10-09 17:53

Det smager da godt nok med lidt honning i
Jeg har købt 16 kg økologisk havdregryn, så jeg har til sidst på måneden

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 10-10-09 17:54

Jamen velbekomme så

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 18:02

Alternativ:
havregryn
hirseflager
hakkede mandler
svovlede abrikoser i stykker
rosiner
tørrede æbleskiver skåret i stykker
svesker uden sten i stykker

evt. lidt hørfrø

blandes med mest havregryn og ellers som det passer efter humør
1 del grynblanding og 3 del. vand
godt til en morgen start

Kommentar
Fra : HomoSapien

Dato : 10-10-09 18:02

Nej jeg har ikke microovn.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 18:04

Blandingen som jeg nævnte kan laves i en stor portion, stå i en lukket krukke eller glas i lang tid og så tager man bare af den om morgenen.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 10-10-09 18:20

2 dele vand, 1 del havregryn. Skru ned på halvt blus når vandet er varmt. Rør rundt. Brug en træske så du ikke ridser gryden.

Smager godt med kanel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-10-09 18:51

gør som der står på pakken du køber - men rør i den hele tiden og lad være med at gå fra den de få minutter

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-10-09 18:52

Citat
Hver gang jeg laver havregrød brænder det på.

Jeg har købt 16 kg økologisk havdregryn, så jeg har til sidst på måneden

Hvor er jeg glad for, at vi ikke deler gryde

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-10-09 18:56

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-09 18:59

Omrøring omrøring og at omrøring. Og ikke for hidsig med varmen. Al madlavning tager tid! Sjuskes eller forceres det, brænder det på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-09 19:03

havregrød laves nemmest og bedst i mikroovn. Der brænder det aldrig på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-09 19:07

Nemlig Transor. Og havde du læst ovenfor kunne du se at spørgeren IKKE har mikroovn. Som vanligt svarer du hen i skoven. Troede ingeniører skulle sætte sig ind i problemstillingen inden de kom med konklussioner!!!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-09 19:25

>3773 Du har ikke forstået hvad det er at være ingeniør, jeg har arbejdet sammen med masser af den i 30 år, så jeg kender rumlen.

En pæn del af dem er helt fornuftige mennesker, men en knap så pæn (og, har jeg indtryk af, større del af dem) tror de kan overskue ethvert problem, ikke mindst uden for deres kerneområder, uden at sætte sig ind i dem

Da de ikke helt sjældent HELLER IKKE har styr på deres eget fagområde er det en særlig fornøjelse at pille dem ned ved at påpege fejl inden for deres felt. Ofte kan man snakke helt fornuftigt sammen bagefter

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 19:30

Hvad skete der lige der, for folk- ???
Det er bare et spørgsmål om hvordan man undgår at brænde havregrød på

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-09 19:33

LOOOL Kender skam også ingeniører. Og du har da ret! De kan være menneskellige. Ham jeg lige har i tankerne fra omgangskredsen er lidt atypisk. Når vi snakker om noget han ikke ved noget om, eller ved mindre om, gør han opmærksom på det med det samme. Men vil da gerne snakke og diskutere det alligevel. Dvs det kan umuligt være Transor. Han udtaler sig nemli skråsikkert om både det ene og det andet. Uanset om han har viden om det eller ej.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-09 19:34

Nemlig smuller

Omrøring omrøring og at omrøring. Og ikke for hidsig med varmen. Al madlavning tager tid! Sjuskes eller forceres det, brænder det på.

Som ovenfor beskrevet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-09 19:34

Kanel på havregrød ????.......hvorfor ikke, vi fik dog rosiner i hvis det skulle være lidt godt.

Jeg forbinder det mest med varm mælk og tvebakker, nå nu vi er i afdelingen for søbemad.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-10-09 19:45

Havregrød er allerbedst hvis havregryn + vand 1 del gryn og 2- 3 dele vand står i blød natten over.

Jeg har læst at det er den bedste løsning, fordi hvis vi ikke opbløder grynene, stjæler det mere kalk, end vi får tilført.

Det gør også grøden mere blød og lækker

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-09 19:50

Jeg er sikkert alligevel forkalket, så den højst ene gang om året jeg får havregrød kan vist ikke opveje det, uanset om det har stået i blød eller ej

Kommentar
Fra : Laura86

Dato : 10-10-09 21:35

Jeg laver altid lækker havregrød sådan:
1 dl havregryn.
2 ½ dl. vand.

Hvis du laver det ved lidt under middel varme, så passer det jo nærmest sig selv (uden låg). Men rør hyppigt i det, også i bunden..!

Jeg ELSKER det bare når jeg kommer stykker af æble på, hakkede mandler og lidt kanel. Og en lille slat mælk måske...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-10-09 21:52

Sådan lavede jeg havregrød til ungerne

http://da.wikibooks.org/wiki/WikiKogebogen/Havregr%C3%B8d

Det er vist også sådan flertallet af jer andre gør, meeen jeg har altså også altid brugt en anelse salt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-10-09 23:05

Ganske gemen havregrød med sukker strøet over og en smørklat i midten, det er godt

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 49 point
Dato : 11-10-09 00:08

Uanset om man har en mikroovn eller ej er den det bedste til at lave havregrød i.

Det råd er ligesågodt som mindre varme og mereomrøring.

Homosapien kan heller ikke bruge nogen af de råd , fordi hun gør modsat og måske ikke ejer en røreslev..

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 11-10-09 03:31

Hej Det kan meget vel være din gryde, der ikke er god , der findes gamle gryder hvor alt bare brænder på, uanset hvor meget der røres, prøv at anskaffe en kasserolle med en slip let bund, det kan være, at det bare er det, der skal til
Mvh. gwh

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-10-09 04:30

Bruger man en billig gryde i rustfrit stål brænder alt på

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-10-09 06:34

Når man gør som snuller foreslår, så slipper man for at den brænder på. Den skal nemlig bare lige varmes op til kogepunktet.

Citat
Havregrød er allerbedst hvis havregryn + vand 1 del gryn og 2- 3 dele vand står i blød natten over.

Først når den er taget af varmen, kommes en knivspids salt i.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-10-09 07:26

Der kan man bare se,.. der er åbenbart mange forskellige meninger om hvordan havregrød, tilberedes ’uden at brænde på’

i disse moderne tider findes der noget der hedder ’koge poser’,.. (plast)
kan fx købes i REMA 1000 mm. (størrelse 4 L, koster ca. 8 kr. 100 stk)

de er særdeles velegnet til alle former grød mm. der har tendens til at ’brænde på’
fyld indholdet i en koge pose,.. gryn + mælk / vand,..
sænk pose m. indhold,.. ned i en gryde m. vand,
lad koge som normalt,… omrøring er ikke nødvendig, (passer sig selv)
(grydens form, størrelse osv. er totalt ligegyldig)
VUPTI,.. grøden brænder ikke på,.. og gryden er pæn ren,.
du vil sikkert aldrig bruge andet i fremtiden,

kan selvfølgelig bruges til mange andre ting,. der sviner gryden,

PS. de øverste 10 cm af posen, bør 'rage' ud over grydens kant,
låget lægges let over gryde og pose,.. posen må ikke lukkes helt tæt. (lad det 'simre')

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-10-09 07:30

Havre er noget man fordre heste med, Basta

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-10-09 07:32

Prøv også metoden næste gang du vil lave Ris a' la mande,..
Det er snart Jul,…

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-10-09 07:38

Citat
Havre er noget man fordre heste med, Basta

sludder,... hvis flere af DK's overfede, udskiftede 'MC burger' med havregrød,
kunne vi spare mange hospitalsindlæggelser, mm.

og så giver det energi,.. der varer det meste af dagen.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-10-09 07:42

RUG min ven RUG, som i RUGbrød.... Det er føde til en voksen Mand

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-10-09 07:42

EA_HS Det lyder som en god ide, men hvor lang tid skal det koge, hhv havre- og risengrød?

Når jeg laver havregrød en sjælden gang, er det fordi jeg opdager jeg ikke har mælk til mit morgenhø, og så skal det helst gå stærkt. Risengrød er normalt lidt mere planlagt

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-10-09 11:12

10 – 20 min evt. lidt længere,.. (kommer sig ikke så nøje, når det ’simrer’)
fordelen er at du kan lave noget andet,.. mens det ’simrer, (skal ikke røres rundt)

risen,.. noget længere,.. 30 – 45 min. eller mere (på ’slump’) (skal ikke røres rundt)

hvis du er til det,.. så prøv med en smørklat, kanel/rørsukker + Ahornsirup,..

http://www.samvirke.dk/samvirke/temaer/morgenmad/nyheder/Sider/Havregr%C3%B8d-version20.aspx
Citat
Havregrød er det rene fuldkorn – og fuldkorn er sundt. Samvirke har bedt tre kokke om at nytænke en af danskernes morgen-favoritter

Havregrøden har været nationalspise om morgenen, lige så længe som nogen kan huske. Den er på bordet hos høj og lav, selv Kronprinsen og Kronprinsessen serverer grøden for børnene om morgenen.

Havregrød er det rene fuldkorn, og derfor er grøden ikke så tosset til morgenmad. En undersøgelse fra Fødevareinstituttet på DTU viser, at fuldkornsprodukter mindsker risikoen for fedme, hjertekarsygdomme og sænker den for visse kræftsygdomme.

»Spændende havregrød er godt til morgenmad eller mellemmåltid, da grøden er mere mættende og langt mindre sukkerholdig end så mange alternativer,« siger Morten Strunge Meyer, der er projektchef for sundhedsområdet i Kræftens Bekæmpelse.

PÅ MENUKORTET. Et af de steder, som serverer havregrød for danskerne om morgenen er caféen Granola i København.

»Alle steder har jo brunch, og brunch bliver man træt af. Vores kunder bliver overraskede over at finde havregrød på menuer,« fortæller Leif Thingtved, der ejer Granola.

Lige nu sælger Granola 30-40 portioner om dagen, og grøden toppes af banan, æble, rosiner, kokosmel, hakkede nødder og en blanding af sukker og kanel.

INGEN CORNFLAKES HJEMME. Hjemme hos madskribenten Anne Hjernøe finder man ikke cornflakes. De er ikke sunde nok og mætter ikke meget – til gengæld er datteren især om vinteren vild med den varme grød.

En lækker havregrød behøver ikke at være svær.
»Man skal bruge sin fantasi, og næsten alle typer frugt og bær klæder grøden godt,« siger Anne Hjernøe.

I øvrigt har amerikanerne for alvor fået øjnene op for havregrøden. Havregrød findes nu som fast food-version i supermarkedet, ligesom kaffekæden Starbucks serverer den fra morgenstunden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-10-09 11:36

For mange kulhydrater......

Skal jeg have en ordentlig morgenmad der viser baghjul hedder det æg & bacon med pølser, brød og stegt tomat, og så lidt frisk frugt bagefter

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-10-09 12:05

LuffeA

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-10-09 15:11

Når grøden er kogt op under omrøring i en tykbundet gryde, kan man lige som med andre typer grød, tage gryden af og putte den i en 'høkasse'. Det kan evt. gøres ved at pakke den ind i en dyne og lade den koge færdig der, så brænder den aldrig på.

Godkendelse af svar
Fra : HomoSapien

Dato : 11-10-09 20:47

Det er faktisk en rigtig god ide og ikke mindst tidsbesparende.
Mange tak for alle de gode og brugbare råd.