/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
lavenergi pære/lysdæmper
Fra : lham
Vist : 2797 gange
50 point
Dato : 10-10-09 07:03

Da det jo er slut med glødelamper vil jeg gerne høre om nutidens lavenergipærer kan reguleres med de lysdæmpere der bruges til glødepærer. Hvad med evt brandfare / pærens levetid mv fordele /ulemper.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-10-09 07:54

Nej der er ikke kommer noget inu da der kan dæmpes med de nuværende dæmper , men man kan jo dætte de der adapter men en g9 pære i istedet for.
Der går som varm brød i forretning , nor kunden ikke kan få de gamle glødepære.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-10-09 07:54

dætte = Sætte

tastfejl......

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 10-10-09 07:55

Hej,

Der findes enkelte lavenergipærer der kan dæmpes med lysdæmper, men da det er elektronik der kan fabrikeres på forskellige måder findes der ingen sikre måder at finde ud af det på andet end at prøve. Dette er et problem og der arbejdes heftigt på det hos de forskellige leverandører.
Med hensyn til brandfare skulle der være nogen problemer, men jeg vil da anbefale at man køber kvalitets lyskilder fra anerkendte leverandører, som Philips, Osram, Megaman osv. osv.
Min erfaring er at de holder bedre og hvis der er problemer tager gør de som regel noget ved det og undersøger sagen nærmere, hvilket er sværere at få en kinesisk leverandør til

MVH
Aut. El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 10-10-09 07:58

Hej igen,

Der kan sagtens fås lavenergipærer der kan dæmpes....... F.eks har Megaman lavet nogle.
Der findes også LED pærer der kan dæmpes både med e27 og med Gu10 fatning

Mht. glødepærerne kan man få disse frem til 2016 inden de helt udfaset.

MVh
Michael

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-10-09 07:59
Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 10-10-09 08:00

Hej igen, igen,

Fordelene ved lavenergipærer er at de holder meget længere end de traditionelle glødepærer og samtidig er langt billigere, da de bruger meget mindre strøm.
Den eneste ulempe, som umidelbart er at farven på størstedelen ikke er lige så varm som på en glødepære, dog bliver dette hele tiden bedre og bedre.

MVh
Michael Holm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-09 09:28

Køber man de billigste pærer hos f.eks Harald Skrald holder de ikke længe.

I 92`købte jeg et par af de første store klumper hvor man kunne skifte selve røret, de lyste mellem 2-6 timer om dagen og holdt hhv 6 og 8 år.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-10-09 11:08

michaelholm

ang brandfare er det du mener at der IKKE skulle være problemer ?
Glødepærer til 2016
Hvor kan man købe frem til 2016 , jeg har hørt at forretninger må sælge ud af lager men ikke købe nye glødepærer til lageropfyldning-kan være forkert ?-

Bassebo
hvad er det med g9 adaptorer -hvilken bager køber du dem hos ? har du et link til specifikationer?

Er der nogen der ved om man kan få energisparepærer til OVN-FRYSER-KØLESKAB og gerne forhandler ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-09 11:56

Fryser og køleskab.....

Nu er vi nede i petitesser, 15 watt og bruges kun i et øjeblik ad gangen, den i ovnen behøver man jo kun at tænde når der skal tjekkes.
Det har endda været vanskeligt at lave små krone og kerte, men de arbejder sikkert på højtryk for at finde på løsninger til de helt små også.

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 25 point
Dato : 10-10-09 13:37

Til lham,

Jeg beklager mit alt for hurtige og fejlbehæftede indlæg.
Glødepærerne er naturligvis endeligt udfasede i år 2012.
Herunder kan ses hvornår de enkelte lyskilder udfases.

September 2009 Forbud mod alle matte glødepærer klare 100W glødepærer.
September 2010 Forbud mod klare 75W glødepærer
September 2011 Forbud mod klare 60W glødepærer
September 2012 Forbud mod klare 40, 25 og 15W glødepærer

Mht. brandfare mente jeg selvfølgelig at der ikke skulle være nogen problemer med dette.

MVH
Michael

PS. Jeg beklager meget mit for alt for hurtige og ikke særligt morgenfriske indlæg
Tak for rettelsen lham.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-10-09 13:43

LuffeA
det var nu ikke for at spare el "inde i køleskabet" men nærmere om hvor man så åbenbart frem til 2016 kan købe de "gamle" alternativt "godkendte lavenergipærer " fra nu og fremover. I min Netto har de hverken flere gamle eller nye lavenergi til de tre anvendelsområder -nå man må vel indstille sig på en pandelampe når frostvarerne skal hentes frem
Måske havde det været bedre at have teknologien i orden før lovgivning laves.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-09 14:19

Ja, den kortsigtede omstilling for de smås vedkommende er noget juks, de skal sgu først lave helt nye køleskabe med f.eks LED-belysning.

Ud og hamstre

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-10-09 17:55

michaelholm mfl.

OK 2012
måske skulle man bare gå over til stearinlys-UPS der vist noget med co2 sod og allergi !-eller nøjes med at købe en stak nye fjernsyn med mpeg 4 tuner inden mpeg2 fjernsyn og optagere går sort også i 2012
Gad vide om der er nogen der har regnet på hvad der faktisk spares på co2 når nu varmeudstrålingen fra glødelamperne forsinder og skal erstattes af elvarme/olie/gas/jordvarme/solvarme mv mv ak ja. Er det mest miljørigtigt at fise udenfor eller inde ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-09 19:38

Vi skal fise indendørs lige op ad levende lys for at udnytte metanen

Kommentar
Fra : michael.s

Dato : 12-10-09 00:20

Hej.

Hvad angår energi sparer lyskilder til hårde hvidevarer.

Omgivelses temperaturen i frysere og køleskabe er alt for lave til at man får det ønskede lysudbytte og der er ikke plads til at bruge frostrør.

I ovn.. Jeg tror aldrig jeg har set en sparepærer uden plastic, så det kan da godt tænkes at flæskestegen får en lille bismag og hvis du er i besiddelse af en pyrolyseovn der varmer med 500 grader, er det da helt galt og for slet ikke at tale om elektronikken.

Hvad angår dæpning af sparepærer med alm. fatning er dette ikke helt muligt endnu, da det giver for meget "flimmer" ved lave spændinger, men bla Osram har flere typer der har forskellige lys niveauer, noget i retning af 5, 10 15W.

Dæmpning af Led lyskilder, glem det, medmindre at der er monteret en driver til at styre det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-10-09 01:24

Lad nu være med at spare for meget, staten mister energiafgifter og sætter dem op

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 16-10-09 16:48

Tak for svaret michaelholm.