/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Hvor er det vi bor? vagtlæge ?
Fra : ingelein
Vist : 1562 gange
50 point
Dato : 07-10-09 14:08

Hej
Vi har for første gang haft brug for at ringe til en vagtlæge i forbindelse med hjerteflimmer.
Der skal noget til, før vi overhovedet ringer til en læge. Derfor blev jeg urinsur - for ikke at bruge et andet udtryk. Først må man høre en lang svada på dansk, derefter saftsusende på engelsk og for at det ikke skal være løgn også på tysk, for endelig at få at vide at der er er 8 minutters ventetid.

Jeg troede at vi boede i Danmark og kan næppe tro at vore nabolande, for eksempel Tyskland også har så udstrakt en service at man ved opringning til en vagtlæge får en svada på dansk, engelsk og tysk, hollands, fransk osv. .............

Nå der var så yderligere 1½ times ventetid på at der ville komme en læge, som viste sig at komme fra Odense - altså 60 km herfra. Han fortalte at der er 3 vagtlæger, som dækker et område på ca. 120 km på Fyn, Østjylland og jo næsten Sønderjylland med.

Det er helt klart at jeg næste gang ringer til 112, hvis ikke jeg skal gå ud af mit gode skind.

Jeg kan ikke udtale mig om den ydelse lægen leverede, for den akutte hjerteflimren var overstået da han kom.

Der er sikkert mange af Jer, som kan nikke genkendende til problemet, men hvorfor hulen gør vi ikke noget ved det.

Skal vi virkelig servicere fremmedsproglige sådan, som det bliver gjort her? Jeg forstod alle 3 sprog, men hvad tænker gamle mennesker, som kun kan dansk???

Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 60 point
Dato : 07-10-09 14:38

I guder.....

Ring 112 næste gang, det kan kun gå for langsomt ved hjertetilfælde.

Det andet er lige til Ekstra Bladet, hvis de endelig vil lege turistbureau burde de i det mindste give valgmuligheden med tastetryk som andre gør.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-09 15:12

Ej for pokker da, sikke en oplevelse

I "min" kommune er der lige blevet fjernet en stor del af ambulacerne og paramedicineren er helt fjernet

Håber inderligt at den første der står med et akutproblem, bliver en politiker

Godt i overlevede

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-10-09 15:48

Det er desværre krisetiderne. Her er der mindre ambulancer, færre vagtlæger til at køre ud og længere ventetid hvis du har bil og kan køre til Herlev sygehus i nattetimerne.
For det er der folk fra f.eks. Ishøj skal hen efter 22.
Så jeg ville ringe 112, der kan nemlig også være ventetid, men det er nok hurtihgere end vagtlægen.
Og så er vi heldige her ved hovedstaden. Der bliver stadig snakket kun dansk når man ringer.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-09 16:03

Hvis man har bil er det måske meget smart at hænge en hvid klud ud ad vinduet, og så bare køre deruda'!!! For selv en ambulance kan være lang tid om at komme, og kan endda fare vild... - det har man jo hørt om.

Men der er jo også tale om, at der skal laves om på vagtlægeordningen, som jo åbenlyst ikke fungerer.

Det er da underligt, at man SKAL op til sin egen læge, såfremt man føler sig syg, så han kan stille en diagnose, men efter kl. 16 kan lægerne bare stille en diagnose i telefonrøret!!!!
Der er sgu nok noget økonomi i det, så når det kommer til stykket handler det bare om penge og ikke om menneskeliv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-09 16:17

Hos os skal man efter kl. 16 kører til nærmeste vagtlæge små 20 km væk

Ikke særlig smart hvis det sker midt om natten for en enlig forældre, eller for folk uden bil, i det hele taget er det meget dårlig service, at man skal ud når man er syg/eller en i husstanden

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-09 16:23

Vores vagtlæge og hospital ligger ca. 26 km væk, så derfor ville jeg ALDRIG betænke mig, hvis jeg var bange for at have fået et hjerteanfald. Jeg ville ringe til 112 eller lade min mand kører med den hvide klud ud ad vinduet!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-10-09 17:00

Hej
Ja, da vi endelig kom igennem til vagtlægen, spurgte denne også om vi selv kunne køre, for der var en læge i X-by. Jeg har ikke kørekort, så det kunne vi ikke.

Vagtlægen bad os kontakte egen læge i dag. Her kan man kun komme til med tidsbestilling og der er lukket om onsdagen - men man kan da ringe mellem kl. 15.30 og 16.00. Der var der så til gengæld optaget hele tiden, ikke noget med at komme i en venteposition. For Hulen da. Det må være skrækkeligt at være forældre med børn når der opstår noget akut.

Det forekommer mig at det hele er ved at gå op i EDB og takster for ditten og datten.
Men på vores lægehus's hjemmeside kan man da få at vide at det koster 450 kr. for at blive vaccineret mod japansk hjernehindebetændelse. Hallo.............

Og lige en, som er lidt morsom. Jeg havde fået et akut hekseskud mens jeg havde brækket overarmen 3 steder. Jeg var alene hjemme og kunne kun lige slæbe mig hen til en telefon. Da jeg forklarede lægen, hvad der var galt, spurgte han: " Kunne du ikke have ringet i konsultationstiden" ?
På det tidspunkt var skaden jo ikke sket. Jeg bad ham rende mig et vist sted.!!!.

Håber på bedre tilstande indenfor sygehusvæsnet.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-09 17:11

He he! Ja, der sgu noget galt i Danmark, som kære John Mogensen skrev i 70'erne.

Jeg har ikke boet på landet i mere end et års tid, så jeg skal vænne mig til at være lidt "lost". Før havde jeg 5 min. gang til min læge og 10 min. gang til hospitalet.

Der er virkelig noget der halter i de små byer, for vi har ingen mulighed for at komme afsted. Ingelein - jeg har heller ikke kørekort, og her hos os kører toget hver 1½ time samtididg med, at der ikke findes en Taxa i byen, som i øvrigt er en by der har næsten alt! - underligt!

Ja, jeg håber så sandelig ikke, at jeg eller min mand kommer til at fejle noget akut, for så kan det jo være for sent.

Kan virkelig godt forstå dig!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-09 17:15

Dertil hører også at unge læger ikke vil slå sig ned i provinsen så der bliver lægemangel, de har de idiotiske tanker som flere andre at der kun er et liv i København, og her tænker de kun på eget liv og ikke patienternes behov.

Når læger er færddiguddannet, foreløbig som praktiserende , burde der være en instans som fordelte dem i landet med lodret ordre om at bosætte sig der hvor der mangler....punktum....eller blive sat til at vaske bækkener.
Når man kan tvangsflytte indenfor forsvaret kan man også gøre det med lægerne, de er offentlig ansatte og har et samfundsvigtigt arbejde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-09 17:34

Da min den yngste var lille, havde han mange problemer med sine øre, specielt det ene så han fik et dræn i, som ikke sådan kan smutte ud

En lørdag morgen var den gal med mellemørebetændelse, vi kørte til lægevagten, og blev sendt hjem med besked på at give ham panodil

De hjalp selvfølgelig ikke, og da drengen begyndte at skrige, kørte vi igen, - samme besked - jeg sagde at jeg altså ikke kunne blive ved med at dope ham med noget skidt som ikke virkede, og bad om at få en ørelæge til drengen

Det havde man ikke på hospitalet, men jeg fik en adr og tlf nummer til en ørelægevagt ca 35-40 km væk..........jeg ringede heldigvis før jeg kørte, og fik fat i en telefonsvarer, klinikken var lukket, henvend dem venligst til lægevagten

Enden på det hele blev, at trommehinden sprang, og lavede stor ravage, som det tog mange år at få bugt med, det kom så vidt at han skulle have en ny trommehinde, men i sidste øjeblik - efter at have skiftet hospital - kom der styr på det

Jeg klagede over denne behandling - og jeg fik papir på, at hvis min søn skulle bruge en ørelæge en anden gang, så skulle jeg blot fremvise papiret, så ville lægevagten skaffe en ørelæge -

Tankevækkende ik'?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-09 17:38

I 1985, var min mand indlagt, han reddede sig en halsbetændelse imens (i en week-end). Jeg spurgte om der ikke kunne blive kikket på ham... det måtte vente til om mandagen, men han kunne få noget kamillethe - det var ikke engang i en termokande, så han kunne tage et par varme kopper??

Jeg spurgte om jeg ikke liiige måtte køre en tur med ham i sengen, så jeg kunne tage ned i kælderen hvor lægevagten var, men det måtte jeg ikke... så der er ikke engang hjælp selv om man er indlagt

Hold da op et sundhedsvæsen, jeg kan et par historier mere, men i skal nok slippe

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-09 17:39

Ja. LuffeA. Det samme gælder jo for tandlæger - de kan ikke bare slå sig ned, hvor de vil - der skal være et behov eller en tandlæge, der vil sælge sin praksis.

Det burde overhovedet ikke være muligt, at små byer kan komme til at mangle læger, fordi det er mere interessant at arbejde i byen.

I vores by har vi et lægehus, men man kan altså også tydeligt mærke, at de er hårdt spændt for, for de har jo også patienter fra alle de små landsbyer.

Jeg kan mærke det på den måde, at jeg "bare" får udleveret medicin uden, der bliver spurgt til noget. Har både fået Regenon (slankepiller) UDEN at blive vejet og få taget blodtryk. Har også "bare" lige fået Stesolid, fordi jeg havde det skidt, og igen UDEN at tjekke noget andet eller at tilbyde mig en henvisning til en psykiater. Det er nemt her på landet.

MEN - det er jo vores eget "apparat" og til syvende og sidst har vi selv ansvar for vores egen krop - uanset hvad....

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-09 17:41

Fy føj - Nordsted! Der kan man jo bare se, hvor meget det betyder at have en ordentlig lægevagtordning, som samtidig tager deres job alvorligt...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-10-09 17:55

Hej
I den lange redegørelse på 3 sprog bliver man også gjort opmærksom på at samtalen optages på bånd. Det er da altid noget.
Ingelein

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-09 18:25

Citat
I den lange redegørelse på 3 sprog bliver man også gjort opmærksom på at samtalen optages på bånd. Det er da altid noget.
Ingelein

Ja, og det har da helt klart hjulpet nogle stakkels mennesker. Jeg kan tydeligt huske dengang den unge fyr døde af meningitis, fordi vagtlægen ikke gad at røre sig ud af flækken!
Samtalen blev jo optaget på bånd, men det var jo alt for sent. Man blir altså bare SÅ harm over sådan en sag!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-10-09 19:12

Ja hurra for den borgelige regering, nu skal du have en privat sygeforsikring for at blive behandlet, på et privathospital, men der kommer du til gengæld til med det samme.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-09 19:26

Citat
Ja hurra for den borgelige regering, nu skal du have en privat sygeforsikring for at blive behandlet, på et privathospital, men der kommer du til gengæld til med det samme.

Ja - ih, for Søren, hvor er det ved at være et godt amerikaniseret samfund!
Troede, man kunne stole på de danske værdier og holdninger i fht. alt det som vi alle har oparbejdet. Det ser ik' så godt ud.

Og nu tror man, at man kan forhindre de unge i at drikke, ved at ændre på alderen.
Helt ærligt! Har de politikere ikke været unge engang? Mange af dem er på min egen alder, og de burde vide, at den lov ikke stopper de unge i at drikke. Det troede man jo også, da de skulle være 15 år for at købe alkohol - har det ændre på noget? - Nej!

Vi andre fik da også en lille én til festerne - dét vil aldrig ændre sig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-09 20:41

Citat
nu skal du have en privat sygeforsikring for at blive behandlet, på et privathospital, men der kommer du til gengæld til med det samme.

Med det samme ja, men ikke akut, privathospitalerne tager kun patienter der har bestilt tid

Om alderen for at købe alkohol så blev sat yderligere ned, så ville det ikke hjælpe meget, de unge kan altid finde en der har den lovlige alder, til at købe ind for sig - selv nogle forældre gør det for deres unger - det fatter jeg sgu ikke

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 08-10-09 08:11

Skal man kunne Dansk for at være turist i Danmark?
Var der ikke en sag i Ringkøbing med en ældre turist der holdt ved sygehuset.Han blev henvist til en telefon. Hans kone sad i bilen.Han kunne ikke Dansk. Konen døde
vvdriver

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-10-09 09:25

Jeg synes ikke man har hørt mere om den sag udover at de fik strammet lidt op.

Selv i et U-land ville man have fået hjælp omgående hvis man troppede op på den måde i en bølgebliksklinik......som har hjerteudstyr fra Danmark.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-10-09 09:29

Det kan jeg godt huske, men hvorfor fanden er der så alle de udenlandske læger på sygehusene? Ja vi manhgler læger, men udenlandske læger taler også udenlandst, så de turister skulle bare have henvendt sig til den rigtige læge. Eller personalet på sygehuset skulle have tænkt sig om.

Måske skal vi til at registrere hvilke sprog der tales på de enkelte sygehuse, så kan udlændige vælge efter sprog. Og det kunne gives som oplysning til turister. Så undgik man at de døde i bilen fordi der ikke er nogen der forstår hvad manden siger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-10-09 10:57

Sproget er ligegyldigt.
Hvis der var kommet en ansvarsfuld og bevidst læge eller sygeplejeske ud til den bil havde patienten få minutter efter ligget med slanger og ledninger til undersøgelse indenfor, sprog og papirer tager man så når panikken har lagt sig.
Var han kommet ind med hylende ambulance havde de også taget ham med det samme.

Jeg går stærkt ud fra at straffeparagraffen "at nægte et andet menneske i nød" stadig er aktiv, men læger er åbentbart hævet over denne.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-10-09 20:07

Hej
Jamen hvis jeg var en tysk turist i Danmark, ville jeg have syntes at det var en flot service at man får oplysningerne hos vagtlægen på 3 sprog ínklusive tysk.

Men jeg synes at det er totalt hen i skoven at man skal høre beskeden på 3 sprog og vide at der er 8 minutters ventetid, før man i det hele taget kommer igennem til en vagtlæge. Det må kunne ordnes smartere, så man som dansker ikke skal belemres med de 2 fremmedsprog. Det er jo ikke engang sikkert at vagtlægen, når de engelsk/tysktalende endelig kommer frem til ham kan tysk og engelsk, så en patient kan forklare sig - eller blive forstået ordentlig. Skal vore læger også være korrespondenter ved siden af lægejobbet???

Ja, jeg var da stærkt bekymret, da min mand for et par måneder siden var indlagt - også med hjerteflimmer - og blev behandlet af en russisk læge, men han kunne nu sit kram, men for pokker da, kommunikationen mellem læge og patient er vel ret så vigtig for at der kan stilles en diagnose og starte en behandling. Måske skulle man kræve at vi alle lærte lægelatin ???????

Det bliver spændende at høre, hvad de finder på til en ny vagtlægeordning. De nedlagte skadestuer er jo også så småt ved at blomstre op igen som skadeklinikker. På den skadeklinik der er etableret i vores nærmeste "storby" er der ansat 22 sygeplejersker. Så det siger jo lidt om behovet.

Jeg kunne tænke mig at hver eneste af vores politikere skulle en tur igennem vagtlægeordningen. Så skulle den nok blive bedre.

Mange hilsner
Ingelein - Alt ok igen her på hjemmefronten

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-09 09:19

Tak for svaret LuffeA.
Ja, vi vil ikke betænke os på at ringe til 112 næste gang. Især efter at vi har afvist vagtlægens forslag om at tage digoxin tabletter, som kan føre til en reel forgiftning, fordi det er svært at dosere. Manden tager kun en hjertemagnyl hver dag. En anden læge på sygehuset har frarådet nogen form for medicin, men sagt at han skulle komme på sygehuset og få et drop, når der opstod hjerteflimmer. Min mand har været topidrætsmand og har som følge deraf et forstørret hjerte.

Tænk: Ved besøg hos egen læge sagde hun: I kan jo ikke sende bud efter vagtlægen hver gang manden har hjerteflimmer!!!!!!!! Det er sket første gang for 3 måneder siden, hvor hun selv fik min mand indlagt og igen nu - 3 måneder efter, hvor det gik i orden igen af sig selv. Hvad ligner det ??????

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-10-09 10:01

Ja, jeg har altid holdt på at motion er skadeligt.

Okay, den var meget dårligt anbragt, og så et håb om at Din mand ikke får flere gener der kan kræve en pacemaker eller andet.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-10-09 00:59

God sen aften Ingelein.

Sorry at jeg fik dig til at annullere. Derfor lige et lille plaster på såret .

Chris