/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Forskel på ledning og kabel
Fra : Flash77
Vist : 6657 gange
100 point
Dato : 04-10-09 16:54

Hvad er forskellen på ledning og kabel? Er det bare to ord for den samme ting, eller er der noget der gør at det er enten det ene eller det andet?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-10-09 17:01

Et kabel er en konstruktíon af ledere... Konstrueret til specifikt formål.
Telefon, Lysleder, Kober , Lav eller højspænding mm.

Ledninger er er normalte blot forbindelser, som ikke er ført i kabel eller under fælles kappe.

Det er ledning, der går til et strygehjern, en lampe eller en håndmikser..

Det er kabel der graves nedi jorden...

Det er Luftledninger der hænger på Elmaster.
vh Ben

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-10-09 17:15

Ok - så en ledning er en eller to ledere og hvis det er til specielle formål som f.eks. til overførsel af signaler eller data er det kabel. Er det sådan man skal tolke det?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-10-09 17:41

Ja i store træk passer det fint.

Datakabler, er jo specifikke på den måde at nogle af lederne i kabler et snoet i par, for at undgår "krydstale", så derved kommet det til at blive kabel.

Men der er undtagelser fra alle regler, især efter hvad man kalder ting i daglig.

vh Ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-09 23:05

De forklaringer duer ikke.
Det hedder en højspændingsluftledning . De enkelte ledere kaldes kabler , når man er oppe på de store nivauer hvor de er af ståltove omspundet med aluminium.

Så de er ingen enkel og logisk forklaring på hvornår det hedder en ledning, og hvornår det hedder et kabel.

kloakledninger, drikkevandsledninger og trykluftledninger kaldes dog aldrig noget med kabler.

Ledning synes derfor at være det generelle ord, og kabel mere anvendt for de mere specielle elektriske ledninger. Men der er ikke regler uden undtagelser i den sag.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-10-09 05:16

når det bruges til "fast" installation er det kabler man skal bruge dvs til stikkontakter, til tavle mm
når det er fra "fast til brugsgenstand" er det ledning dvs til stikdåser lamper der hænger ned fra loft mm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-10-09 05:23

og ja det er som hoved regl sådan der er undtagelser som 1,5 pvt stiv det er en ledning og NKTs flex modellen er et kabel

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-10-09 06:46

Hvad er der lige i forklaringen der ikke holder.

Kabler er en konstruktion, af ledninger, eller samling. Det er forklaringen man får ved Nordisk Kabel og Tråd.

Men det er nok anvendelsen af ledninger der er problematisk, da man i flæng anvender ledning om både ledere (enkelte montage ledninger) og de små kabler 3-6 leder telefonkabler kaldes ofte også telefonledninger, men i praksis er de kabler.

Det bliver et kabel når de trækkes under en fælles kappe (en konstruktion af ledninger).

Højspændinkgskabler - graves ned.

Hvis man kalder en enkelt leder kabel, er det fordi det også er en konstruktion af både inder leder og bæredel, da man i de store længder ikke kan hænge kobber og alluminium, da de vil knække på grund at trækbelsastning / vægten

Vh Ben

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-10-09 14:15

En ledning,… leder noget,… for det meste strøm, vand mm.

Et kabel behøver ikke nødvendigvis at ’lede’ noget,
det kan fx også være betegnelsen for en wire,.. der bruges af en kran,.. til løft, træk mm.

tingene bliver tit rodet sammen, og mange gange er der ikke nogen fornuftig forklaring,..
fx hvor stor skal en æske være,.. før den kaldes en kasse,..

hvorfor hedder det
et TV,.. en Fladskærm
et hus,.. en Villa
osv. osv.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-09 20:29

Ledning:

I. Ledning, en. ['le·ðnenTegn, der ikke kan vises[ng] ell. (nu alm.) 'leðnenTegn, der ikke kan vises[ng]] lêdning. Moth.L77. “med langtonet E.” VSO. flt. -er.

1) som vbs. til IV. lede.
1.1) (sj.) til IV. lede 1. jf. Ledningsgarn.
1.2) til IV. lede 2. jf. Lednings-streng, -væv. || især (fys.) til IV. lede 2.2. Opdagelsen af Lynildens elektriske Natur (og) Opfindelsen af Lynildens Ledning. Ørst.I.110. Det er . . ved Ledning, at en Kakkelovn opvarmes, og at Siderne af en Beholder, hvori der findes varmt Vand, blive ophedede. Paulsen.II.101.
1.3) (jf. Haandledning; m. overgang til bet. 1.4; nu næppe br.) til IV. lede 4(1): vejledning. fattige Folk . . sætte deres Børn paa Jorden, og lade dem uden Ledning hielpe sig selv paa Beenene. LTid.1759.380. den Mand . . til hvis Ledning I ere betroede. Mynst.Tale.(1843).16.
1.4) (nu næppe br.) til IV. lede 5: ledelse; m. præp. af ell. gen. til betegnelse dels af den handlende (ledende) person: næsten alle Skoler staae under Ledning af indfødte Lærere. StBille.Gal.III.53. under K.s og P.s Ledning (foregaar) en Samling af høire Side og høire Centrum. Krieger.D.I.116. dels af virksomheden, det ledede (foretagende): Regjeringens directe Ledning af Fabrikker. Blich.(1920).XIV.117. *Husets Ledning og Bestyrelsen | Af Alt, hvad mig er underlagt, har jeg | Alt nu ham overdraget. Hrz.XIII.106. W. (bad) sin Veninde . . at overlade det Heles Ledning til ham alene. Hauch.Slottet vedRhinen.II.(1845).48. Krigens Ledning fordrede hans (dvs.: kongens- Nærværelse andensteds. Mansa.(HistTids) skr.III.487).

2) til IV. lede 2: ting (kanal, rør, metaltraad, forbindelse af maskindele olgn.), som leder noget, i en vis retning, til et sted. jf. Aksel-, Blæse-, Damp-, Enkelt-, Føde-, Gas-, Jord-, Telefon-, Telegraf-, Vandledning ofl. samt dykket ledning u. II. dykke 2.2. || uden for ssgr. især (fys., ) til IV. lede 2.2: elektrisk leder (2.2) (metaltraad), som overfører elektricitet fra et sted (en kraftkilde) til et andet (elektrisk ledning). Den electromagnetiske Kraft, der strømmer igjennem sin Ledning. Bergs. PP.56. det er paa et Gadehjørne i Chicago, og den magiske Gnist drypper fra Ledningen oppe over Sporvognslinjen. JV Jens.Br.136. elektriske Ledninger snoede sig i krogede Bundter gennem den sorte Jord. sa.IM.111. Bardenfl.Søm.II.135. billedl.: ved Blik, Miner, Haandbevægelser gaar der telegrafiske Ledninger mellem Kompositionens (dvs.: maleriets) forskellige Led. JLange.II.235. da (forf.) havde vundet et Livsindhold at meddele, maatte (det) blive Hovedsagen at faa Ledningen i Orden mellem det indre Liv og de Omgivelser, som skulde befrugtes dermed. HBegtr.JK.130. jf.: Videnskab og høiere Aandsdannelse, hvilke . . gjennem saa mange Ledninger udbrede sig fra de Lærdes Grandskninger til Menneskenes Mængde. Mynst.Jonstr.9.

Kabel :

Kabel, et ell. en (Reiser.I.254). ['ka?Tegn, der ikke kan viseskomma over punktum, hævet (‘stød i langvokal’)-b(?)l] (nu kun dial. Kabbel. Moth.K1. jf. Feilb.). flt. kabler ell. (sj. i rigsspr.) -er (MO. Feilb.). (ænyd. kab(b)el, sv., no. kabel, oldn. kabill; fra mnt. kabel, det sværeste ankertov, der atter er laan fra fr. câble)

1) (fagl.) svært tov, tidligere mest om hampetove, nu ogsaa om tove af staaltraad; især om tov, trosse og særlig om de svære tove, der bruges til fortøjning af skibe og til slæbetove. Bliver noget Skib løst, at Anker, eller Kabel, bryster . . og driver et andet Skib om Borde, som ligger fast for sit Anker. DL.4–3–5. da han var kommen mod Siælland, skikkede han Ruiter til Kiøbenhavn, for at kiøbe Kabler og Materialier. Holb. DH.III.225. i den nye Niagarabro (er) i Stedet for Kæder anvendt Kabler dannede af Staaltraadstove. OpfB.3I3.160. Sal.2XIII. 342. jf. Kabellængde 1: nogle nedrige Steder ved Strandkanten, som see ud ligesom røde Klipper med hvide Striber, og ligne Landeveiene, hver en Kabel lang. Reiser.I.254.

2) beskyttet elektrisk ledning, især bestemt til anbringelse i jorden (jf. Jordkabel) eller under vandet (jf. Søkabel; sml. kable). OpfB.1II.543. De undersøiske Ledninger er samlede i Kabler. DSB.Tjen.I.22. Kabler og Ledningstraad. Krak.1920.II.596.

Det er forskellen eller hvad det nu er ,,,,, ifølge fremmede ordbogen

Bassebo...

Godkendelse af svar
Fra : Flash77

Dato : 12-10-09 21:23

Tak for svaret Bassebo.

Det er jo svært hvem man skal give point for det rigtige svar her, men citater fra fremmedordbogen kan man jo nok ikke rigtigt modsige.