/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Cheksum Error
Fra : Fattig
Vist : 402 gange
100 point
Dato : 04-10-09 14:41

Jeg har "rodet" med min computer, er ikke særlig sikker på det engelske,
og har nu fået denne meddelelse når den starter op:

CMOS checksum error - Defaults loaded
Warning ! CPU has been changed.
Please Re-enter CPU settings in the CMOS setup and remember to save before quit.

Press F1 to continiue, DEL to enter setup

Hvad skal jeg gøre for at få maskinen til at køre igen, er noget nervøs for at ødelægge noget.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 04-10-09 15:23

Hvis ikke du kan fortsætte og komme til at køre igen ved at trykke på F1 så genstart og tryk på Delete tasten så kommer du ind i ind bundkortets opsætning BIOS, der kan du sætte værdien til Default eller måske Failsafe-Safe Defaults måske kan du sætte den til Optimized Defaults, eller du kan måske nøjes med at ændre dato og klokkeslet hvis den ikke er korrekt, det sidste tvivler jeg på er nok men problemet er måske kommet fordi den lille batteri på bundkortet er tømt for strøm, prøv dig frem og husk at gemme dine indstillinger med F10 inden du forlader BIOS, ingen af de 3 foreslåede defaults værdier ødelægger noget og måske kommer du i gang igen, ellers skriv igen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-10-09 15:28

Tror det er CMOS batteriet der trænger til at blive skiftet

Lidt læsestof
http://www.dailyrush.dk/boards/372/topics/12235/

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 04-10-09 15:31

Jeg kom videre med F1, men begge mine harddiske er blevet slettet. Jeg har haft dem afmonteret og forsøgt dem i en anden computer undervejs. det eneste der er tilbage er styreprogrammet XP prof.
Kan det virkelig lade sig gøre? Jeg har ikke formateret dem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-10-09 15:33

Der er da intet som sletter harddiskene hvis ikke du selv har slettet måske du "bare" ikke kan se hvad der på dem

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 04-10-09 15:59

o.v.n.
Der er hhv. 35,7 og 37 gb ledig plads på de 2 x 40 gb. Det tyder da på at alt er væk.
Det er ikke det store tab idet jeg har backup af langt det meste på ekstern harddisk.
Men alligevel meget mærkeligt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-10-09 16:02

Det lyder som om du har haft harddiskene ude og tilsluttet en anden computer, prøv det igen for at se om det virkelig kan passe at alle filer er væk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-09 19:03

Dine filer er måske ikke væk, men der er nok rod i partitionstabellen.
Der kan også være rod i din tilkobling af harddiskene.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 04-10-09 19:21

Ja, jeg har haft harddiskene ude, og forsøgt med dem i en anden computer der ikke ville modtage dem.
Nu fylder jeg i på den computer hvor harddiskene oprindeligt kommer fra, tilsyneladende er der plads nok.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 04-10-09 19:22

Tak for svaret o.v.n.
Computeren kører nu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-10-09 19:25

Selv tak - godt den kom i gang igen, hvis problemet kommer igen, så skift batteriet på bundkorter den er rund og blank og cirka på størrelse med en 5 krone