/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ADSL med Router og ftp server--hjelp
Fra : oksi
Vist : 386 gange
200 point
Dato : 19-04-03 14:13

Heisann ,

Eg har et lite problem. Har en Jensen trådløs router..Har 3 maskiner kobla til. Der en skal være server..Bruker Bulletproof som ftp server. Problemet er bare at ingen kommer inn på min server. Eg kommer inn sjøl ved å bruke et ftp.client program. Har åpna port 21 via Virtual Server..Hva kan eg ha glemt,siden eg ikke får dette til å virke??Skal eg gjøre noen innstilinger i Bulletproof?? Please help me............

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 19-04-03 16:43

Har din maskine, der kører FTP server, den samme IP adresse som du har angivet i Virtual Server?
Husker du at din FTP server udefra har IP-adressen for routeren (WAN)?
Har du fået nogen til at teste udefra???

Kommentar
Fra : oksi

Dato : 19-04-03 23:52

Eg har forskjellig ip på hver maskin eg kjører. Og eg har angitt den ip adressen som den ftp server kjører. Med port 21. Og det er utenfra ingen kommer inn.
Har testa d flere ganger...Men hva mener du med at FTP server udefra har IP-adressen for routeren (WAN)?
Skal eg gi ftp serveren en ip?? (bulletproof)
Er ikke helt med her...Forlklar litt nærmere..

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 20-04-03 19:30

Din router har en WAN IP-adresse (f.eks. 129.142.22.8). Dine maskiner på LAN-siden af routeren har andre adresser, typisk i stil med 192.168.0.xxx.
Når andre maskiner på LAN-siden skal connecte til din FTP-server, så sker det direkte via LAN IP-adressen på serveren. Men når nogen skal igennem routeren (altså ude fra internettet), så skal de connecte til din WAN IP-adresse.

Din servers (LAN) IP-adresse kan du se ved at skrive "ipconfig" i en dos-prompt, mens du typisk kan se din routers WAN IP-adresse ved at besøge f.eks. www.showmyip.com

Håber dette virker forståeligt. Ellers sig til !-)

Kommentar
Fra : oksi

Dato : 21-04-03 00:01

Takker for svar..Men eg er redd eg ikke kommer lenger...Alle de adressene som du snakker om,de vet eg hva er..Men eg får bare ikke tik å endre de..
Kansje du gidder å sjekke denne linken.. http://www.bgc.no/veiledninger/Jensen/JensenScandinavia%20Broadband%20Router%20-%20English%20Manual.exe
Siden du har mer peilng en meg,kan du kansje hjelpe meg her..Er så mange innstilinger ser du.. Takker på forhånd...

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 21-04-03 09:39

Side 34 i manualen omhandler "Virtual Server". Det er her du skal angive "Service port" til 21 og indtaste de sidste cifre i din servers IP-adresse. Husk at sætte et kryds i "enable".

Hvis du er i tvivl, så giv mig din email, så jeg kan sende nogle screendumps til dig.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : oksi

Dato : 21-04-03 15:30

Du ser d,eg har gjort det..Men ingen kommer inn på server for d..Kan d være problem med ftp-server programmet da?? (Bulletproof)

Tusen takk for hjelpen så langt, håper vi finner ut av dette.....;)

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 21-04-03 15:39

Jeg regner med at Bulletproof virker fint eftersom man godt kan connecte på LAN-siden. Eller ta'r jeg fejl?
Hvad er din FTP-servers LAN IP-adresse?
Hvad er din routers WAN IP-adresse?
Har du besøgt www.showmyip.com?
Hvad bruger du af forbindelse til internettet: ADSL, kabel??????

Kommentar
Fra : oksi

Dato : 21-04-03 16:45

Hvis eg kobler til ftp-server via Lan-siden med enn anna makin eg har.Funker d helt fint.
Min ftpserver adresse begynner med 192.168........
Min Wan adresse, som eg blantanna finner på den innternett siden du gav meg, begynner på 80.212.........
Og eg bruker ADSL

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 21-04-03 18:10

Hvis du har sat din Virtual Server i routeren til port 21 til 192.168.x.x, så burde det virke.

For at teste skal du så fra en ekstern maskine connecte til 80.212.y.y
Husk at denne maskine ikke må sidde bag din router.

Routeren har en status side, hvor der burde stå den samme WAN adresse som du fik fra internet-siden: 80.212.y.y
Tjek lige om de stemmer overens.

Kommentar
Fra : oksi

Dato : 23-04-03 12:36

Hei igjen......Lurer på om eg har missforstått litt tidlegere...Når eg skal gi fp adressa til noen, som skal logge inn på ftpserveren.. Gir eg da 192.169.... eller 80.212........??

Accepteret svar
Fra : hjp1974

Modtaget 200 point
Dato : 23-04-03 13:14

Du gi'r dem den eksterne: 80.212........

De kan ikke se de andre IP-adresser, 192.168...., på grund af routeren.

Godkendelse af svar
Fra : oksi

Dato : 23-04-03 16:37

Tak for svaret hjp1974.

Du ser d at det var d eg gjorde feil........Var jo en filleting.....så nå funker d.
Takker for hjelpen..........