/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
rejse til sverige...hund
Fra : hovsada
Vist : 696 gange
100 point
Dato : 22-09-09 01:25

har fået mulighed for at leje/låne hus i flere perioder Sverige og skal forberede mig ang. hundetilladelse.

nogen der har erfaring ? ormekur? vacination? papirer? økonomi ?

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 22-09-09 02:17

Går ud fra at din hund er chippet/øremærket, har overholdt alle vaccinationer og er i besidelse af et gyldigt pas?

Hvis alt dette er på plads er yderligere restriktioner:
Hunden skal have en ormekur senest 10 dage før indrejse i Sverige og dette skal noteres i passet af dyrlægen.

Så er der fri adgang til vores dejlige broderland for både dig og hund. - Håber I får nogle dejlige dage i det skønne Sverige.

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-09 05:52

lige en ting mere er at der skal foretages en rabis test som foregår ved at der bliver taget en blodprøve som skal godkendes for sin virkning.
Der skal vaccineres for rabis, tages blod prøve og efter 120 dage kan de se om det stadig er aktivt først derfter kan den komme med til svergie efter beskrivelsen.
og så skal der søges en attest hos de svenske myndigheder.

se her http://www.netvet.net/dansk/speciale/rejse.htm
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 22-09-09 05:53

Er næsten sikker på, at den også skal være vaccineret mod Rabies...
-Den sygdom er svenskerne meget nervøse for at få ind i landet.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-09-09 06:30

snerose det skriver jeg også dog mangler jeg e i rabies

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 22-09-09 06:40

Hi hi. bev54 - vi skrev vores indlæg på samme tid...

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 22-09-09 08:30

så vidt jeg forstår, kan den så ikke komme med før om 3 mdr !?

Kommentar
Fra : skris01

Dato : 22-09-09 09:02

Hvis man rejser meget til Sverige, betaler det sig at købe ormepiller i Sverige. De fås uden recept på apoteket. Man må så forhandle en fornuftig pris for attest med sin dyrlæge , - en fornuftig pris, er bestemt ikke noget med 500 kr eller mere, som nogle må betale.

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 22-09-09 09:06

Citat
Indsæt dit citat her

- ja, helt rigtigt - men det er indbefattet i mit indlæg
Citat
.

Men jeg havde helt glemt det med blodprøven - det er så mange år siden jeg selv har været det igennem. - Men hvorom alting er: så går der altså desværre ca. 3 mrd. inden du kan tage din hund med første gang - med mindre den er vaccineret mod rabies i år for højst 120 dage siden. - Hvis det er tilfældet skulle du kunne bestille blodprøven nu.

Citat
- Dette har vi aldrig gjort - en fejl måske?, - men vi har aldrig haft problemer uden.

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 22-09-09 09:09

Nå, jeg har ikke rigtig styr på dét med citater. Prøver igen.

1. citat [CITATskal være vaccineret mod Rabies][/CITAT]

2.citat
Citat
[tages blod prøve og efter 120 dage /CITAT]

3. citat [CITATsøges en attest hos de svenske myndigheder]

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 22-09-09 10:16

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-09-09 16:01

tak god rejse med din hund når den er klar.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-09-09 07:58

Nu har du fået et svar, men vil gerne skrive om vores forløb.

Vi fik lavet et hunndepas - hunden skulle til dyrlægen og have vaccination over to omgange herefter blev der taget en prøve som blev sendt til test for om hunden danner antistoffer overfor rabies. Du skal regne med 3 måneder til det hele. Når I modtager passet, skal hunden bare have et helbredstjek og en ormekur som højest må være 10 dage gammel i forhold til indrejsedato. Alt sammen hos dyrelægen som også udsteder indførsels-attesten til Sverige.

Når i har fået lavet passet, skal i bare sørge for at overholde vaccinationer for ikke at skulle 'møllen igennem' igen. Tag passet med til dyrelægen hver gang i besøger denne, så alt kan skrives ind og I selv har lettere ved at se hvornår en vaccination skal foretages påny.

I skal regne med ca. 2.000 for passet og 400kr for ormekur, undersøgelse og indførselsattest.

Mvh. ampere