/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
ruhåret hund og lopper
Fra : thoustrup
Vist : 720 gange
100 point
Dato : 13-09-09 21:59

Er det rigtig det rygte jeg har hørt, at ruhårede hunde ikke har lopper?
Udover hårløse hunde/katte, er der så andre racer der er loppe frie.
Min næste hund bliver så nok en ruhåret gravhund, når min korthåret gravhund ikke er mere.

mvh
Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 13-09-09 22:31

Det må være en skrøne, lopper får de fleste hunde hvis de er uheldige at ramle ind i en stime.
Det bedste er at forebygge imod loppeplage, for det er en sej kamp at komme af med.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-09-09 22:36

Det er et af den slags rygter,som er opfundet af personer,som ingen ting ved

Lopper kan leve på alle hunde og gør det. Nogle er blot mere angrebet end andre,men det har ikke noget med race at gøre.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-09 23:00

Ingen hunde og katte er loppefrie, heller ikke de hårløse racer.

Loppebekæmpelse kan være noget af et projekt, men den fejl de fleste gør, er at de kun behandler dyret for de lopper der ses på det.

Men det er kun en lille del af problemet, da lopper kun lever på dyret i den tid det kræves for at de suger blod, som er nødvendig for at lopperne kan lægge æg.

Æggene drysser af hvor dyret nu kommer rundt, så derfor er det faktisk vigtigere at behandle omgivelserne, at få sprøjtet med noget der afliver både de udklækkede lopper og som ødelægger loppeæggene.

Hvis man ikke gør det, vil der til stadighed komme nyudklækkede lopper som springer på dyrene og i visse tilfælde på mennesker.

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 14-09-09 10:46

Tak for svaret dova.
godt så fik vi manet det rygte i jorden, altså hvor der er hunde og katte er der lopper.
så behandling af dyr og omgivelser er eneste løsning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-09-09 13:48

Ej, altså... Det er da ikke alle hunde, der har lopper. Jeg tror kun jeg har haft en hund med lopper én eller to gange. Og jeg haft hund i snart 40 år.

Men mine hunde har ikke været i nærkontakt med katte. Sjovt nok er det oftest kattelopper, hundene får.
--Og jeg har ikke tidligere brugt noget forebyggende. (Nu bliver min hund dryppet forebyggende af anden årsag)

Så du kan godt vente med at behandle til du ser at der er et problem.

Hvis man behandler alle hundene og kattene i hjemmet, så har lopperne ikke mulighed for at formere sig. De kan stadig overleve på menneskeblod, men på et tidspunkt vil de dø af sig selv.

Og hvis man gør grundigt rent når man har behandlet dyrene, så bliver der ikke klækket så mange lopper fra omgivelserne. Og så får de tobenede ikke så mange stik. Lopperne vil stadig helst have hunde- katteblod og de dør af det, hvis hunden/katten er behandlet.

--Der er altså ingen grund til at rende rundt og sprøjte med gift i alle sprækker...

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 07-12-09 20:56

Hvad kan man behandle hunden med, jeg har desværre overtaget en hund med lopper (chavaliere king charles spaniel) vi har haft den i bad og klippet den lidt, men et eller andet siger mig at det ikke er nok ?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-12-09 21:59

Spørg dyr lægen, der findes mange forskellige midler. Husk også at give hundens omgivelser en tur,kurv,hundehus mv. ellers nytter det hele jo ligesom ikke noget.