/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Valg af obigationsserier
Fra : steenfibiger
Vist : 707 gange
100 point
Dato : 13-09-09 16:00

Hvis man er gået på pension og gerne vil investere en arv, som man løbende vil bruge af skal man næppe købe aktier, men korte eller mellemlange obligationer? Men hvilke serier af obligationer og til hvilken procentsats er det en god idé at købe? Er det en god idé at sætte penge ind på sin livrente i pensionskassen (PKA) for at forøge den månedlige pensionsudbetaling?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-09 16:48

Den korte obligationsrente er ikke ligefrem noget at råbe hurra for for tiden ligger den på ca 2%

http://www.realkreditraadet.dk/Statistikker/Obligationsrente.aspx

Så det kan være du kan få mere ud af at lave et udbud af dine penge (kræver en bindingsperiode)

se her https://www.mybanker.biz/index.php?nid=21

eller bare finde en bank der giver en fornuftig rente, evt med en bindingsperiode, fx binding 6 mdr = 2,65% i fast rente

hhttp://mybanker.dk/bank/ny_konto/opsparing/?bank_saerlige_betingelser_grafisk=on

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 13-09-09 18:54

Jeg vil råde dig til at selv vurdere, ingen rådgiver kan forusige din økonomiske fremtid.

Det jeg vil, er at følge udviklingen på aktiemarkedet. I en snar fremtid vil markedet stige,
køb aktier nu, se først på brancheudvikling og derefter selskaber.

Obligationer er ikke min kop te.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-09 20:15

Med den korte horisont du beskriver, ville jeg ikke gå i aktier, det skal man kun på langt sigt og med god spredning på brancher, lande etc.

At sætte penge i livrenter er vel en smagssag, der for mig også ville komme an på om man har børn/kone. For livrenten bliver ved med at blive udbetalt, så længe du lever, men der er (medmindre du har betalt for en eller anden garanti) ikke noget til overs, hvis du dør i morgen. Med en ratepension eller kapitalpension ejer du (eller arvingerne) pengene, så hvis du dør i utide er der noget til børn/kone.

Men jeg tror da jeg ville bede om et tilbud fra PKA, checke de andre muligheder, osv., og så selv prøve at finde ud af hvad der er bedst for dig, herunder hvor meget du gerne vil have ekstra til løbende forbrug. Og det hele skal også ses i sammenhæng med din situation i øvrigt, din nuværende pension, evt. friværdi i boligen (har du indefrosset ejendomsskatterne?), dine ønsker til din økonomi osv. Her er banken/PKA/mv nok ikke din bedste rådgiver, så check selv, og hvis det er for indviklet, så prøv at få uafhængig rådgivning. Men selv med uafhængig rådgivning står man bedst, hvis man selv har sat sig lidt ind i sagerne!

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 13-09-09 20:39

Aktier er sagen lige før et økonomisk opsving.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-09 20:57

Du må være meget rig, flejsen, med den sikkerhed du kan udtale dig om fremtiden og aktierne

Jeg, der har set aber score bedre end børsmæglere, selv har oplevet at tabe og vinde på aktier, er måske lidt mere ydmyg/forsigtig, i hvert fald på kort sigt, som der er tale om her.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 19-09-09 16:24

Tak for dine 3 svar, vagnr. Jeg har forstået dit budskab!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-09-09 16:32

Selv tak, steenfibiger