/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Trykimprægnerede træ
Fra : kylco
Vist : 1087 gange
100 point
Dato : 03-09-09 09:26

Jeg har noget trykimprægnerede træ i overskud og har i den forbindelse tænk mig, at bygge nogle opbevaringshylder på mit uisoleret loft. Men jeg kom til at tænke på, om er er nogle giftstoffer i træet. Er det ulovligt/en dårlig ide at benytte det ??

Træet er alm. str. 16 x 100 mm købt i Silvan

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-09-09 09:41

Så længe du ikke slikker på det, skal du ikke være urolig.

Brug du bare dem oppe på dit loft.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-09-09 09:41

Som du kan se her http://www.tryktrae.dk/archive/Tryk/Billeder/Lille%20groenne%20raadgivere.pdf

er det ikke forbudt at bruge det indendørs

Jeg ville nok ikke selv have lyst til det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-09-09 09:49

Det afgiver ikke giftige dampe, men du skal ikke lægge uindpakket mad på det

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-09-09 10:13

Du kan sagtens bruge brædderne. 16 mm er godt nok ikke særlig tykt så du må stive dem godt af eller sætte et bræt på højkant som støtte

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 03-09-09 11:33

Hvis de er sjask våde,lad dem lægge ude og tørre/dampe af,så kan du roligt bruge dem på loftet.
vvdriver

Accepteret svar
Fra : k_m_s

Modtaget 100 point
Dato : 03-09-09 18:22

Hej kylco

Fra nyt trykimprægneret træ vil der altid fordampe nogle ret giftige stoffer.

Du skriver at det er et uisoleret loft, så de fleste af dampene vil jo nok komme ud fra loftet og det er vel begrænset hvor lang tid du opholder dig deroppe.

Der er vel isoleret nedaf så dampene vil løbe vandret ud af huset.

Jeg er lidt i tvivl om jeg ville gøre det men hælder mest til at bruge noget andet.

Hilsen
Kim

Godkendelse af svar
Fra : kylco

Dato : 23-09-09 20:48

Tak for svaret k_m_s.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 23-09-09 22:12

Velbekommen

Kim