/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk til "ældre" computer
Fra : bv32
Vist : 267 gange
100 point
Dato : 15-04-03 21:50

Jeg har en Fujitsu ErgoPro X fra ´99 med en Pentium II processor og nu skal jeg til at investere i en større harddisk (jeg har p.t. 4 GB, så du kan forstå min sorg). Ifølge manualen af computeren kunne man den gang bestille hard diske op til 6,4 GB, op til Ultra DMA/ATA 33 protokol. Så vidt jeg har forstået kan man godt bruge de nyere protokoller (ATA 66 og 133) da de er bagud kompatible. Tilsyneladende kan man også bruge de gamle kabler til de nyere diske (de er så bare ikke så hurtige). Ud over det har jeg fundet ud af at det er muligt at BIOS-en ikke kan klare større diske og nok skal opgraderes til den nyeste version. Når det er gjort er det ikke sikkert at den kan klare de helt store diske (over 20 GB). Mine spørgsmål går ud på følgende:

1. Hvordan kan jeg finde ud af, hvor meget GB min BIOS kan klare? (jeg har prøvet at finde release notes på nettet, men uden held)
2. Kunne et indstikskort med hard disk controller være en mulighed for at kunne købe den størst mulige harddisk?
3. Hvor god er en BIOS overlay som løsning af problemet?
4. Hvad er det bedste bud til køb af en hard disk?
5. Hvis jeg bruger nye hard diske til min gammel sag, kunne jeg så ikke risikere at en store harddisk blev meget meget langsom (hvis den skal køre på ATA33)?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-03 21:55

Jeg har været oppe at slås med sådan en maskine.
En 13 gb blev kun til 8,5 gb. Jeg ved ikke hvordan, men det skulle kunne lade sig gøre at tvinge bios til mere end de 8,5 gb måske med opdatering.
Emesen.

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 16-04-03 00:06

Hej bv
Jeg havde oxo en ergopro i tidernes morgen.. well for et par år tilbaws anyway!.

Tager jeg ikke meget fejl kan du fordoble din HDD-størrelse UDELUKKENDE VED AT "F-DISKE" DEN!!!, altså uden at fysisk at sætte en ny i...
Fujitsu havde (har?) en mani med at partitionere den mindre end den rent fysisk er, hvorfor er mig en gåde..måske for at kunne spare ved at lagerføre flere typer HDD!.

Men prøv det lige inden du investerer... Good Luck

/EazyOne

Kommentar
Fra : pcservice

Dato : 29-04-03 22:49

Du kan roligt købe en 20 GB harddisk. Dit problem kan løses på 2. måder.
1. Du kan opgradere din bios, men men vær omhyggelig, du skal downloade selve opdateringen og et program til at indlæse opdateringen med. NB dette foregår ofte i Dos mode.
2. Du kan også bruge en Diskmanager (forlang den når du køber harddisken) diskmanager undersøger selv om harddisken kan køre på din maskine, den vil foreslå en overlay dvs. at den formatere harddisken til en stor fil, det gør harddisken lidt langsommere men det virker.
NB du kan når du starter din maskine op gå ind i bios setup og slå Fujitsu billedet fra, derefter vil du kunne se oplysninger om bios.
Normalt vil et pentium ll board kunne køre med diske op til 20 GB hvi du sætter parametrene i standar setup til auto

Hilsen Erik

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 01-05-03 08:46

Nå, jeg fik købt en Seagate Barracude V (60GB) og downloadede noget sw fra deres site. Det løste hele problemet. Alt fungerer fint. Jeg kan anbefale Seagate, de har en god supportservice, hvor de svarer på mail og ret hurtigt.