/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Logge på som gæst
Fra : o.v.n.
Vist : 806 gange
200 point
Dato : 20-08-09 12:35

Hej jeg har Ubuntu på både min bærbare og en stationær computer, det sker en gang imellem at en gæst lige vil låne den bærbare for at finde noget på nettet, læse mails for eksempel.
Jeg kan ikke finde ud af hvordan en sådan bruger starter computeren og logger på som gæst, når jeg starter computeren, kan jeg på startsiden skrive min brugernavn og adgangskode og logge på, bagefter kan jeg logge ud og så kommer der en mulighed for at gæsten kan logge ind, uden at have adgang til noget som er i min konto, der må være en mulighed for at gæsten kan logge på direkte ved start, men jeg kan ikke finde den, kan du ?

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 20-08-09 12:38

Jeg har ikke noget svar, men ih, altså o.v.n - du plejer at have tjek på ALT mhp. computere!
Det plejer at være DIG, der svarer os andre med dine gode råd....

God dag!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-08-09 12:46

Jeg stiller altså også mange spørgsmål, ellers bliver jeg jo aldrig klogere

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 20-08-09 13:35

hvorfor skal der bruger/password på?, kør dog uden

Har du så mange hemmelige ting som andre ikke må se

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-08-09 13:52

gæste konto er ikke aktiveret som standard, uden der er en anden bruger logget på (admin)

det nemmeste/smarte er at oprette en konto med begrændset adgang

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 20-08-09 16:09

jeg har gjort det: jeg har lavet en "gæstekonto" uden kode. Den kører ind ved start.
Skal man så lave noget eks netbanke eller lign. er det op på tænd og sluk knappen og logge ind som "dig"
Hvis det var noget må jeg lige prøve at huske hvordan det var jeg gjorde??

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 20-08-09 18:25

Hvis du har mulighed for at boote fra usb, kan du lægge en Ubuntu på en pendrive, og så har din gæst sin helt egen 'maskine'. Ikke helt det du spurgte om, men stadigvæk en mulighed.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-08-09 10:07

Tak for alle forslag det bliver en ny konto med begrænsede rettigheder, mon nielsjs kan huske hvordan jeg kan ikke oprette en uden at der skal være mindst 6 bogstaver + tal.
jeg har ikke prøvet med Ubuntu på¨en usb stik, men mon ikke det er lidt som at køre fra en live cd?

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 21-08-09 14:05

Prøv du bare en usb, der er ingen ben i det. Det kører fuldstændigt som en hvilken som helst anden Hd, men bare lidt langsommere. Og man kan gemme og rode rundt alt det man vil, som på en rigtig Hd.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 21-08-09 19:06

Undskyld ventetiden men jeg har lige været en smuttur i Tyskland..

Går ud fra du har oprettet "gæst" som bruger...
ellers System>admininistration>brugere og grupper>dit brugernavn> skal være markeret som administrator hvorefter du kan oprette en ny bruger

OK

System>administration>Indstillinger for logindskærm>sikkerhed (fanen for oven) derefter sætter du flueben i "aktiver automatisk logind for" og nedenfor markers den bruger der skal logge på i opstarten

Så skulle det virke sådan at den starter op og du kan logge på som anden bruger ved at markere slukknappen.
Håber forklaringen kan bruges!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-08-09 19:43

Tak nielsjs jeg prøver senere, lige nu er jeg på med Windows

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-08-09 23:27

Der er ingen point uddeling endnu, jeg havde oprettet gæste brugeren og fik ændret til automatisk login - tak nieljs men min trådløse forbindelse forsvandt på min egen konto, der er kun mulighed for internet fra den nye konto og gæstekontoen
nogen som har set noget lignende ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-08-09 23:29

Lige nu har jeg ændret automatisk login tilbage igen, og slettet den nye gæste konto, ellers kunne jeg ikke få netværks forbindelse på min konto

Accepteret svar
Fra : nielsjs

Modtaget 200 point
Dato : 22-08-09 06:37

I egenskaber for "din" konto er der da markeret i "connect to wireless and ethernet networks"
Kunne det være der ?
Jeg er ikke helt sikker (har "fastnet")

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-09 10:27

Spørgsmålet er ikke glemt, jeg eksperimenterer stadig for at finde en god løsning, men arbejdet tager næsten al min tid, så det varer måske en uges tid inden jeg får prøvet igen

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-09-09 13:08

Tak for svaret nielsjs. Jeg lukker og accepterer dit indlæg, jeg hader at skrive det - men jeg giver op, har forsøgt at angribe problemet fra flere vinkler og givet alle tilladelser med mere, men det er enten mig eller den nye gæstekonto som har trådløs internet forbindelse, jeg kan ikke gå fra den nye konto og ind på min egen og bevare forbindelsen så fremover vil jeg selv logge på og så skifte til den indbyggede gæstekonto når computeren lånes ud, der er der nemlig ingen problemer

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 20-09-09 21:32

hej igen
jeg har nu forbindelse over en trådløs usb (jensen scandinavia) og begge kontoer har forbindelse til nettet. Under den "hemmelige" konto ( administrator-ikke gæstekontoen) har jeg været inde i
System>indstillinger>netværksforbindelser>fanebladet "trådløs" hvor man markerer sin trådløse forbindelse og rediger ude til højre. Der skal et flueben i "tilgængelig for alle brugere" nede for neden
Jeg tror det er der hønen ligger begravet!!!!!!