/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Egetræsplanker
Fra : BertelBrander
Vist : 5793 gange
100 point
Dato : 19-08-09 23:49

Jeg står og skal bruge nogle egetræs plader/planker, ca 12mm tykke og 40 cm brede. Jeg vil nok skulle bruge 20 meter.

Er der nogen der ved hvor man kan købe dem? Helst i Nordjylland?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 19-08-09 23:55

Trælasten ville sikkert være et godt bud....

Kommentar
Fra : webm

Dato : 19-08-09 23:57
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 20-08-09 00:01

De har vist ikke ædeltræ i Stark.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-08-09 02:43

Egetræ er ikke ædeltræ.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 20-08-09 03:32

Man kunne fristes til at spørge hva`faen` Du skal bruge det til, på den anden side kender jeg Dig og ved at Du har sat Dig for at det skal være sådan.
En del af mine møbler og nips er iøvrigt også egetræ, massiv, fineret og til dels hjemmelavet

Det Du eftersøger er ikke hyldevare i en trælast, og skal de skaffe det hjem er det sandsynligvis ulagret og i andre dimensioner, så Du skal først lagre det et par år og derefter sende det igennem en sav og tykkelseshøvl.
Jeg ville henvende mig til firmaer der har godt lagret egetræ på lager og nok kan bearbejde efter Dit ønske.
Een i Langaa:
http://www.egetrae.dk/dk/index.php
Flere på Sjælland:
http://www.haardttrae.dk/index.php?module=produkter&underModule=eg
http://www.rodvigskibsogbaadebyggeri.dk/default.asp?pid=28&sub=25
http://www.beatrae.dk/?id=11734
Nogle af ovenstående henviser nok gerne til andre der bedre kan klare opgaven.

Jeg vil dog forsigtigt foreslå noget stavlimet, når vi er nede i den tykkelse er der store chancer for at det slår sig.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-08-09 09:19

du finder ikke massive planker i de dimensioner.
skal du have dem i massivt træ, skal du have dem lavet specielt. men et godt gammeldags træskibsværft har altid en ordentlig dynge egeplanker på lager, og de kan skære dem ud for dig.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 20-08-09 11:52

Det må godt være flere stykker der er limet sammen i bredden, men stykkerne skal helst være mindst 10 cm brede.
I længden vil jeg helst at hvert stykke er mindst 2 meter.

Godkendelse af svar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-09-09 19:40

Jeg fandt en der kunne levere gennem et af LuffeAs link, så tak.
Det er dog temmelig dyrt, ca. 8000,- for det træ jeg nævnte, så jeg opgiver nok projektet...