/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Mobilt bredbånd i Sverige?
Fra : Oldboston
Vist : 2147 gange
100 point
Dato : 10-08-09 17:01

Kan nogen hjälpe her? Jeg er på rejse i Sverige, har min bärbare pc med på rejsen. Jeg har modbilt bredbånd med DLG som min teleleverandör. Normalt har jeg ikke de store problemer med at komme på nettet rundt om i Danmark. Men i Sverige. Her er det ikke så let. Jeg troede måske lidt naivt, at det var lige så nemt som med mobiltelefon, at der blot var en anden udbyder, der tager over på DLG's vegne. Men nej. Lige nu er jeg i området omkring Kullen og Båstad og er stödt på en udbyder, der tilbyder en måneds abonnement til 100 SEK, eller nogle få dage til lavere pris. Men skemaet, man skal udfylde kan vist kun acceptere svenske cpr-numre ååååmmdd-xxxx og svenske postnumre xxxxx og svenske mobiltelefonnumre. Til trods for, at man kan bede om at läse brugsanvisningen på dansk. Har I nogle gode råd derude? Er der en bestemt udbyder, man skal lede efter, hvordan finder mand en, og hvordan löser man problemet med cpr nummer, postnummer etc?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-09 17:09

Hmm, det forbliver vel problematisk indtil det bliver muligt at roame lige som med mobiltelefoner.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-08-09 17:15

Jeg rejste rundt i Sverige og Norge i ferien.Min kammerat havde med en op kopling som vi brugte. Det var basert på det gamle NMT telefon system, som nu kun bliver brugt til datatrafik. Vi havde bare en magnet fod antenne som var koplet til en usb dings. Fungerte i Sveige og Norge upåklagelig.Ved ikke hvad det heder,eller hvad det koster, men tror det heder noget med ICE.????
alimak

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-08-09 17:43

du skal skifte dit mobile bredbånd til 3. det er gratis at bruge på 3 s net i sverige. og så er det dem der har den bedste dækning i danmark. hvis du kan nøles med 3,2 mb kan du få det til 149 kr om måneden.
dit dlg abonnement er nok rimelig dyrt at bruge udenfor landets grænser. det plejer det at være. helt op til 60 kr pr mb der hentes.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 10-08-09 17:59

Jeg bruge ice.net som jeg har købt abonnement til gennem foreningen http://www.danske-torpare.dk/medlemstilbud/default.asp

Et medlemsskab koster 300 kr. så vil du kunne få mobilt ice.net for 190,- kr. pr md. og vil du have "fastnet" med der også er mobilt så betaler du 20 øre i minuttet for samtaler til Sverige, Norge, Dk og Polen og du kan bruge dit mobile ice.net i de samme lande.

Den mobile router og telefonen er dyr, det er det eneste minus.

Men det får du også rabat på gennem danske-torpare

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-08-09 18:06

Du bør næsten lige se hvilken router og telefon jeg bruger til ice.net
Jeg bruger denne router http://www.ice-net.dk/produkter/27/gateway-d35 og telefonen er denne og fastnettelefonen er denne http://www.ice-net.dk/produkter/30/px110-bordtelefon.

Men som sagt, hvis du skal have det samlet til 190 kr. pr. md. så skal du bestille det via http://www.danske-torpare.dk/medlemstilbud/default.asp

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-08-09 18:09

Her er linket til telefonen der virker
http://www.ice-net.dk/produkter/30/px110-bordtelefon

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-08-09 19:48

Som trimare46 skriver, så er "3" mobilbredbånd nok de billigste løsning, til dit brug, hvor du både skal bruge det i Danmark og Sverige.
Jeg har selv anskaffet mig "3's" mobile bredbånd, den med routeren.
Men at de skulle have den bedste dækning i Danmark, er en sandhed med kraftige modifikationer.
De praler godt nok med, at de har den største mængde af mobilt datatrafik, men det betyder nødvendigvis ikke, at de har den bedste dækning, hvilket deres dækningskort også bekræfter.
Jeg er i hvertfald skuffet over dækningen, selv om jeg ved der er to master med 3-forbindelse, inden for en radius af mindre end 1 km.
I mit tilfælde, har jeg næsten ingen forbindelse, fordi antennerne ikke er placeret hensigtsmessigt, for en optimal dækning.
Hvor imod den mobile bredbånd jeg har hos TDC, er der fuld power på, fra samme position.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 24-08-09 04:41

Tak for jeres svar. Jeg er hjemme igen og det lykkedes kun for mig at få forbindelse til nettet på to hoteller, hvor jeg boede, men det var fordi hotellet havde sin egen router der var til gratis rådighed for hotellets gæster. Andre steder havde jeg ikke heldet med mig.

Jeg synes, der er flere konstruktive forslag i svarene, især for dem, der rejser hyppigt i Sverige. Ideen om at have en NMT med og en magnetfordsantenne kan lyde overraskende, men hvorfor ikke, hvis man kan finde den slags udstyr. Går man ind i en butik og spørger efter det eller hur?
Ideene om at skifte mobilleverandør til et selskab, der har gratis dækning i Sverige, lyder rigtig god, hvis man skal rejse ofte. Men for den, der kun rejser en sjælden gang, er det måske ikke så hensigtsmæssigt.

Under opholdet stødte jeg forresten på en udbyder af nettjenester (huskede ikke at notere navne), der tilbød 3 timers, 24 timers, 1 uges eller 4 ugers internetopkobling. 4 uger kostede 100 SEK. Jeg
valgte 4 uger og betalte (troede jeg) de 100 SEK som netbetaling. Men transaktionen lykkedes ikke trods flere forsøg og jeg hørte eller så aldrig senere noget til denne leverandør.

Svært at fordele points til jer, der har svaret. Men jeg har valgt at give pointsene til bentjuul, fordi jeg tror dit svar måske kan gavne flest brugere,s elv om det måske ikke lige var et svar, jeg selv fik så meget gavn af. Men tak for jeres indsats med svarene.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 24-08-09 04:42

Tak for svaret bentjuul.