/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Venstre side?Ballonmave?Ryg?
Fra : Kevizz
Vist : 1381 gange
49 point
Dato : 10-08-09 16:15

Heii alle kanduer.. :D

Jeg har nogle spørgsmål:
Jeg er 15 og har trænet i ca. 1 år nu. Ikke helt seriøst mht. at det skal f.eks skal være mandag onsdag fredag.
1. Når det er jeg spænder mine mavemuskler kan man rigtig tydeligt se six pack og det hele, men når jeg slapper af for jeg sådan en ballonmave?? Jeg spiser altid sundt.. Drikker aldrig sodavand eller noget.
2. Hvordan træner jeg de nedre mavemusker??
3. Både bryst- og mavemuskel er meget mindre i den venstre side end i den højre?? Er det helt naturligt?? Kommer det med tiden??

Tusind tak..
Kevizz

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-09 16:23

Du er vel ikke helt udvokset

Hvis der en vejleder på fitnesscentret så spørg ham.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-09 16:31

Citat
Jeg spiser altid sundt..

Garanteret NEJ - så har du ikke "ballonmave"

Og slet ikke hvis du "træner" (næsten uanset hvordan)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-09 16:44

Det er hvalpefedt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-08-09 16:47

Du vokser stadigvæk og det er ikke altid helt ensartet. Du skal ikke træne alt for hårdt, men find en træner som kan give dig et ordentligt program som tager hensyn til at du kun er 15 år. Du kan vokse til du er ca. 20.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-09 16:54

Hmm, så er jeg heller ikke udvokset trods mine 57 år, min mave vokser stadig uden at resten følger med

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 59 point
Dato : 10-08-09 17:01

For at dine mavemuskler fremstår tydeligt uden at være spændte skal du have din fedt procent ned under ca. 10% og muligvis endnu længere ned. At du har tendens til "ballon mave" kan skyldes at der sidder fedt omkring dine organer, altså ikke mellem muskelvæv og hud. Dette vil du også forbrænde med tiden, men det er det sværense at komme af med. Når du kun er 15 år, synes jeg ikke du skal udsætte dig selv for det...

At din venstre side ikke er så udviklet som din højre side kan skyldes flere ting: din alder, at du er højrehåndet og defor naturligt stærkere i højre side, samt det kan være rent genetisk bestemt. Det kan være meget svært at rette op på, men få vejledning i motionscenteret.

Du træner de nedre mavemuskler ved at lave benhævninger og evt. decline mavebøjninger.

Pas i øvrigt på med at træne hårdt inden du er fuldt udvokset. Jeg har adskillige gange set skader der opstår på den baggrund. Hold dig til cardio træning fremfor tung vægtræning i den mindste, og brug øvelser som cablepull, cablecross mv. fremfor frie vægte.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 10-08-09 17:08

Lige en tilføjelse: Du siger du spiser sundt, men hvad er dit daglige kcal indtag? Vær opmærksom på sammensætningen af din kost (protein, kulhydrat, fedt osv.) Hvis du skal cutte fedt væk så bør du gå et stykke under 2000 kcal/dag måske omkring 1800 kcal, og sørge for at mindst 40% af disse kcal kommer fra protein kilder - groft sagt: lev af tun i vand, brune ris og protein pulver. Dette er ikke sundt mens du vokser kan du nok se... Så sørg for at holde dig i god form og vent et par år med at gå rigtigt til den... Er selv tidligere bodybuilder hvis du skulle være i tvivl!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 10-08-09 17:11

Her kan du se en masse gode maveøvelser i øvrigt: http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor172895

Godkendelse af svar
Fra : Kevizz

Dato : 10-08-09 21:22

Tak for svaret lassethorsted.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 10-08-09 22:40

Det var så lidt! Held og lykke med det! I øvrigt taber man ikke fedt på maven ved at lave maveøvelser! Det er en myte... Se dette link som forklare det lidt bedre: http://www.exrx.net/WeightTraining/Myths.html#anchor7319578

Generelt er den side rigtig god til at finde nye øvelser mv på.