/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundegøen i flere timer i træk
Fra : ingelein
Vist : 1581 gange
100 point
Dato : 09-08-09 11:48

Hej
Vi bor ved siden af nogle flinke unge mennesker som har 3 American Staffordshire Terriere. De er vant til at gå inde, men nu har de fået en hundegård, hvor de bliver sat ud. Her står de og gøer med en aldeles irriterende gøen, som slet ikke passer sammen til en lille muskelhund. Det står på i timevis.
Selvfølgelig har vi snakket med naboen - men det kan han ikke gøre noget ved, siger han. Hm........ Kan man det? Ok hvis hundene først skal vænnes til at være derude, men at høre på det gøeri i flere timer synes jeg er lige i overkanten. DEt kan ikke passe, at vi skal være inde for at naboens hunde kan være ude?

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-08-09 11:52

det kan man i høj grad gøre noget ved. de må skam ikke stå og gø hele dagen. skriv op, hvornår på dagen det er værst og idet hele taget hvornår de gør. når der så begynder at tegne sig et mønster, ringer du til politiet og får dem ud på adressen i et af de tidsrum hvor de plejer at gø. ejeren vil så få en påtale og et påbud om at få larmen bragt til ophør. hvis det ikke sker, vil han få en bøde og i meget slemme tilfælde kan hundene fjernes af ordensmagten.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 09-08-09 12:10

[CITAT][De er vant til at gå inde/CITAT]
Så er det synd for hundene pludselig at lukke dem ud i en hundegård. Det kan give mange problemer med både hundene og naboerne. Hundene skal gradvis vendes til hundegården, så de forbinder den med noget godt og ikke en straf. Hunden er et flokdyr, disse er vendet til at når flokken skilles efterlades de hvor de ved at flokken kommer tilbage. Prøv at spørge noboen hvad hans kone ville sige hvis han låste hende ud i hundegården, når han gik hjemme fra.

Brug af en hundegård skal indlæres, lige som det at være alene hjemme.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-08-09 12:24
Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-08-09 12:26

Jeg forstår dit problem. Har selv lidt af det samme. Mine hunde har altid været meget i hunde gård. Det er jagthunde og de trives bedst på den måde. Sidst jeg fik ny hvalp gik der to år inden naboen sagde: Har du fået ny hund..

Da jeg fik den sidste nye hvalp var det helt anderledes nogle nye var også flyttet ind lige i nærheden og de har en hund, som næsten konstant står og gø`er. Jeg har flere gange troet at det var min hvalp og faret ud for at skælde ham ud også har det været naboens.
Så selvfølgelig fik jeg også problemet med min den nye, det blev hurtigt være og være, hvorfor jeg gik radikalt til værks.

En hund kan ikke skelne imellem positiv og negativ respons, får den blot respons er den glad, så når jeg blot råbte hold mund, så gjorde den det i nogle timer, men så var den gal igen, for den kunne jo høre naboens.

Jeg gav den stadig respons, men nu negavtiv i det jeg tog den ud af hunde gården og satte den ind i dens transportkasse og lod den sidde der i en til to timer. Da den nu lærte, at der kom noget posetivt ud af at gø - så holdt den op.

Prøv at fortælle dine naboer det og vil de ikke gøre en indsats. Ja så er der kun en politisanmeldelse tilbage, som systemet er opbygget i dag.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 09-08-09 12:45

bb1 da det er 3 American Staffordshire Terriere, som er nogen af de meget omtalte i øjeblikket, er det meget vigtigt at man får gjort det rigtigt uden tvang og ødelæggelse af det sociale for hunden. Det at hunden gør er fordi den kalder på flokken, det er rigtig at man ikke tager kontakt hverken negativt eller positivt til hunden, når den gør.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-08-09 13:07

Hej bb1
Tak for svaret, men
Citat
Jeg gav den stadig respons, men nu negavtiv i det jeg tog den ud af hunde gården og satte den ind i dens transportkasse og lod den sidde der i en til to timer. Da den nu lærte, at der kom noget posetivt ud af at gø - så holdt den op.

mener du ikke at der kom noget negativt ud af at gø - og så holdt den op?

hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-08-09 13:32

Hej Ingelein

Det er dog en kedelig situation du er kommet ud i, både larm hele dagen og så chancen for uvenskab med naboen. Det er ikke dig der er noget galt med. Det er naboen. Naboen er snot dumme, de er lige de typer som ikke skulle have hund. Hvis de ikke kan opdrage deres hunde til at være rolige, så skal de ikke have hunde. Det er ikke hundenes fejl, det er naboens.

Jeg ville gøre dom der er sagt, noter tidspunktet hvor de gøer og ring til politiet. Prøv også at ringe til Teknisk Forvaltning. Måske kan de hjælpe.

Så pøj pøj med det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-08-09 13:47

Hej granner01

Vi har hidtil syntes at de unge mennesker (konen kalder sig dyrepsykolog ?)havde et fornuftigt tag på deres hunde, som er vokset op sammen med deres 2 små drenge. Jeg synes ikke, at de gør i tide og utide, og der bliver også ofte gået tur med dem - flere gange dagligt. Så i og for sig synes jeg at de har styr på dem - det manglede bare andet, med den type hunde. Hundene er vant til at komme på udstilling, og der er også avlet hvalpe.

Problemet er den nybyggede hundegård, hvor hundene åbenbart skal være, når de ikke kan være inde i huset, hvad de normalt er. Her står de og gø'er uafbrudt. I dag har det stået på i omkring 3 timer. Så gik min mand over til dem og bad dem sørge for at det holdt op. Her var det så at manden svarede at det kunne han ikke gøre noget ved. Men der skete dog noget kort tid efter, hvor hundene er blevet taget ind. (formoder jeg) -

Det vil altså betyde, at de er modtagelige for indsigelser mod gøeriet.

Efter at have fulgt nogle af de links der er kommet i forskellige kommentarer, kan jeg se, at man godt kan ringe til politiet, og mon ikke de vil være særlig opmærksomme, når det drejer sig om den slags hunde?

Pyh ha, ikke nok med at det støjer og er irriterende larm, så gælder det jo også om at bevare et godt naboskab. Ikke nemt.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-09 14:18

Er hunde vant til at blive indendørs i de perioder hvor de ikke render i haven eller bliver luftet på vejen kan de altså ikke lide at blive indespærret i en hundegård.

Min far gjorde engang et stort nummer ud at lave en 6 x 6 m gård med træer og hus til vores lille Cockerspaniel-kryds , men hun hylede en hel uge med snuden i nettet. Der var ingen problemer da hun kom tilbage i sin velkendte lette kæde.

Hmm, hun var var nu også lidt forkælet, derfor gjorde han så meget ud af det.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 09-08-09 14:20

...Måske har de unge naboer planer om af have et opdræt?
Det KAN så blive stoppet af en eventuel ny lovgivning omkring "muskelhunde".
Men hvis man holder hunde som erhverv, så er der jo regler, der skal overholdes. Og tilladelser, der skal inhentes.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2680

Måske skulle du bare snakke med dine naboer om det? Om de har de tilladelser i orden.

Hvis du ellers har et godt forhold til dine naboer, så synes jeg det er synd at ødelægge det, hvis det kan undgås.
De lyder, som om de er til at tale med. Måske skulle du finde nogle udholdelige forslag som du kunne komme med til naboerne? F.eks. noget med afskærmning, eller helt at flytte løbegårdene hvis de er uhensigtsmæssigt anbragt.. Og så kunne man måske enes om nogle tidspunkter, hvor det er mindre generende? Hvis I er hjemme om dagen, så er det mest hensigtsmæssige gø-tidspunkt måske om formiddagen hvor I måske oftest ordner daglige gøremål.

Og som sagt, hvis avl af amstaffer bliver forbudt til efteråret, så løser problemet måske sig selv.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-08-09 16:17

Svar til flere:
KimPetersen, Der er på ingen måde tale om tvang, men konsekvens og det er noget ganske andet…

Ingelin, Jo hunden gø`er fordi den keder sig, vil have respons. Hvis den respons gøres ”Negativ” altså modsat det hunden ønsker at opnå med sin gøen i dette tilfælde socialkontakt, så opnår man at hunden reagere ved at ”tænke” det nytter ikke noget at gø, for så får jeg ingen kontakt, men kommer kun i boxen….

Birgitta, Muskelhunde eller ej. Umådeholden gøen fra naboernes hunde er et stort problem, men det kan vi jo også blot lade myndighederne klare?
Som f.eks. Roskilde kommune, som ville forbyde hønsehold p.g.a. hanegal!!!!

Nej, vi skal tilbage til mennesket – hundens værste fjende – Det er her værktøjerne til at løse problemerne skal findes frem og bruges…
Det er dem der skal lære og have gode råd, som de så kan give videre til deres hunde og vi ka`alle blive klogere.
Jeg vil anbefale at man læser Jack Londons ulvehunden, selvom det er en roman er den efter det oplyste virkelig foregået - mennesket og hunden der bliver en enhed....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-09 18:04

øøøh, bb1.. Hvad mener du med det?? Jeg foreslår jo netop IKKE at de skal lade myndighederne klare det, men at de selv skal tale med de unge naboer. Det er jo ikke sikkert, at parret er opmærksom på, at der er et sæt regler, der skal overholdes for at få den dyrebare tilladelse, der er nødvendig for at opdrætte hunde.

Med de løbegårde kunne jeg godt forestille mig, at det var den slags, de har i tankerne..

Måske er området så tæt bebygget, så egentlig opdræt er udelukket?

Ingelein, i de regler jeg linkede til tidligere står der noget om minimums-størrelsen af boxene, som kan nedsættes hvis hundene har permanent adgang til løbegårde..... :

Citat
Stk. 2. Hundenes opholdsrum skal som minimum opfylde følgende arealkrav:

1) Hunde med en vægt på indtil 40 kg: 6 m2.

2) Hunde med en vægt på imellem 41 og 60 kg.: 8 m2.

3) Hunde med en vægt på over 60 kg.: 10 m2.

Stk. 3. Minimumsarealkravene i stk. 2 halveres for efterfølgende hunde, hvis der opstaldes mere end én hund pr. opholdsrum.

Stk. 4. Har hundene permanent adgang til en løbegård, kan arealkravene i stk. 2 og 3 nedsættes med indtil det halve, forudsat det samlede areal af hundenes opholdsrum og løbegården opfylder minimumsarealkravene i stk. 2 og 3.

Måske er det sådan nogle regler den unge mand tænker på, når han siger han ikke kan gøre noget ved det?
Snak med dem..

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-08-09 18:40

Hej
Jeg kan så nu fortælle at der er lavet en hundegård af rionet, nedstøbt i et fundament. Hundehusene er måske bare kaninbure, de er i hvert tilfælde ikke større end en 50x50 cm. Dem er der så 2 af. Jeg tror kun at det er de 2 yngste hunde, som bliver sat i hundegård, når det ikke passer dens mennesker at de er i huset.
I dag skulle der åbenbart lægges gulv i et bryggers, så hundene var i vejen og kom i hundegården, hvor de så gøede i næsten 3 timer.

Jo, jeg tror faktisk at de har kennel-tilladelse - eller hvad det nu hedder, for der er avlet hvalpe sidste år.

I dag har naboen jo taget min mands ønske om at gøre noget ved gø'eriet til efterretning, selvom han var afvisende da min mand talte med ham. Jeg håber derfor at de for fremtiden ikke lader hundene stå og gø der i lang tid. Det ville da være i orden at give hundene en vis tilvænningstid til at skulle være i bur i en baghave.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-08-09 19:43

Birgitta undskyld men du både starter og slutter med at skrive, at problemet måske løses af lovgivningen: Og som sagt, hvis avl af amstaffer bliver forbudt til efteråret, så løser problemet måske sig selv. ( citat slut ).

- men nu skal vi to jo nødvendigvis ikke indbyrdes føre en debat omkring en andens spørgsmål.
Jeg ville blot minde om, at henvisning til og henvendelse til myndighederne hjælper intet, som logivningen er i dag.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 10-08-09 11:51

bb1 det er ikke fordi at jeg var uenig i det du skrev, for jeg tror vi er meget enig om omgang med hunde. Det var mere møntet på rasen hvor det sociale kunne være et problem. I dette tilfælde er det jo meget svært at komme med gode råd, da
Citat
(konen kalder sig dyrepsykolog ?)
, så er der kun lovgivningen løsningen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-09 13:43

...men det er osse det, at hvis de unge mennesker IKKE har et egentlig opdræt (3 kuld hvalpe årligt) så er der IKKE nogen tilladelser, der skal indhentes.

Og så er det snarere nogle almindelige ordensregler, der gælder.
Hvis der er en grundejerforening, så er der måske et sæt ordensregler der skal overholdes.

---Når de unge mennesker er til at tale med, så ER det måske nok lige så stille at sige til dem: I må altså ikke det der.. Og så stikke dem en kopi af reglerne.
Det er bare lige at finde ud af, hvilke regler der gælder lige der, hvor de bor.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-08-09 14:34

Hej
Sidste år var der et kuld hvalpe, men siden de har fået kenneltilladelse må avl jo indgå i de fremtidige planer. Det vil fremtiden vise. I hvert tilfælde tror jeg at hundenes ejer har fundet ud af at de ikke kan lade stå og gø i timevis.
Jeg tænker også at myndighedernes lunte ikke vil være ret lang i forbindelse med denne meget omtalte hunderace.

Hmm..... Da en af hvalpene var rendt over til os sidste år, tog mit barnebarn den bare op på armen og gik over til naboen med den. Hun sagde ikke engang noget til os om det.

mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 13-09-09 22:17

Tak for svaret Birgitta.
Ja, de unge mennesker har vist alt for travlt med alt for meget. Jeg gætter at manden har ringet til sin kone og har fået at vide at han skulle hente hundene ind. Hvilket han så har "lystret". Siden har vi ikke hørt hundene så meget at det var generende.

Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-09-09 13:53

Tak for accepten af mit svar.

Det kan jo godt være, at de unge mennesker er så fornuftige, at de har sat avlsplanerne lidt i bero. Ingen opdrætter ønsker jo en usikker fremtid for sine hvalpe.