/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvilken katte??
Fra : pk2dk99
Vist : 4401 gange
100 point
Dato : 08-08-09 00:42

Hej

Vi er en familien på 5. Vi vil gerne have en søde kat i vores familen. Hvilken kat må vi vælge? vi har aldrig haft kat før. Hvad anbefaler i ? Min ven har to katte men han er træt at gøre rent. Hans kat tabber mange hår? Hvlken katte race tabber ikke så mange hår i huset????

Er det dyret at have kat? Hvad koster vacination og hvor mange gang skal have kat vaccination? Hvad koster kat foder????

Venligst hjælp mig. tak
mvh

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-08-09 00:54

Vælg en "" NORSK SKOVKAT"" (ingen problemmer med løse hår,)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-08-09 01:52

Alle katte fælder og taber hår, medmindre man vælger en af de racer der er hårløse..

Nogen katte, mest de korthårede fælder en del om foråret, langhårede racer kan nogen gange fælde temmelig meget hele året.

En kat skal vaccineres to gange med en måneds mellemrum når den er lille, og så igen hvert år.

Det koster ca 5-600 pr. gang..
Så skal den sikkert kastreres eller steriliseres og øremærkes (det bør den såfremt katten ikke anskaffes med henblik på avl) Det koster ca 1200-2000,-, dyrest hvis det er en hunkat.

Ormekur og forebyggende loppekur skal man beregne

Pris på kattefoder, det kommer an på hvad man vælger, men af hensyn til kattens helbred skal man ikke købe det allerbilligste foder. Og katten skal ha varieret foder, også kød som supplement.

Men ca 3-400 pr måned.

Så er der kattegrus, og alt efter hvilket mærke der bruges fra 50-200 pr måned.

Inden anskaffelse af katten skal der købes kattebakke, foderskåle (ikke plasticskåle), kradsetræ/klatrestativ, katteseng/sovehule o.s.v.

Hvis katten skal være indekat bør man ha' to katte. Mange katte tager skade og bliver adfærdsforstyrrede såfremt de er alene og indekatte.

Så skal der tænkes på uforudsete dyrlægeregninger såfremt katten bliver syg. det kan i værste fald blive nogen tusinde kroner. Mange opretter en konto hvor de sætter måske 2-300 til side hver måned til den slags uforudsete ting.

Nu kan jeg høre I er lidt bange for rengøring, altså hvor meget katten sviner med pels o.s.v.....tænk også på, at katte er territoriale dyr, der kan finde på at kradse i møbler og tapet for at afmærke, men det er en helt naturlig katteadfærd, og især hvis det skal være en indekat I skal ha'.

Ligeledes at katte kan lide at klatre og springe, og derfor kan det svært at lære en kat den eks. ikke må være på borde og klatre i reoler og hylder (derfor rådet om klatretræ).

Og et råd, så find og læs om det at ha' kat, både deres adfærd og pasning.
Og hvis I vælger en langhåret kat, så tænk på, at pelspleje er ret omfattende på sådan en.

Så til hvor man anskaffer katten fra.
Køb en kat der kommer fra et miljø, der ligner det I kan tilbyde.
Hvis katten skal være indekat, er det vigtigt, at den I vælger ikke tidligere har fået lov at komme ud.
lad være at købe fra nogen af de tvivlsomme katteavlere, der holder kattene i bure og udhuse uden ret meget menneskekontakt.
Ofte er det sky, nervøse og syge katte der kommer sådan nogen steder fra.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-09 04:26

Jeg kender en der anskaffede sig to killinger på een gang, der blev omgående indkøbt et par klatretræer med flere huler samt en lukket kattebakke.
Det så lidt overlæsset ud som når et børneværelse er fyldt, men følgen blev at de ellers tillokkende stofmøbler blev skånet. En kat kradser jo for at rette kløerne ud, og så snart katten opdager kradsestolperne vil den undgå stofmøblerne som kan være sværere at få kløerne ind i.

De to har så senere udvalgt sig hhv en kontorstol og en sofa som foretrukne steder at drive den af, men når de er aktive foregår det i deres egne møbler.

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 08-08-09 09:11

Det kan være svært at sikre sig et godt temperament hos alm. huskatte. Vi har tre af slagsen, og de er meget forskellige selvom de har fået den same opdragelse. I kan sagtens være heldige at få en sød og omgængelig huskat, men køber I en racekat er I mere sikre på at der er avlet efter temperament. F.eks er "Ragdoll" avlet til at flade fulstændigt ud når den kæler med ejeren. I kan jo tage på en katteudstilling og se på racer.

Hvis det skal være en udekat behøver I formentligt ikke at være nervøse for møbler og rengøring. Med udekatte er det en god idé at opfinde en kaldetone f.eks et bestemt fløjt, som man bruger hver gang der er mad. Det er også en god idé at fodre kattene med deres foder eller evt. en lækkerbidsken hver morgen (jeg bruger tun), så de holder sig til huset og søger tilbage i løbet af natten.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 08-08-09 09:19

Jeg har haft både alm. huskatte, og har opdrættet både siameserkatte og perserkatte. De katte der har fældet mindst, er perserkattene, men de skal til gengæld også friseres HVER dag for at pelsen ikke skal filtre. De skal lære fra helt små, at blive friseret, ellers får man et værre bøvl med det, når de bliver større. Det samme gælder negleklipning.

Temeperamentsmæssigt er alm. huskatte meget forskellige, hvorimod siameserkatte er utroligt aktive, og "snakker" meget. Der er mange mennesker, der ikke bryder sig om siameserkatte, fordi de synes, de virker luskede, men det er en skrøne og det er simpelthen en meget atletisk og klog race.

Perserkatte er ikke så aktive og egner sig fortrinligt til at være indendørskatte. De elsker at dase og har et meget blidt væsen. Her skal man bare passe på, at man ikke køber katte der er for "typet". Det vil sige, at man ikke skal købe katte, der har næsen siddende helt oppe imellem øjnene. Det skaber kun problemer for katten og det er synd. Det kan også ende med nogle høje dyrlægeregninger, såfremt katten har svært ved at spise eller trække vejret. Perserkatte bør altså have en snude der sidder normalt og ikke er så flad, at den nærmest sidder indad i ansigtet (selvom visse opdrættere synes, det er flot, er det i mine øjne dyrplageri!)

Norske skovkatte og Mail coon, er aktive katte, og de har brug for at komme ud i naturen, fordi racerne ynder at klatre i træer, og bevæge sig vidt omkring, da de oprindeligt er vilkatte og det ligger helt klart i generne, at de skal ud og prøve kræfter i naturen.

Generelt er det ikke dyrt at holde kat. Man skal bare sørge for at overholde vaccinationer og dyrlægetjek samt at give dem ordentligt foder. Man skal ikke give dem foder fra det lokale supermarked, men rådføre sig med en dyrhandel/dyrlæge, idet mange katte lider af smertefulde nyresten, hvilket er afstedkommet af en forkert kost. Derfor kan det godt betale sig at købe ordentligt foder, som selvfølgelig også er noget dyrere, men til gengæld er drøjt i brug, og er tilpasset kattens behov for div. vitaminer og mineraler. Deruover kan man engang imellem give katte kogt fisk, lever o. lign IKKE dåsemad, for størstedelen af indholdet består udelukkende af vand.
Husk, at få lidt af det foder med, som katten er vant til at få hos opdrætteren. Dette skal blandes med det foder du selv giver. Eller spørg, hvad den er vant til at få...

Så er der jo kattergrus... Der synes jeg selv, at de typer der klumper er bedst, fordi man lige kan fjerne "klumpen" og påfylde med nyt grus, så man ikke behøver at skifte hele bakken hver dag.
Lad være med at rense bakken med klorin! Det kan danne gasser ifm. den stærke urin der er i bakken. Brug i stedet alm. Ajax eller Rodalon.

I øvrigt bør man ikke rense noget med Klorin, for katte elsker "duften", og har man en hankat, der ikke er kastreret, kan man risikere, at den strinter på stedet, og dét er en slem lugt!

Køb et godt kradsetræ, og dryp nogle få dråber baldriandråber på - det elsker de bare, og samtidig finder katten ud af, at her er dens kradsebræt, for det er ikke sjovt, hvis den begynder at hvæsse klør i møblerne. Hvis det skulle ske, skal du have en lille vandpistol liggende, hvor du sprøjter lidt vand på katten, så den finder ud af, at det er forbudt at bruge møblerne. (De fleste katte hader vand)

Man kan godt lære en kat, at den ikke må gå op på bordene, men det skal ske fra killing af, og det kræver tålmodighed. Enten kan man bruge metoden med vandpistolen, eller også skal man bare blive ved med at skubbe katten ned. Den vil bare hoppe op igen, men det er bare at blive ved med at puffe den ned, så den ikke gider at hoppe op mere.

En anden rigtig flot race er Hellig Birma. Den kan vel egentlig beskrives som en blanding imellem siameser og perser. Den er utroligt flot med sine blå øjne og farvede maske i ansigtet. Derudover er den semilanghåret, hvilket betyder, at den har en kraftig, halvlang pels, men at den ikke kræver nær så meget pelspleje som en perserkat.

En racekat koster fra kr. 3000 og helt op til 10.000, men så er den som regel også fra højt præmierede forældre. En huskat koster nogle gange kun 50 kroner, og dem er der jo tit mange af. De er lige så søde som racekatte, men man har naturligvis lidt sværere ved at bedømme deres temperament, ofte fordi man ikke ved hvilke aner der ligger bag, fordi faderen ofte ikke kendes.

Så der skal anskaffes følgende: kattebakke evt. en lukket, foderskåle, kradsemiljø, killingefoder, gerne lidt legetøj (bolde og gerne en drillepind m. fjer), evt. en vandpistol og baldriandråber (købes på Apotek eller i Matas). Derudover skal den vaccineres og chippes eller øremærkes.

Så udgiften udover køb af katten vil beløbe sig til omkring 1200-1500 kroner. Men hold godt øje med, hvor du finder det billigst.

Held og lykke med den lille nye i familien.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-08-09 10:40

Citat
Held og lykke med den lille nye i familien.

Men køb "" ikke"" katten i "" sækken""

(det vil være en god ting for begge parter)( især køber)

Men gør ikke som nogen gør, putter katten i sækken. når det ikke er" nyt"

mere, og efterlader den i flaske // affalds containeren,

for hvad skulle der så ikke gøres, ved disse typer/racer af mennesker,

som gør det,??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-09 10:59

Jeg har lige et par kommentarer til sneroses ellers udmærkede svar:

Ajax bør, for ens egen skyld, være totalt forbudt at bruge i hus hvor der er kat.
Katten kan nemlig forbinde salmiaklugten med urinlugt,. og kan tro, at lugten stammer fra en anden kat, og derfor kan katten begynde at strinte og tisse i rum hvor der er brugt Ajax for at hævde sit territorium.

Både Klorin og Rodalon er meget giftigt for katte, så hvis det bruges skal man sikre sig, at efter brug skal der hvor det er brugt, skylles meget grundigt for at fjerne alle rester af det.

Så til foderet.
Snerose har ret i det med nyresten, og at temmelig mange, og et stigende antal katte døjer med urinsten, urinkrystaller, blærebetændelse, og nyreproblemer/nyresvigt.

Men det er ikke billigt eller dyrt foder, der er hovedårsagen, men derimod hvis katte hovedsageligt lever af tørfoder. Uanset om det er det dyreste foder der købes hos dyrlægen.

Årsagen er nemlig ikke så meget foderets kvalitet, men det manglende væskeindhold i det, fordi katte ikke drikker tilstrækkeligt mere vand for at kompensere for tørfoderet.

Og derfor er f.eks. dåsefoder, endda opblandet med lidt vand, en god ide at gi' kattene som tilskud hver dag. Eller også råt kød eller kogt kød evt. blandet med noget af kogevandet.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 08-08-09 11:24

Kære dova. Vi bliver nok ikke helt enige.... - eller også er vi det vist på et eller andet plan alligevel

Jeg har erfaring for, at det er klor-holdige produkter, der får katte til at strinte og ikke de salmiak-holdige. Hovedsagen er, uanset hvad, at man skyller genstandene grundigt, som du også skriver.

I øvrigt var det min faste dyrlæge, der fortalte, at det var pga. foderet, at katte fik nyresten, hvilket jeg oplevede én gang, og det var utrolig smertefuldt for katten, idet den ikke kunne komme af med urinen. Efter jeg købte det foder, som dyrlægen anviste og fremover gav alle mine katte det foder, har der aldrig været problemer med det. (Vi taler her om Iams og Prescription Diet, som jeg har brugt som foder i mange år)

Som du skriver i dit tidligere indlæg, er tun i vand rigtig godt, serveret med vandet. I øvrigt skal der altid stå vand lige ved siden af tørfoderet, så katten tager sig en slurk lige efter, den har spist.

Det jeg mener med dåsefoder er, at det ingen næringsværdi har overhovedet.... Derfor er det ikke nok at fodre med det. Så skal man købe det dåsefoder, som dyrlægen har, men det er utroligt dyrt i forhold til tørfoder, og som jeg før har skrevet, er meget drøjt i brug.

Men så kan spørgeren jo lægge alle vores (synes jeg, udmærkede) svar sammen og få sig en samlet vurdering.

Ha' en rigtig god dag!

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 08-08-09 11:27

Jeg tænker i øvrigt på, at ordet "dyrlæge" er meget rammende. Det har to betydninger og den ene er nogle gange temmelig dyr!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-09 13:32

Citat
Som du skriver i dit tidligere indlæg, er tun i vand rigtig godt, serveret med vandet.

Jeg skriver ikke om tun, for det er i mine øjne noget af det værste at give katten regelmæssigt.
For det er fyldt med salte og tungmetaller...

M.h.t. tørfoder, så læste jeg også et eller andet sted, at et meget stort problem, som mange katte døjer med er dårlige tænder, plak, tandsten og tandkødsbetændelse. Det får tørfoderet til dels også skylden for.

Citat
Det jeg mener med dåsefoder er, at det ingen næringsværdi har overhovedet

Jo, der er skam masser af næring i dåsefoder, blot er der den forskel, at kattene skal spise en større mængde af det, fordi der er et forholdsmæssigt, for katten mere rigtigt, større væskeindhold i det det.

En kats fordøjelsessystem er "gearet til" at omsætte råt kød fordi den er et rovdyr.
Kød indeholder som bekendt temmelig meget væske, og derfor skal en kat der fodres med dåsefoder, kød o.s.v. have en daglig fodermængde på 350-400 gram til en kat på ca 4 kilo for at den indtager det nødvendige næringsbehov og væske nok.

Hvorimod tørfoderet skal katten måske kun have 60-70 gram af, for at opnå samme næringsindhold.
Men så mangler væsken, og det er der det går galt med tørfoder i forhold til nyre og urinvejsproblemer, fordi kattene ikke drikker den nødvendige væskemængde.
Så er katten i væskeunderskud, og derfor bliver urinmængden mindre, hvilket betyder, at kattens nyre og urinveje for det førsteikke skylles ordentligt igennem, og at de koncentrerede stoffer fra tørfoderet derfor lejrer sig og danner de problematiske og smertefulde sten og krystaller.

En kat på ca 4 kilo har et væskebehov på ca en kvart liter om dagen.
Det er de færreste katte der drikker så meget, og derfor er det vigtigt at de også får foder med et stort væskeindhold i.

Nyeste undersøgelser og anbefalinger siger, at det mest optimale ville være, at katte slet ikke fik tørfoder, men at hvis de gør, så bør tørfoderet kun udgøre maks mellem 1/3 og 1/2delen af kattens samlede fodermængde.

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 08-08-09 23:04

Tak for svaret dova.
Task til alle kære bruger.....

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 09-08-09 01:38

Dova - vi bliver aldrig enige, åbenbart!

Jeg har opdrættet katte i mange, mange år, men det har åbenbart ingen betydning -mærkeligt synspunkt!