/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Hjemmehjælp/service
Fra : bauchmann
Vist : 572 gange
100 point
Dato : 14-04-03 15:53

Hej.

Endnu engang er disse ting på den politiske dagsorden. Med hensyn til hjemmehjælp, bliver tiden kortere og kortere. Her i Hillerød skal alle brugere omvisiteres, hvilket betyder for eget vedkommende, at jeg nu får hjælp hver 14. dag i 1 time. Før var det 90 min. hver uge. Jeg ved ikke om der er andre der føler, at kommunerne laver kassetænkning på dette område? Så vidt jeg ved fik kommunerne flere penge fra staten for at fastholde servicen.
Med hensyn til hjemmeservice pusler politikerne med, at afskaffe tilskud til denne ordning. Argumentet herfor er, at hver 3. bruger tjener over 1 mill. mens kun hver 9. tjener 100.000,00 kr. Politikerne ikke forstå, at fordelingen er sådan. Mener i ligesom jeg, at da tilskuddet faldt til 40 % fik det pensionister til at vælge det fra, fordi det blev for dyrt.
Politikerne taler hele tiden om velfærd. Såvidt jeg kan se, er det kun for de velstillede at dette begreb findes. Lad os prøve om vi kan råbe politikerne op, så også de der ikke har noget kan få del i velfærden.

Torben

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 14-04-03 16:02

jah.. sådan er det når der bliver valgt en liberal regering... "sin egen lykkes smed"

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 14-04-03 17:27

Hej.
Til orientering kan jeg meddele dig, at da vi havde S+R regering, blev pensionerne udhulet hvert år, i hele 8 år. Det niende år fik man udbetalt 20,00 kr. pr. måned. Så det er ikke kun den nuværende regering der er skyld i dette.
Torben

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 100 point
Dato : 15-04-03 09:44

Jeg forstår godt din frustration over de nedskæringer der er foretaget i din hjemmehjælp ,i de nye beslutninger der det sidste år er truffet omkring hjemmehjælpen , er det specielt gået hårdt ud over rengøringen i hjemmet.........politiske beslutninger.......

Der er fra 1/3 2003 fra kommunernes side åbnet op for udlicitering, privatisering af hjemmehjælp til bl.a... rengøring osv. , samtidig er der givet grønt lys og mulighed for at søge kommunen om penge til ansættelse af privat hjemmehjælp.De timer og den hjælp der ydes i dag , omregnes fra kommunens side til ,
.... hvad koster det for samme ydelse med privat hjælp,........ kommunen skal samtidig godkende det private servicefirma eller den private hjælp..man ønsker at bruge frem for hjælpen fra det offentlige.

Derudover har man dog fortsat krav fra kommunen på bl.a.. ydelser som medicindoseringer, forbindskift, , hjælpemidler osv.denne service bliver fortsat i det offentlige risici og fratrækkes ikke det timeantal ,der udbetales penge til ..

Bevilges der penge til privat hjælp........vurdering...hvad er mest hensigtsmæssig..økonomisk... , giver kommunen et beløb på ca.133kr i timen , variere fra kommune til kommune, hvis den hjælp der ansættes koster mere betaler man selv differencen,........... brugerbetaling af bagdøren.....
Hjælpen...... er du tilfreds eller ej... revideres efter ca.. 3...måneder og ud fra et samlet behov af ydelser.

Mange kommuner har indført kontraktstyring, hvor hver lille ting hjemmehjælperen laver i hjemmet bl.a.. omkring rengøring, pleje, vask o.s.v. bliver omregnet til timer ..minutter og så til kroner og øre...... f.eks. rengøring vurderes til at koste ca. sådan og må kun tage så og så lang tid osv........... Penge i centrum frem for mennesker....

Prøv at gå ind på denne adresse, her ser du hvad folketinget har besluttet at yde, og kommunen har vedtaget omkring hjemmehjælp og hjælp til den svageste del af befolkningen.. ældre........handicappede... det er det moderne samfunds ydelser ............ sørgeligt.... sørgeligt...........

http://www.udbudsportalen.dk/240606
Senta

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 06-05-03 12:00

Hej.
Så er min pc i orden igen. Til det sidste svar, forstår jeg ikke, at den nuværende regering skal have skylden for alt, hvad der har med nedskæringer at gøre. Vi har en borgmester der tilhører Hækkerupklanen. Altså en socialdemokrat. Under V styret var der tålelige forhold for pensionister, hvilket ophørte, da S overtog.Nu er det jo ikke kun hjemmehjælpen der er ramt. Aftenskoletilskuddet er også fjernet, hvilket betyder, at man bliver mere ensom, da man ikke har mulighed for at komme ud blandt andre.
Til slut må jeg erkende, at de konservatives socialpolitik er helt hen i vejret. Overførselindkomsterne skal skal sættes i bero. Gælder det også politikernes overførselsindkomst. Næppe.
Torben

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 06-02-04 12:57

Tak for svaret senta.