/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Moms af køb i Tyskland- Englan
Fra : johnnyp
Vist : 950 gange
100 point
Dato : 02-08-09 19:35

Hej
Har netop købt noget soiftaware til firmaet i henholdsvis Tyskland og England, og er i tvivl med hensyn til moms., da der ikke er nogen momd på disse køb. Programerne er købt til eget brug og ikke til videresalg.
Der står på den ene faktura følgende:
" DK28190840 (Skattefrit ifølge §13b i den tyske lov om almindelig
omsætningsafgift (UStG))
1) Ifølge EC77/388 art. 21 (1) b) og EC77/388 art. 8 (1) a) overføres momspligten til kunden som modtager af softwaren. "

Nogen der kan forklare dette nærmere

Mvh

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 02-08-09 19:49

Ingen moms fra andet eu land

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-08-09 19:57

Hmm, der burde være skrevet moms på, dog det gældende lands takst.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-09 20:46

Det kunne være interessant at høre HVAD det er for et firma og om dit eller dit firmas navn står på fakturaen

Enten er sælger blevet misinformeret (solgt som export) eller du tolker tallene forkert og skal i virkeligheden betale dansk moms...

Normalt vil dansk moms komme oveni importvarer - men når det er privat burde den tyske moms være lagt på inden forsendelse....

Du kan IKKE exportere til "privatpersoner"

Så en eller anden har klokket i det (eller du får en regning fra SKAT)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-09 20:51

Det er bl.a. det der gør at grænsebutikkerne (der ligger i DK) kan sælge med tysk moms - det betinger nemlig du SELV henter varerne i Tyskland selvom du køber i DK...

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 02-08-09 21:55

Hej

Det er et bla. et firma i Tyskland som producerer et ganske udmærket program til at udføre backup af Microsoft Outlook, når man har flere mailboxe, og hvor jeg ( firmaet ) har bestilt licenkoder via nettet og betalt via VISA / Dankort.

Fakturaen lyder på EUR xx.xx
moms EUR 0.00
Slutbeløb EUR xx.xx

og til sidst
" DK28190840 (Skattefrit ifølge §13b i den tyske lov om almindelig
omsætningsafgift (UStG))
1) Ifølge EC77/388 art. 21 (1) b) og EC77/388 art. 8 (1) a) overføres momspligten til kunden som modtager af softwaren. "

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 02-08-09 21:58

Glemte lige til refi:
Ja der står både sælger ( firmaet ) navn m.m. og mit firmas navn på fakturaen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-08-09 06:16

Har du som privat person bestilt software fra et firma i Tyskland, eller har du et firma der har gjort det?
Der er nemlig forskel.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 03-08-09 07:39

Det virker lidt besynderligt måden det er gjort på...

Reelt kommer firmaet jo ikke til at betale moms af beløbet (hvis det er købt til firmabrug), men det er en forkert procedure der er brugt..

Rent bogføringsmæssigt skulle der have været betalt moms (ved køb) som så bliver modregnet igen i jeres momsregnskabet....

Er det købt i firmaets navn er det jo import og bliver først momset ved salg, men det skal jo ikke sælges så det vil fremgå af regnskabet

Nu ved jeg ikke hvor stort et firma vi taler om (sikkert ikke stort da du spørger her) - men i dette enkeltstående tilfælde ville jeg glemme hændelsen og betragte det som privatkøb og dermed overlade fejlen til tyskerne...

Det bevirker dog at beløbet IKKE kan modregnes i firmaregnskabet...

Så SKAL det puttes ind i firmaregnskabet skal der bogføres moms begge veje - eller som import.

Uanset hvad er der INGEN der tjener noget på historien - den går i nul (bortset fra selve prisen på programmet som vel ikke er alverdens)

Godkendelse af svar
Fra : johnnyp

Dato : 03-08-09 08:05

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-08-09 08:28

uanset hvor stort firma. eller beløb der er tale om er det samme procedure..