/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forskellig registrering
Fra : refi
Vist : 809 gange
100 point
Dato : 27-07-09 21:04

Fra Tyskland ved jag at det er tilladt at køre med DANSK registreret bil med TYSK registreret campingvogn eller trailer - betingelsen er dog AT DEN ER LEJET (så det må være et forsikringsspørgsmål)

Spørgsmål....

Er det tilladt en tysker (tysk registreret bil) at køre i DK med en dansk registreret trailer....
Der er ikke tale om vægt eller kørekort problemer - det forudsætter vi er iorden....

Problemet ligger nok i det "synsfri" - det kendes vist ikke i andre lande.....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 21:29

Hej Refi.
Fandt det her ...håber du kan bruge det.
Citat
Efter Politiet: Dette er klart ulovligt. Danske biler må ikke trække udenlandsk indregistreret køretøjer, da der ikke ligger nogen officiel aftale til dette. Hvad tysk politi vil sige hvis stoppet kunne de ikke sige noget om. det havde de ikke nogen officiel mening om.
Efter mit forsikringsselskab: Dette er ikke lovligt og udenfor normal dækningsområde. Skulle der ske noget medens et sådan køretøj er sammenkoblet ville det være en klar ulovlighed, og selskaberne ville ikke udbetale en eneste krone, eller Euro. Så stod man med hele baduljen selv.
Hvordan det juridisk ser ud med lastbiler aner jeg ikke. Det har jeg ikke undersøgt, og finder det ikke relevant, da der jo her er tale om en campingvogn. Men mon man ikke i frihandlens navn har lavet nogle aftaler? Noget andet er så det rimelige. Når vi nu har EU kunne vi måske godt forlange, at kravene blev ens i landene. Da der ikke er noge skattepenge i klemme her, kunne vi vel nok få harmoniseret lovgivningen. Jeg har familie i tyskland, og jeg har muligheden for at låne deres campingvogne. Det gør jeg også fra tid til anden, men sammen med deres bil er er tysk indregistreret, og kører rundt i Tyskland. Jeg skal bare holde mig fra Danmark.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 27-07-09 21:46

spørg DOVA

per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-09 21:50

Ja - den har jeg godt set....

Det er hovedsageligt campingfolket der har problemet...

Og det forsikringsmæssige kommer jo IKKE ind i billedet når vi taler trailer - det er det trækkende køretøjs forsikring der skal dække der......

Problemet helt specifikt er at vi har tyske gæster der godt ville "låne" vores trailer til at hente nogle ting....

Og vi taler mercedes med en 500 kg trailer - så det er ikke der problemet ligger.....

Jeg har selv fundet en del vedr. dette på nettet, og der er tilsyneladende IKKE enighed...

Heller ikke hos politiet

se her... (men igen - her er tale om campingvogn)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=51002

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-09 21:51

Citat
spørg DOVA

Er det hende der bestemmer

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 21:58

Har du forhørt dig hos politiet ???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 22:01

Refi...når vi kører på motorvejene herhjemme ser vi da MEGET ofte en lastbil indregistreret i DK med en anhænger indregistreret i andet land efter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-09 22:06

Lastbiler er et specielt EU problem....

Det har man vedtaget er lovligt (de er godkendt til det)

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-09 22:08

Har du ringet og forhørt dig hos polistrisserne ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-09 22:49

Nu skal i holde forskellige regler ude fra hinanden og skrive præcist hvad i mener. Ellers kan det hele så let misforstås.

Det er ikke førerens nationalitet som er afgørende. Det er hans bopæl.
Når vi ser bort fra rent erhvervkørsel så gælder det , at hvis man bor i Danmark må man ikke køre med udenlandske indregistrerede køretøjer i danmark ( på nær specialtilfælde). Det mener jeg også må gælde påhængskøretøjer.

Hvad der gælder i tyskland,skal jeg lade være usagt.

Jeg kan ikke se noget galt i at en bosiddende i tyskland, kører i Danmark med et dansk registreret påhængskøretøj, forudsat at han har forsikring til det.

En del af problemet,hvor en pollitimand kan komme på glatis, er jo at vi har en hovedregel om at køretøjer , som er lovlige i deres hjemlande også må køre i andre lande- blot de har international forsikring (grønt kort). Og der kan det knibe i praksis med blandede konstellationer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-09 07:26

Lad os nu lige slå fast at der IKKE er tale om omgåelse af regler.

Vi taler en tysker, bosat i Tyskland, på ferie i Danmark.
Bilen er selvfølgelig godkendt med trækket også forsikringsmæssigt.
Problemet er ene og alene at små trailere IKKE er egenforsikret - samt med "anden" registrering end "trækkeren"

Citat
Det mener jeg også må gælde påhængskøretøjer.

Det er så der vi IKKE er enige

Generelt er det jo et forsikringsspørgsmål - men en trailer kører jo på "trækkerens" forsikring..

Citat
Jeg kan ikke se noget galt i at en bosiddende i tyskland, kører i Danmark med et dansk registreret påhængskøretøj, forudsat at han har forsikring til det.

Det kan jeg som sagt heller ikke - men myndighederne er tilsyneladende ikke enige

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 18-10-09 18:59

Tak for svaret piaskov.

Du "vandt" ene og alene på flest indlæg

Har efterhånden snakket med flere politistationer...

Alle er mere eller mindre enige i at det må komme an på en prøve...

Problemet er som sagt ene og alene af forsikringsmæssig karakter - der står INTET i loven om "småtrailere" og den konstallation - kun om campingvogne..

Der har tilsyneladende aldrig været en sag desangående og ingen af betjente ville stoppe et sådant køretøj (da de sandsynligvis slet ikke ville opdage det) med mindre det blev involveret i et uheld...

Det er åbenbart ikke noget der sker særlig ofte - eller rettere det er aldrig sket...