/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Læsning
Fra : musholm
Vist : 751 gange
50 point
Dato : 27-07-09 13:19

Hej. Jeg har en søn på 13 år der læser meget dårligt. Er der nogle her der har nogle erfaringer på dette område ??
Så hører jeg gerne fra jer.

Musholm

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 60 point
Dato : 27-07-09 13:26

Hej Musholm

Jeg går ud fra at han ikke er ordblind...i dit tilfælde vil jeg anbefale at du hjælper din søn med at finde nogle bøger om emner der interessere ham - det kan være alt fra sport, dyr, diverse natur, eventyr mv. Han skal opleve at det er spændende at læse - at han får noget ud af det - ellers bliver det en sur sommeropgave.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : musholm

Dato : 27-07-09 13:55

Nej, han er ikke ordblind. Han har svært ved at koncentrere sig. Jeg vil så gerne hjælpe ham så han bare kan læse nogenlunde. Han kan ikke læse underteksterne på TV, er det normalt ??

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 27-07-09 14:20

Spørgsmål
- Ubesvarede 5
- Besvarede 0
- Annullerede 0
- Slettede 0
Ialt 5

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 14:20

Hej med dig.
Nej det er ikke normalt at drengen ikke kan læse underteksterne på TV nu.
Prøv at læs lidt her og kontakt dem.
http://www.44446464.dk/new/testA.html?gclid=CO663YH09ZsCFZeD3god6ywL-A

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-07-09 15:07

Du kan læse højt for ham? Hver dag.
Sluk for fjernsynet og sæt jer sammen med en god bog -f.eks. Harry Potter eller hvad ved jeg..
Læs et par kapitler højt for ham og put bagefter ungen i seng med bogen på natbordet. Han kan måske ikke læse videre selv, men han vil være motiveret for at prøve. Du behøver ikke opfordre ham til det.
Næste dag læser du så det kapitel, han har kikket på. O.s.v.

Mange af de børn der er gode læsere, er børn, der er vokset op med daglig højtlæsning og ugentlige biblioteksbesøg.
---Det er godt med "lydbøger", men det er IKKE nok. Det skal være en nær voksenperson, der står for højtlæsningen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-09 15:23

Det lyder lidt besynderligt skolen ikke har reageret

Det må jo gå ud over ALLE fag.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-09 17:30

"Nej, han er ikke ordblind."

Er det blevet testet om han er ordblind?

"Han har svært ved at koncentrere sig."
Er det blevet undersøgt om det er fordi han er ordblind, om han måske ser dårligt, eller om der er andet galt med ham der medfører koncentrationsbesvær?

"Jeg vil så gerne hjælpe ham så han bare kan læse nogenlunde."

Når skolen og drengens egenmotivation endnu ikke har ført til, at han kan læse, så er der ikke meget du kan gøre, det er min vurdering.
Årsagen til at drengen endnu ikke har lært det skal i hvert fald findes først, og jeg tror ikke blot på manglende koncentration, for så havde skolen (forhåbentligt) rejst problemet langt tidligere.

"Han kan ikke læse underteksterne på TV, er det normalt ??"

Nej, ikke hvis drengen er aldersmæssigt velfungerende og han ikke er ordblind, har dårligt syn el.lign.

Kommentar
Fra : musholm

Dato : 27-07-09 21:47

Tak for alle svarene.
1. Han er ikke ordblind.
2. Synet fejler ikke noget - han har fået briller.
3. Ja, det går ud over alle fag.
4. Jeg er weekendfar og kan derfor ikke læse med/for ham hver dag - desværre..

Musholm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-09 21:56

Hvad siger skolen

Får han ikke extra hjælp på nogen måder

Det er da ikke normalt man først "griber ind" i konfirmationsalderen......

Kommentar
Fra : musholm

Dato : 27-07-09 22:01

Hmm, jo han får ekstraundervisning i skolen, men det virker bare ikke.......

Musholm

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-07-09 09:28

Hej Musholm

Når du er weekend-far så er det svært at få indarbejdet gode læsevaner i drengen - er hans mor med på 'opgaven' eller er det et enmandsprojekt? Det er vigtigt at gøre det spændende og til en succes.

Drengen skal lære at læse nu også er det lige meget hvad han læser - jeg synes det er flot du tar sagen i egen hånd - du kan ikke stole på skolen, idet alt for mange børn bliver tabt på gulvet når det gælder læsekundskaber.

Hvis det er korrekt at han ikke er ordblind, så skal du gå efter hans interesser - det kan være alt fra Anders And-blade til diverse bøger - bare han læser. Når han har læst noget så være interesseret i hvad han har læst, spørg ind til emnet/historien. Opmærksomheden i sig selv kan være motiverende, hvis den ikke er kontrollerende.

Som weekendfar har du mulighed for at give ham et break fra computerspil og lignende. Lav noget aktivt sammen og lad ham læse skilte og andet der giver mulighed for øvelse, f.eks åbningstider, konkurrencer, faktabokse i zoo og meget andet.

Håber at det giver lidt inspiration...

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : musholm

Dato : 28-07-09 11:46

Tak, jeg vil prøve at motivere ham. Det ville være rart hvis det kunne lykkes

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-07-09 14:18

Du kan da sagtens læse for ham hver dag i week-enden?

--Eventuelt kan du lade ham tage bogen med hjem til mor? Hvis han altså får lyst til det.
I starten kan det være helt fint, at DU læser et kapitel eller to, og lægger bogen på natbordet.
Næste aften gør du det samme.
Og så drager drengen hjem til mor, --med eller uden bog-- og må eventuelt vente med næste afsnit til den næste week-end.

HVIS du kan tale med hans mor, så kan du foreslå hende at læse højt for ham af samme bog. Men du skal ikke lave nogen konflikt ud af det. For det kan mudre det hele for drengen.

Hvis både mor og far læser højt for drengen af samme bog, så er det en rigtig glimrende træning for ham at snakke med ham om, hvad der skete i sidste afsnit.
Bogen skal selvfølgelig være en fortsat historie som "Harry Potter" eller "Den Uendelige Historie", som min egen søn elskede som højtlæsning.

Ellers er jeg helt enig med Ampere: Hvadsomhelst er bedre end ingenting.
Hvis du læser tegneserier højt for ham, så husk at give dig god tid. Der skal være tid til både at kikke på billederne, -og at snakke om dem, --og at kikke på, hvor ordene står. --Det sidste skal helst komme fra ham selv efterhånden.

---Og tag ham med på biblioteket. Hvis han ikke har et lånerkort endnu, så få lavet et til ham. Mange steder er bibliotekerne faktisk rigtig spændende steder, --især for børn. Man kan mange steder også låne spil og musik. Og lydbøger, selvfølgelig.
Lav nogle faste rutiner, der drejer sig om bøger og læsning.

Kommentar
Fra : musholm

Dato : 29-07-09 10:06

Ja, naturligvis kan jeg læse med ham i weekenden. I har givet mig mod på det, så på lørdag skal vi på biblioteket og finde et par bøger. Noget der interesserer ham og ikke er for svært. Håber at kunne motivere ham til at læse lidt selv derhjemme.

Musholm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-07-09 17:09

Du skal ikke presse ham.
Du motiverer ham bedst ved at vise ham hvad bøger kan bruges til.

Læs højt for ham af spændende bøger, uden at tænke for meget på, om de er for svære at læse for ham selv.
--Hvis du stopper højtlæsningen på et spændende sted, så KAN han bare ikke lade være med at forsøge at deciffrere de små dumme bogstaver for liiiige at få fortsættelsen. Selv om han måske må gætte sig til meget i teksten, så får han jo gætterierne rettet når du læser for ham næste gang.

Snak med bibliotekaren om at finde højtlæsningsbøger for hans alderstrin.
Bibliotekaren er der for det samme, Og h*n vil meget gerne hjælpe jer.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-07-09 07:53

God tur på biblioteket - I kan evt. vælge bøger med billeder og ikke kun tekst, så det ikke er op ad bakke fra starten når/hvis han selv skal læse.

Mvh. ampere

Godkendelse af svar
Fra : musholm

Dato : 08-09-09 11:04

Tak for svaret ampere.