/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kornsorter - remse
Fra : FrejaFlop
Vist : 11517 gange
50 point
Dato : 20-07-09 09:28

Hej Kandu

jeg ved at der findes en remse så man kan kende forskel på de 4 korn sorter rug, byg, hvede og havre. Men jeg kan kun huske lidt af den fx. havre - den lange magre, hvede - den lille fede - er der nogen der kender mere af denne remse?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 20-07-09 09:42

Hveden er en vigtig-per, er skaldet tæt og tyk.
Havre-mandens klokker,
ringer når han rokker.
Rug har ikke nær så lang og tæt paryk som byg.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 20-07-09 09:43
Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 20-07-09 09:55

Måske findes den i flere variater, det er ikke helt som beskriver at kender den, den jeg kender er om bondens grise
Han gav dem havre - så blev de magre o.s.v.

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 20-07-09 10:38

O.V.N - kunne du ikke sige resten af den remse du kender med bondens grise ? - jeg tror det mest er den jeg er interesseret i.......
hej fra FrejaFlop

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-09 10:50

Her er så en om smedens grise

Smedens griseJeg kan en vise
om smedens grise.
Først fik de havre,
så blev de magre.

Så fik de hvede,
så blev de fede.
Så fik de byg,
så skød de ryg.

Så fik de mælk af en kop,
så løb de rundt i galop.
Så måtte de livet lade,
skønt de alle var så glade.

http://www.emu.dk/elever0-3/humfag/rimremser/flere_rim.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 10:56

Den kunne ans jo også, jeg kunne ikke huske at det var smedens grise ja hvad ved ans ikke jeg mener der var en linje med rug, men er ikke sikker, prøver at ruske op i huskeren og vender tilbage, hvis jeg når det inden du accepterer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 18:57

Den remse kan kan fra min barndoms tid, er nøjagtig som den ans skriver, der var ikke mere, jeg har checket med min søster som har en meget god hukommelse, og det var også smedens grise den vi fik lørt som små

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 22-07-09 21:44

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-09 22:30

Tak men det var da Ans som skrev den ordret ned

Kommentar
Fra : lkj1964

Dato : 24-08-12 18:39

Tror, det er denne remse, du mener:

Hvede er små og fede

Havre er lange og magre

Byg er stor og tyk

Rug har slunken bug.

Jeg lærte den i skolen