/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern harddisk på USB port
Fra : Malaga080129
Vist : 1079 gange
40 point
Dato : 09-07-09 12:04

Hej.
Jeg har tilsluttet en DVD brænder (LG GSA_E60N) via en USB port. Når jeg efterfølgende tilslutter min eksterne harddisk (Maxtor Basics 1.5 TB) via en anden USB port, kan jeg hverken komme til at brænde eller få adgang til ekstern harddisk. Dette sker også ved tilslutning i omvendt rækkefølge.
Hvad kan det skyldes? Drivere og styresystem XP er opdaterede.
Mvh. Lars

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-07-09 12:09

Tjek drevbogstaver, der kan være konflikter der.

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 09-07-09 12:12

Skal jeg selv tildele drevbogstaver? Det plejer XP at styre.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-07-09 12:14

Det kan være din externe hd har et fast drevbogstav, har du tjekket det?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-07-09 12:22

Malaga080129

Hvis du kun tilslutter en af enhederne, kan du så se denne enhed og tilsvarende med den anden?
Og vil det sige, at problemet kun opstår når du tilslutter begge enheder?

Din PC, er det en stationær eller en bærbar, og hvilken USB tilslutning har den USB 1.1 eller USB 2.0?

Jeg går ud fra, at dine eksterne enheder har selvstændig strømforsyning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-09 12:55

Nogle USB enheder bruger meget strøm og det er så nødvendigt med særlig strømforsyning.

Ved tilslutning af USB enhed skal der lige bruges lidt tid til installation.
Tilslutning er først tilstede når win 2000 / XP / Vista har "meldt klar" ned ved uret.

Så først må næste enhed sættes til.

På min XP og Vista sættes flere USB memorystick og USB harddiske til .............een ad gangen.

De tilsluttes efter start af windows, men kan godt sidde til næste start.
USB grej bør altid afbrydes nede ved uret inden de tages fra når comp er tændt.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-07-09 14:30

Dette fra IBM:
Citat
Jeg går ud fra, at dine eksterne enheder har selvstændig strømforsyning
Hvad nu, hvis begge drev får strøm gennem USB-kablerne, pc-en er bærbar: Kan problemet så være, at pc-en ikke "har strøm nok" ?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-07-09 14:32

Undskyld Eyvind - havde lige overset, at du er inde på noget af det samme. Og dit svar er forresten fremragende

Mvh

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 09-07-09 16:52

Hej igen.
Til IBM760. Tak for svaret.
Jeg har en stationær PC med USB 2.0. Alt har selvstændig strømforsyning. Alt er opdateret.

Til Eyvind. Også tak for svaret.
Vil det sige jeg starter op og kobler alt USB til når XP er helt færdig med indlæsning?

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-07-09 17:17

Jeg bach-upper lige op for Eyvind:
Citat
De tilsluttes efter start af windows, men kan godt sidde til næste start.
USB grej bør altid afbrydes nede ved uret inden de tages fra når comp er tændt.
Og kun en enhed ad gangen

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-07-09 17:19

Undskyld, det var misvisende - ja Windows skal VÆRE startet og helt klar, inden du tilslutter USB-erne.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-07-09 17:23

Og HUSK lige, at jeg kun svarer på vegne af Eyvind (hvor mon han er blevet af?), og at jeg under INGEN omstændigheder skal tage i betragtning ved uddeling af belønning. Men det SKAL Eyvind, ok?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-09 19:37

Ok - det er ikke alt USB udstyr der tilsluttes efter opstart.

Men det der ligner harddiske og CD/dvd drev kommunikerer med computeren hele tiden.
Combinationsprintere som har kortlæser er også følsomme overfor tilsluningsmåde.

Jeg ville tilslutte USB CD/DVD først og se om den vises under enheder til flytbare medier.
Gør den det så stik din USB harddisk ind.

Tilslutningsmetode:
Sæt USB stikket ind.
Tænd for strømmen til pågældende drev.

Frakobling:
Klik på det lille USB ikon nede ved uret > sikker fjernelse............ >
klik på stop når dit grej er markeret > klik på stop igen > nu får du lov til at tage den fra
sluk for strømforsyningen til USB dimsen
træk stikket ud.

Brokker den sig, så vent til computeren er slukket.

Point er ligegyldigt for mig, for jeg kan ikke bruge dem til noget.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 09-07-09 19:52

Eyvind.
Citat
Point er ligegyldigt for mig, for jeg kan ikke bruge dem til noget
Samme her . Det var bare fordi, jeg blandede mig på dine vegne, da jeg gik ud fra, du var ude at lege, og mente at spørgeren skulle ha svar lidt hurtigt .

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-09 20:03

Ja ja - det er da også fint fint.

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 10-07-09 11:48

Hej alle.
Tak for svarene, men det kokser stadig når jeg tilslutter harddisken, med brænderen tilsluttet først. Måske CPU ikke kan trække alle de TB? Og der er flere ledige USB porte, så den burde da..?
PS. Jeg får en fejlmelding på USB porten (den sidst tilsluttede), at XP ikke kan genkende denne enhed og den ikke virker korrekt. Virker som sagt fint enkeltvis.

Til IBM760.
Fuldstændig korrekt. Hvis jeg tilslutter den ene har den fået tildelt I:, og hvis jeg tilslutter den anden får den samme tildeling (når den anden ikke er tilsluttet). Kan jeg ændre det manuelt?
Mvh Lars

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 10-07-09 12:13

Her kan du læse om, hvordan du tildeler et drev et bogstav, så USB- enheden altid hedder det samme ved tilslutning:

http://support.microsoft.com/kb/307844/da

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-09 14:01

Har du lagt servicepack 3 til XP ind.

Det er jo en volsom stor harddisk du har.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 10-07-09 14:25

Undskyld Eyvind, men der står da ingen steder, hvor stor en harddisk Malaga080129 har på sin pc, og det kan da ikke betyde noget for USB-enhederne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-09 14:34

Citat
Når jeg efterfølgende tilslutter min eksterne harddisk (Maxtor Basics 1.5 TB)

Set i starten af spørgsmålet.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 10-07-09 15:13

Det ved jeg da godt. Kan sagtens læse dansk. Men
Citat
Har du lagt servicepack 3 til XP ind.
skal da ikke lægges ind på den externe, vel

God weekend

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-09 15:51

Hvis du ikke har plads på din interne harddisk heller22 ---------------så læg den på en ekstern og vent med at bruge den til der er plads.

Men til Malaga080129 vil jeg råde til at installere den normalt.

Servicepacks kan hentes og brændes på CD.
http://www.microsoft.com/danmark/windows/products/windowsxp/sp3/default.mspx

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 11-07-09 13:22

Hej heller22.
Har fast harddisk på 250 GB.
Hilsen Malaga

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 11-07-09 13:28

Hej Eyvind.
Takker
Det ser ud som om at jeg har servicepack 3 installeret (i kontrolpanel), men tjekker lige dit link.
Hilsen Malaga.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-09 15:55

H-klik på computer > vælg egenskaber > under generelt står hvilken servicepack der er installeret.

Jeg har prøvet at finde din brænder, men kan ikke se om der følger ekstern strømforsyning til.
Til mine eksterne harddiske har jeg en dobbelt USB ledning.
Som denne:
http://www.av-cables.dk/computer_kabler/usb_kabel/usb_kabel/usb_dual_power/usb_dual_power_kabel_20_20_cm_1_m_2402_da.html?from=kelkoo

Findes også som:
2 x Type A USB Male to USB Type A Female.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 12-07-09 01:26

Eyvind.

Malaga har skrevet:
Citat
Alt har selvstændig strømforsyning

Mvh

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 13-07-09 12:05

Måske CPU ikke kan trække alle de TB?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 13-07-09 12:24

Hvis der er noget i din pc, der måske ikke kan trække alt på en gang, må det være strømforsyningen, der ikke er kraftig nok .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-09 13:02

1. Den kan køre med 1,5 TB uden problemer
2. Den kan køre med brænder uden problemer

Det må være USB portene som konflikter. Men jeg kender ikke løsningen.

Når de to er koblet til.
H-klik på comp. > egenskaber > hardware > enhedshåndtering > er der gule advarsler.

Ps. Min lille Zepto bærbare kører lige nu med 3 eksterne harddiske (dog kun 400 Gb til sammen)

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 19-07-09 19:22

Citat
1. Den kan køre med 1,5 TB uden problemer
2. Den kan køre med brænder uden problemer
Men ikke begge 2, det er vel der problemet ligger. Så måske alligevel for lille strømforsyning

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 20-07-09 10:53

Hej.
Det forstår jeg ikke. Det er originale strømforsyninger. Skal jeg købe en/to større og hvor store? Og hvorfor er det sådan?
VH Lars

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 20-07-09 11:13

Citat
Det forstår jeg ikke.
Det kan jeg godt forstå. Jeg havde lige glemt, at der er extern strøm til de externe .

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-09 11:16

De strømforsyninger som følger med eksterne harddiske / CD-DVD er store nok til det enkelte apparat.
Det må være bios som ikke kan håndtere de to enheder samtidig.
For den enkelte kører åbenbart fint alene.

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 20-07-09 16:42

Hej Eyvind.
De enkelte kører fint alene. Det med bios er jeg stået af på. Betyder det nyt bundkort eller hvad kan jeg gøre? Min PC er fra 2005, Intel dual core, 2,6 GHz fra Medion med XP. Jeg er udemærket tilfreds med PC'en og har aldrig haft problemer af nogen art. Og nu dette....? Mærkeligt.
Vh Lars

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-07-09 16:58

Malaga - har du forsøgt at omdøbe drevbogstav på en af enheder, jf. Heller22's indlæg:

Citat
Kommentar
Fra : heller22
Dato : 10-07-09 12:13
--------------------------------------------------------------------------------
Her kan du læse om, hvordan du tildeler et drev et bogstav, så USB- enheden altid hedder det samme ved tilslutning:

http://support.microsoft.com/kb/307844/da

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 20-07-09 16:59

Citat
Her kan du læse om, hvordan du tildeler et drev et bogstav, så USB- enheden altid hedder det samme ved tilslutning:
http://support.microsoft.com/kb/307844/da
Et forsøg: Prøv at tilslutte den ene externe i en USB-port og tildel den et fast drev-bogstav fx M. Tag den fra. Tilslut den anden externe en anden USB-port og tildel den et andet drev-bogstav fx N. Måske det virker .

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 20-07-09 17:04

Hej IBM760

Det var dæleme sjovt. Da jeg havde sendt mit sidste beskedne indlæg, var der ny mail fra Kandu. Og det er så dig, der lige havde fået den samme ide som mig med det drev-bogstaveri. Det er sgu da til at blive helt religiøs af

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-09 17:04

Jeg aner det ikke - men prøv det med drevbogstavtildeling.

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 20-07-09 17:09

Hej IBM760, Eyvind, heller22.
Jeg har tildelt drevene henholdsvis P og Q så de ikke konflikter med andet.
Hilsen Malaga

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-07-09 17:10

Heller22 - to sjæle en tanke!

Jeg er kommet tilbage fra ferie, og så kunne jeg se - at der stadig var masser af liv i tråden.
Så læser man de forskellige svar - og opdage din oplysning om drev-bogstav.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-09 17:12

Din harddisk og CD/DVD står vel i jumperen som MAster

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 20-07-09 17:16

Kære Eyvind.

Ville cd/dvd-drevet så kunne fungere?

Mvh

PS! To sjæle en tanke! - Og det fra en flot fiskeørn og et æsel

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 20-07-09 17:22

Hej Eyvind.
Øhh.. jumperen som master? Fisk!
Vh Malaga

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 20-07-09 17:30

Kære Eyvind.

Du mente da det interne cd/dvd-drev i Malagas pc ? For på externe er der ikke noget halløj med at stille jumpere.

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-09 18:33

Ok - mit eksterne drev er jo et alm. drev der sættes i en USB kasse og det kan sættes til Master.
Ja - de små harddiske i USB kasser kan ikke alle sættes til MAster / SLave.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-07-09 21:54

Hejsa Malaga

Citat
Jeg har tildelt drevene henholdsvis P og Q så de ikke konflikter med andet
Du har slet ikke meldt tilbage, om det så har hjulpet noget .

Mvh

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 28-07-09 09:45

Hej Heller22.
Undskyld. Har været hængt op.
Nej det har ikke virket. Ved ikke noget om MAster / SLave. Måske jeg skal få mig en splinterny PC.
Hilsen Malaga

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-07-09 10:06

Malaga080129

Citat
Jeg har tildelt drevene henholdsvis P og Q så de ikke konflikter med andet

Betyder det f.eks., at hvis du enkeltvis tilslutter din DVD brænder - får den tildelt "P" og tilsvarende ved tilslutning af din externe HD - får den tildelt "Q" (eller omvendt).

Og hvis du så tilslutter begge drev - hvilke drevbogstaver bliver så tildelt?
Og giver det forskelligt resultat, alt efter hvilket drev du tilslutter først?

Citat
Ved ikke noget om MAster / SLave.

Det burde ikke have nogen betydning i denne forbindelse. - Drev der er installeret i externe USB kasser, vil normalt altid stå som Master.
Master/Slave har betydning for interne enheder (HD/DVD), der er monteret på samme kabel i kabinettet.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-07-09 10:27

Citat
styresystem XP er opdateret

Har du installeret SP2?

Se evt. denne artikel: http://support.microsoft.com/kb/297694/da

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-07-09 10:37

Hej Malaga.

Citat
Undskyld. Har været hængt op.
Hvem har taget dig ned ?
Citat
Nej det har ikke virket.
over, at det ikke har virket. Og jeg giver helt op nu, for jeg har ikke mere at "byde" på .

Men held med det og lad nu være med at kaste dig ud i at købe en ny pc. Nogen må kunne hjælpe

Mvh

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 28-07-09 11:04

Citat
Betyder det f.eks., at hvis du enkeltvis tilslutter din DVD brænder - får den tildelt "P" og tilsvarende ved tilslutning af din externe HD - får den tildelt "Q" (eller omvendt).

Og hvis du så tilslutter begge drev - hvilke drevbogstaver bliver så tildelt?
Og giver det forskelligt resultat, alt efter hvilket drev du tilslutter først?

Jeg har selv tildelt dem henholdsvis P og Q, og dem fanger XP bare ikke når de er tilsluttet på samme tid.
Og ja jeg her SP2 og SP3
Hilsen Malaga

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 30-07-09 20:37

Hej.
Under: Denne Computer-Egenskaber-Enhedshåndtering-USB controller (med gul trekant) skriver XP:

Enheden kan ikke starte. (Kode 10)
???
Mvh Malaga

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-07-09 20:56

Citat
Enheden kan ikke starte. (Kode 10)

Ud fra denne oplysning, har jeg søgt lidt på nettet - så kan du se om noget af det kan hjælpe:

http://www.pchell.com/hardware/usbcode10.shtml - se især under punkt 3. Afinstaller USB controler. Du har forhåbentlig evt. installations CD'er til dine USB-drev.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=USB+Kode+10&meta=&aq=f&oq= - er Google-linket.

http://support.microsoft.com/kb/288219/da - en længere beskrivelse fra Microsoft, på dansk.
Meget lang beskrivelse, men primært går det også på, at afinstallere USB controller. Se under løsning.

Jeg vil umiddelbart foreslå dig først, at se på siden fra Microsoft.

Held og lykke.