/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Pludselig med ked af vuggestue
Fra : Palmen
Vist : 2095 gange
200 point
Dato : 06-07-09 10:33

Vores datter på lidt over 2 år er inden for de sidste 2-3 uger blevet meget ked at komme i vuggestue.

Det er startet i det små og efterhånden er hun blevet mere og mere ked af at være i vuggestue.

Det er ikke varmen, da hun har det godt derhjemme.

Personalet kan ikke give os en forklaring på hvorfor hun er blevet så ked af det. Vi er generelt godt tilfredse med personale og vuggestuen men i den her situation virker de passive.

Hun græder næsten fra morgen til aften når hun er i vuggestue siger personalet. Hun vil ikke i vuggestuen om morgnen.

Jeg er godt klar over og indstillet på at få personalet væsentlig mere på banen og kræve det, at de kommer mere på banen.

Men af ren nysgerrighed - er der nogen der har oplevet noget lignende med deres eget barn og kan fortælle om deres erfaring ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-07-09 10:41

Helt ærligt... jeg sidder og ryster på hovedet

At vuggestuen ikke kan give bare en lille smugle forklaring, er altså for dårligt,da det er helt åbenlyst at det er der den er gal

Er nogle af børnene taget på ferie/gået ud??

Er noget af personalet taget på ferie/stoppet med jobbet??

Dette ville være en af de mest nærliggende årsager til barnet er ked af det

Et barn som ellers har trives i vuggestuen, bliver ikke bare ked af at være der, jeg havde kunne forstå hvis barnet havde været ældre, og måske var begyndt at kede sig... men to år... der må personalet til at komme på stikkerne

(tidl. dagplejer)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-07-09 10:55

Eller det modsatte, er der kommet nye børn eller pædagoger ind i vuggestuen??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-09 11:11

Hvordan har hun det med at være hos fremmede.
Gør i alt for stort nummer ud af afleveringen om morgenen.
Er hun for alvor begyndt at styre jer.
Der er vel ikke kommet en lille ny mere, i familien.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 06-07-09 14:10

Tak for den input der er kommet indtil videre.

@Eyvind:
Hun kan blive passet af venner og familie både i vores hus og i deres huse. Det har ikke været noget problem. Lidt gråd et par minutter højst og så ikke mere.

Vi gør meget ud af at hun ikke styrer familien, sætter grænser som skal holdes og bliver holdt.

Nej der er ikke kommet nogen ny i familien heller.

@Nordsted:

Du har givet mig noget input jeg vil tage med når jeg skal snakke med dem.

Der er kommet en 3-4 stykker nye ind på stuen, samtidig med at 2 af hendes gode legekammerater er rykket over i en anden gruppe i institutionen pga alder. Dette er sket i maj-juni måned.

Vedr personalet så er der ikke sket noget der.

Accepteret svar
Fra : snabel-a

Modtaget 200 point
Dato : 06-07-09 15:07

Hej Palmen

Det kan muligvis have noget med, at hendes bedste legekammerater er flyttet væk fra stuen ...

Men har din datter ikke mulighed for at se dem og lege med dem i huset eller på legepladsen? Det skulle man tro.

Nogle gange lidt svært at forklare at et barn pludseligt bliver mere utryk.

Det kan skyldes at man bliver mere opmærksom på forandringer i de forskellige udviklingstrin - mere bevidst med alderen.

Hvis der evt. er travlhed på jobbet eller hjemme eller "en kurre på tråden" kan det påvirke. - Også andre steder end hjemme - f.eks. i vuggestuen.

- Siger ikke der er sådan, men man kan jo godt have en stresset periode.

Og ganske rigtigt, som det siges, hvis der kommer/går nye børn og voksne.

Så bliver hele det kendte/trykke forrykket.
____
Kan dog ikke forstå, at personalet ikke for længe siden har bedt jer om en samtale,
for at for belyst hvorfor jeres lille pige er blevet utryk.

Hvis de ikke har - Så bed dem om det - snarest muligt.

Det er jo både i hendes/jeres og vuggestuens interesse, at genskabe trykheden.
___
Held og Lykke med at få snakket med vuggestuens personale!

Kan forstå, at I generelt har været godt tilfredse med stedet ...

Må man spørge om hvor stor vuggestuen er?

Og det er et godt udgangspunkt for en dialog, samt - forhåbentlig, en løsning.

Venlig hilsen
snabel-a

Kommentar
Fra : snabel-a

Dato : 06-07-09 15:26

Tal først med personalet på din piges stue om at få et møde.
Hjælper det ikke, og det gør det da sikkert!
- Så tal med lederen af vuggestuen om at få et møde.

Så er jeg næsten sikker på, at I, ved fælles hjælp, finder ind til årsagens kærne.
Det kan jo skyldes flere ting - også ting, man ikke lige går og tænker på.

Nåh men altså:

Pøj Pøj ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-09 15:35

2 af hendes kammerater mangler.................måske var det hendes tryghed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-07-09 15:51

Citat
Der er kommet en 3-4 stykker nye ind på stuen, samtidig med at 2 af hendes gode legekammerater er rykket over i en anden gruppe i institutionen pga alder. Dette er sket i maj-juni måned.

Jeg ville også blive ked af det, hvis jeg var to år, og der forsvinder to gode kammerater.. og de nye kan slet ikke erstatte dem i starten

Var hun overhovedet forberedt på ændringerne... så godt som en to-årig nu kan blive??

Jeg er sikker på, at du har fået forklaringen på din datters humør nu... så nu kan i snakke med hende om det ----- og personalet

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 07-07-09 08:25

Tak forinputene.

Vi vil tage en snak med personalet / en personlig samtale.

I går spurgte jeg til om det kunne være hendes manglende legekammerater, men det afviste pædagogen som en forklaring. Men fordi pædagogen afviste det som forklaring betyder det jo ikke at det ikke er den rette forklaring. Det er da i hvert fald en nærliggende forklaring. Pædagogen havde dog ingen forklaring på hvorfor hun pludselig går fra at være glad for at være i vuggestue til at være meget ked af at være i vuggestue.

Men måske andre ting kommer frem til vores samtale.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 07-07-09 08:25

Tak for svaret snabel-a, Nordsted mfl.

Kommentar
Fra : snabel-a

Dato : 07-07-09 15:05

Det er, efter min mening, forkert af pædagogen helt at afvise, at der kan være en sammenhæng mellem dit datters humør og de legekammerater, som ikke er på stuen mere.

Et lille barn knytter relationer til sine omgivelser, og de 3 første år dannes de vigtigste ting i livet.

Noget andet er, at pædagogerne naturligvis prøver at gøre det godt for din datter.
Selv om vennerne ikke er på stuen mere.

*Underligt helt at afvise*

Tror måske heller ikke det er hele årsagen.
Svært at vide.

Er der ikke andre pædagoger/medhjælpere på stuen, som har en anden holdning, end den pædagog, som du talte med?

I den branche har man ofte forskellige indfaldsvinkler til tingene, og der er jo forskellige pædagogiske retninger.

(Det ved jeg, da jeg selv har arbejdet som medhjælper og senere pædagog i mange år i fritidshjem/børnehave/vuggestue)

Men du kan jo f.eks selv foreslå, at din datter ses med vennerne på legepladsen ...
Det gør hun vel automatisk, men måske kan personalet støtte formålet -
og se om det ikke har gavnlig effekt.

Kommentar
Fra : snabel-a

Dato : 07-07-09 15:21

Er det de samme personer, som er på stuen, som hele tiden har været der?

Børn knytter sig ofte til forskellige "typer" af mennesker.
Nogen mere end andre.

Og er personalet på stuen i harmoni?

Hvis der er konflikter bliver børnene påvirkede.