/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fjernelse af restmaling på mur
Fra : Seff
Vist : 2503 gange
214 point
Dato : 28-06-09 09:12

Hej

Vi er i fuld gang med at højtryksspule vores facade. Det er et gammelt hus, med pudset facade. Spulingen tager ca 96 % af malingen, men der sidder nogle rester tilbage. Huset skal "bare" males igen bagefter, når pudset er blevet repareret.
Hvordan fjerner man de små "klatter" maling der ikke vil af? Kan man evt bare lade det sidde, når det nu sidder så godt fast? Vil man så kunne se hvor det gamle maling sidder, når man maler ovenpå?

PS. Vi har ikke påtænkt os at male huset, før det er helt tørt (hvilket med stor sandsynlighed først er næste sommer! Desværre)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-09 09:28

Citat
Kan man evt bare lade det sidde, når det nu sidder så godt fast?

JA

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 214 point
Dato : 28-06-09 10:26

Hej Seff
Hvis du er i tvivl om hvorvidt det vil kunne ses igennem den nye maling, så kunne du jo tage lidt grovere metoder i brug på de sidste 4 %, når du nu alligevel skal reparere pudset så gør det jo knap så meget at skrabe lidt f.eks. med den skarpe ende af en murerhammer for at fjerne den sidste maling.
Problemet kunne opstå hvis det er forskellige typer maling, den gamle og den nye.
Men umiddelbart er det ikke sandsynligt at det bliver at se igennem en ny gang murmaling - de fleste typer dækker ganske godt, og hvis du ikke skal lave et drastisk farveskift så skulle det ikke være noget problem at male lidt småpletter over.
Husk at anvende en rigtig murmaling, som er diffusionsåben, så væggen stadig kan "ånde" efter endt behandling.
Held og lykke med projektet.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Seff

Dato : 28-06-09 10:40

Farveskiftet er fra Gul til Hvid

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-09 10:44

No problem....

Pudset har vel også en "farve"

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 10:49

Citat
Kan man evt bare lade det sidde, når det nu sidder så godt fast?

JA

Hvis ja så vil du jo alle dage efter, uandset om du maler 1 eller 10 gange kunne se de klat rester .

de er lige så let og fjerne som det øvrige. også uden bennymands murhammer som kun har muret en skal mur uden om hans eget hus. men prøver og prøver og gør sig klog på noget som han ikke har en dyt forstand på, andet hvad hans blå link giver ham, bennymand hold dig til dine 40 år
som vvs, arbejdsmand eller øl slæber, for det er sørgligt og se på dine råd, for en håndværker

nå tilbage til dine klater, !!
ta noget Kaustrik soda og bland op i noget cellulose tapet klister, til en god

grød, så efter det har stået en time kan du smøre lidt af det på, måske af et par gange, men så er dine klater også væk ude hammer og segl
så for at skylle efter kan du jo bruge din højtryks renser

billig men godt og nemt
kjeld

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-06-09 11:11

Citat
som kun har muret en skal mur uden om hans eget hus.

gad vide hvad du ved om det ???

kjeld ---->

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-06-09 11:15

Du kan roligt lytte til "kloge kelds" råd Seff

Citat
ta noget Kaustrik soda og bland op i noget cellulose tapet klister, til en god grød,

han ved noget om det, hele hans hoved er nemlig fyldt med det ......

Som refi skriver så er det ikke et problem med to så lyse farver.

Du har fået mit råd, så ønsker jeg dig bare god arbejdslyst
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 11:24

Citat
gad vide hvad du ved om det ???

ikke andet end dine egn forklaring, i tidligere forespørgelse om hvad du inde holdt af håndværks uddanelse, men den er måske også noget du har

høstet hjem på en blå blink, når den har været høj,

Kommentar
Fra : Seff

Dato : 28-06-09 11:38

Tak for svarerne foreløbig.
Men hold lige igen med mudderkastningen. Det må der være et andet forum for, ellers brug EB.dk som alle andre. Tak!

Kommentar
Fra : humleglad

Dato : 28-06-09 12:22

Efter afrensning med højtryk, ville jeg nok lige gå muren efter med en god stiv børste på et skaft, så den er til at arbejde med. Det som evt. sidder tilbage på muren, skal nok blive siddende når du maler det over. Personligt er jeg ikke så vild med at skulle smøre muren ind i en stærk base som kaustisk soda. Det kan godt være det virker, men det er kradse sager, og kræver en meget grundig afrensning bag efter, så der er meget arbejde i det. Du må nok accepterer, at der sidder lidt malingsskaller tilbage, men det burde være til at leve med.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 13:06

[CITAT Personligt er jeg ikke så vild med at skulle smøre muren ind i en stærk base som kaustisk soda. Det kan godt være det virker, men det er kradse sager, og kræver en meget grundig afrensning bag efter, så der er meget arbejde i det[/CITAT]

Nu er det jo godt nok Seff,s klatter der skal væk, også uden at det kan ses bagefter, og give aftegninger i puds eller mursten

Humleglad; det kan godt være du ikke er vild, det håber jeg heller ikke du er, for så er der vel kun en ting og gøre, remmen og kåben, og vedr, stærke
sager, det er Rød Ålborg også for hvem der ikke kan li det, men det smage godt, i lidt kaffe:: guf a la creme, men kaustrik sodaen skal du jo selvfølgelig heller ikke spise,
Humleglad: hvis ikke man skulle kunne smøre Kaustrik soda på en væg// mursten // flise, hvor bla. flisen og mursten er et brændt produkt, som næsten er modstands dygtig over for alt. undskyld Humleglad jeg tænker mit omkring din viden om disse produkter, og for det andet Humleglad så er der meget lidt efter behandling ved at bruge kaustrik soda, for mig er det ikke arbejdet jeg går efter, det er med, at få så flot et stykke væg ud af det på den sikreste og hurtigste måde, så man kan komme til næste projekt, og at man ved at der ikke kommer reklamationer for det man har udført.
Men SEFF brug så en Emulisions maling med lidt rå linolie i, som så bevirker at olien er med til at gå ind i vægen og binde bad på sandkornene, og at vægen kan ånde
virkelig sjovt at se i et røngten apperat, for dem som har interresse for det.

Godkendelse af svar
Fra : Seff

Dato : 03-07-09 12:42

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : BULLEVAP

Dato : 04-03-10 00:54

Jeg fik lige en ide. Brug fx. STO eller Maxit system og påsæt en 100 mm isoleret "overfrakke" på huset. Det vil medføre en pæn ens facade og en ny 3 lags pudset overflade der holder.