/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fra muret skorsten til stål sk
Fra : blunderbuss
Vist : 3464 gange
400 point
Dato : 27-06-09 11:00

Min skorsten er så medtaget at jeg har bestemt mig for at rive den ned til lige under taget og erstatte den med en stålskorsten. mit fyr er et ældre oliefyr der er ombygget til naturgas og er udstyret med en GASBLÆSER brænder ..det er altså ikke et kondenserende fyr..jeg har prøvet at hører i det lokale pejsecenter men de forhandler kun skorstene til pejse og brændeovne og kender ikke noget til det andet, Hvad skal jeg bruge, hvordan kobler jeg stålskorstenen sammen med resten af den murerdeskorsten jeg har prøvet at lede på nettet men ikke rigtig fundet noget.
Mvh. Erik

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-09 11:07

Monter stålrør hele vejen fra fyr til top.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-06-09 11:11

Du sætter husets værdi ned med mindst 50-80,000 kr ved at placere en stål pibe. men ellers kan du få en krave som passer ned over din mur skorsten. med en flance krave som du så kan sætte din ny stål skorsten på.
men du skal så nok regne med ar der skal tre barduner til i top, for fast gørelse,
kjeld

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 410 point
Dato : 27-06-09 11:18

det er ikke dyrere at mure en ny pipe på. og det ser nu engang bedre ud. og så slipper du også for at skifte tagpladerne omkring og lave ny inddækning. det r bestemt en besparelse der er værd at tage med.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-06-09 11:29

kom og lån mit skorstens stillads, køb en balje murmørtel og nogle
mursten, så stiger prisen på huset istedet den ellers falder,
for mit eget vedkommen, jeg skulle hurtig øge huset,s værdi. hvis jeg faldt over et eller godt hus jeg kunne og ville bo i. stål er godt til skibe.
mensq ikke til skorstene. røggassen er meget hårde ved stål.
kjeld

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-06-09 13:00

Hej blunderbuss.

trimare46 kommer kl. 11:18 med det eneste brugbare råd i denne tråd -
Tag en snak med en lokal murer - de ændringer en stålpipe vil medføre gør at det sandsynligvis bliver en endnu dyrere løsning end at mure en ny pipe, specielt hvis du mener din skorsten under taget er i god stand, men det kan din murer også svare dig på med det samme.
Desuden vil det jo også være en langt pænere løsning, nu har du jo været vant til at se på en "rigtig" skorsten indtil nu.
god week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 30-06-09 16:07

Hej Blunderbuss

Den kobling du efterlyser, er ikke lavet endnu.
Den skal fabrikeres specielt til dig.
Skorstenen du skal bruge kan være en fra metalbesto.

Du skal være obs. på lysningskrav i stålskortsenen, efter hvor mange kW din gasbrænder yder.
Desuden skal du være obs. på afstandskrav til den nye skorsten og bændbart matriale (læs tagkonstruktionen)
Der er også krav til højden på den nye skorsten, du skal være ops. på.

HVIS du vil forsætte med denne løsning, vil Jeg foreslå du kontakter en vvsér der laver gasinstallationer, og kan sit gasreglement, og få ham ud og rådgive dig.
Under alle omstendighedder er dette arbejde underlagt gasreglementets afs. A bestemmelser, og det vil sige, at arbejdet skal andmeldes til naturgasselskabet INDEN det påbegyndes OG færdigmeldes når det er færdig. Dette kan kun gøres af en aut. gas- og vandmester.

Du bør overveje at skifte hele installationen ud istedet for.
Ny gaskedel og ny varmtvandsbeholder, evt. indbygget.
Du vil spare ca. 15% af dit nuverende gasforbrug fremover, måske mere hvis din nuværende installation er dårlig.

Her er ment dårlig isolering (varmt fyrrum), for stor brænder på for lille oliekedel ( Pendling, dårlig forbrænding/udnyttelse=stor tab) eller for lille brænder på for stor oliekedel( stort røggastab)

Desuden skal du være klar over at gl. oliekedler ikke holder evigt.
Dvs. du kan risikerer at bruge en masse penge på at ændre på din nuværende installation, og så skal du skifte en gennemtæret kedel om få år.

Jeg ville helt klart vælge en ny gasinstallation.

Hilsen
Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : blunderbuss

Dato : 06-07-09 16:37

Tak for svaret trimare46. det var svært at finde ud af hvem der skulle have proint, men efter en snak med min murer, faldt afgørelsen, det var også lige det at den kobling jeg skulle bruge ikke fandtes, tak til alle der er kommet med goge råd, desværer kan jeg ikke give alle proint
Erik.