/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Trække handel tilbage?
Fra : palle22
Vist : 757 gange
200 point
Dato : 16-06-09 19:27

Hej Kandu.

Jeg har i starten af december 08 købt en Zepto bærbar. I starten af maj sendte jeg den ind med et defekt lydkort, og efter tre uger fik jeg den retur med nyt bundkort. Den virkede så i et døgn, hvorefter jeg måtte sende den ind igen, da den ikke ville starte. Tre uger senere (idag) fik jeg den så igen, med nyt bundkort, nyt grafikkort og ny harddisk. Men nu virker touchpad og trådløst netkort ikke. Jeg skriver speciale, og er meget afhængig af min computer. Jeg vil derfor høre jer, om I tror jeg kan kræve at få en ny PC, eller pengene retur? Det er tredje gang på 2 måneder den skal sendes ind til RMA med det samme problem (bundkortet).

Mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-09 19:40

Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-06-09 23:26

Hvis jeg var dig så ville jeg bede om at få pengene tilbage og så købe et andet mærke.

Kommentar
Fra : achner

Dato : 17-06-09 09:43

Du kan hæve købet. Dvs. kræve at få dine penge tilbage.
Sælger må ofte kun reparere én eller to gange før du kan hæve købet.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/36/

Som Nordsted1 skriver kan du også vælge at ombytte varen, men du er sikkert bedre stillet med at få udbetalt pengene og købe en helt ny.

Held og lykke med specialet og med at finde en bedre computer :)

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 23-07-09 18:17

Det har vist sig at der på kvitteringen kun står en kontantpris på 2.999, selvom computeren normalt kostede 7000. Den pris er fremkommet, ved at Zepto har købt en anden computer tilbage for 4000, fra den oprindelige ejer af min computer (jeg har købt den brugt).
Zepto vil kun udbetale de 2.999, hvilket kan virke rimeligt nok, men hvad så med den computer som indgik i handelen? Burde jeg ikke også kunne få udbetalt den, eller det den er tilbagekøbt for? Hvor forsvinder de 4000 ellers hen?