/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVB-T antenne
Fra : Botnatten
Vist : 1032 gange
200 point
Dato : 11-06-09 12:03

Hej KanDu'er
Jeg skal købe en DVB-T antenne men ved ikke hvad jeg skal gå efter mht. den bedste billedkvalitet. Hvis en af jeg kan give et godt råd + forhandler, er det 200 point værd

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-06-09 12:09

Der findes både indendørs og udendørs. En udendørs antenne giver det bedsteresultat.
Her er en del forskellige:
http://www.parabolspecialist.dk/shop/dvb-t-antenner-141c1.html

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-09 12:20

Som med alt andet her i livet hører pris og kvalitet ret nøje sammen....

Så det bedste er her: (incl. forhandlere)

http://www.tertek.dk/products.htm

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-06-09 13:41

For to år siden købte jeg en DVB-Tantenne til omkring 350 kr til. campingvogn og hjem til. De virker fortrinlige begge to. På camping tager den godt 20 kanaler, men da jeg ikke kan de sprog som programmerne udsendes på og den ikke kunne tage DR1, bruger jeg en alm elektronist rundstråle antenne på camping.

Hvorfor betale 2.000 kr. for en flagknop, der ikke kan andet end se godt ud og så vise samme billedkvalitet som en til 300 kr. Det er rigtigt, at pris og kvalitet ofte hører sammen, men i dag er der så stor en produktion, at priserne er kommet ned - uden det er gået ud over kvaliteten.

Her er antennen nu ned på 289 kr.:

http://avantix.dk/catalog/product_info.php?products_id=2809&from=kelkoo&utm_source=kelkoodk&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-06-09 15:49

For lige at slå det fast, så udsendes de digitale signaler på UHF båndet, så en almindelig god UHF antenne er OK. - Det gejl med at antennen er specielt til digitalmodtagelse er et salgsfif som giver ekstra kroner ned i kassen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-09 15:50

Når det er digitalt fjernsyn, skal signalet dekodet til en strøm af o og 1. det bliver stadig o og 1 uanset om antennen er billig eller dyr.
Så længe den bare giver den nødvendige signalstuyrke, bliver billedet ikke bedre af en finere antenne.
Langt de fleste steder i landet er det fuldt tilstrækkeligt med den eksisterende uhf antenne, som engang blev anskaffet til tv 2.

Der skal med andre ord ikke en speciel digitalantenne til, og billedet bliver ikke bedre af en bedre antenne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-06-09 16:19

som der er flere som skriver er det en gang salgs pis digitalantenne det er kun for at tjene penge
1. det er kun i meget få tilfælde at det er nødvendigt at købe ny antenne normalt kan man genbruge den gamle.
2 hvis signal ikke er godt nok på den gamle ville jeg gennemgå samlingerne på kablet først og når det så er gjort og det ikke har den effekt som man ønsker først her ville jeg overveje at skifte at enten skifte forstærkeren / antennen
den jeg bedst vil anbefale er en gitterantenne ikke nogen fansy look

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 11-06-09 17:39

Severino
Jeg får mit signal fra en antenneforening og kan på nuværende tidspunkt se digitalt tv på min nuværende ordnining, antenneforeningen sender signalet på 847 MHz. I forbindelse med at jeg skal flytte men forbliver i samme antenneforening, har jeg fravalgt denne dyre pakke hos antenneforeningen, dermed bliver den højeste frekvens jeg kan modtage på 287 MHz, altså ingen UHF. Dermed er jeg vel nødsaget til at købe en DVB-T?

Tak for jeres gode råd, jeg ser nærmere på dem

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 11-06-09 19:13

Her i Næstved, hvor jeg bor, har vi i det meste af byen STOFA, og resten har mulighed for TDC kabelnet, og så blander nogle små kabelnetselskaber sig i de velbjergedes selskab.
STOFA har haft en større kanalomlægning her i byen, hvor alle de kanaler der lå på S21 til S41, blev flyttet op ad frekvensbåndet, op på UHF båndet, så selv gamle TV apperater med UHF igen har fået sin renescance.
Alle kanaler på S21 til 41 skal bruges til udsendelse af de digitale kanaler.
Jeg mener også at de nye kanaler kommer til at ligge i dette område.

En digital boks og en digital tuner skal derfor skille disse kanaler ud, således at de enkelte programmer bliver synlige, da man sender flere kanaler på de samme frekvenser, lige som man gør med DAB radio.
Det er derfor at det ikke er nok med at fjernsynet er HDMI ready eller full er nok til at se programmerne, da det kun har noget med højopløsning af billedet at gøre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-09 20:36

Med den løsning du får med kabel fra et fællesantenneanlæg er jeg næsten sikker på at du ikke skal bruge noget med DVB-T. Det er normalt kun til folk med egen individuel antenne.

Fælles antenne / kabel TV sy stemerne laver det om til noget andet. I dit tilfælde tror jeg det bliver til godt gammeldags analogt VHF fjernsyn, som du i princippet kunne modtage på en model 1955.

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 11-06-09 22:08

Det ville jo være dejligt at slippe for den ekstra antenne hvis jeg ka. Her er et link til min antenneforening, måske I kan gennemskue/overskue om jeg behøver DVB-t antennen: http://www.lktv.dk/pages/tv-kanaler.php

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 11-06-09 22:09

Glemte at skrive at det er grundpakken jeg får, den er nemlig 200 kr. billigere hver måned

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-09 07:49

UANSET HVAD....

Er du medlem af en antenneforening vil selv dit gamle fjersyn fra 60erne virke

Antenneforeningerne ændrer signalet så ALT virker som før.....

Det er jo IKKE dig der skal modtage signalerne - det er antenneforeningernes "antenner" - du får blot det videresendte og ændrede signal leveret....

Du vil dog ikke kunne modtage det digitale signal uden det udstyr der nu en gang kræves.... (så du får det analogt)

Godkendelse af svar
Fra : Botnatten

Dato : 14-06-09 13:40

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 09-07-09 09:38

Nu har jeg købt en DVB-T antenne til indendørs brug, den kan ses på dette link: http://www.fifonetwork.com/PartDetail.aspx?q=p:11441619;b:5688;pl:1
Jeg bor 30 km. fra sendemasten ogi tyndt befolket område, så i dette tilfælde fungerer antennen utrolig godt.
Havde lige lyst til at dele min erfaring med jer