/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Udtræk fra mursten
Fra : larsbjoern
Vist : 20335 gange
100 point
Dato : 11-06-09 08:36

Jeg går med overvejelser om at købe et nybygget hus (opført for indenfor det sidste år).
Huset er muret op i gule sten, men flere steder på facaden, under de murede sålbænke og i en skyggefuld carport er der hvidt udtræk fra stenene.
Hvad er dette udtræk? Hvad skyldes det ? Kan muligvis fjernes med vand og børste, men kommer det igen ? Jeg har fået fortalt at det skyldes at der er muret i fugtigt vejr ?

Har du en løsning?

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 11-06-09 08:43

det er kalk saltpeter det kommer fra mørtlen det er ikke farligt. måden man fjerner det er ved at børste det med en stiv tør kost hvis du bruger vand eller andre ting trækker det bare ind i muren igen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-09 08:48

Det er rent kosmetisk og ikke så svært at fjerne.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 11-06-09 08:54

Er det så væk én gang for alle, eller kommer det igen ?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 09:06

Citat
Jeg har fået fortalt at det skyldes at der er muret i fugtigt vejr ?

Det er nok den største grund til at der kommer Salpeterudtræk,

Du har den mulighed at det forsvinder selv igen med tiden,

men det er alle murmestres problem, at de kan blive udsat for at der komme disse skjolder,

mit råd lige pt, prøv at tage en pensel med lidt petrolium og så lige forsøge dig med det f.eks under sålbænken,

det er en ringe trøst for dig, men allerede nu det har vist sig salpeter skjolder. så kan det vise sig
om et halv år et andet sted, du har at gøre med et natur produkt som selv bestemmer hvad det vil, på samme måde med stykke træ

salpeter er et produkt på lige fod med det salt , du kommer på maden
men hvis ikke petroliumen får det til at forsvinde, som jeg tror at det gør, så har du en af de sidste chance at prøve med varm vand, for at opløse saltet, men du er meget velkommen til lige at
skrive til vic2000 box for så kan du få mit tlf, nr og lige ringe mig op,
mvh
kjeld

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 11-06-09 09:15

jeg har renset mine væge 5 gange i løbet af 1 år og nu er det væk og det er 3 år siden

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 09:36

fra hejhejdikal
ciITAT]--------------------------------------------------------------------------------
jeg har renset mine væge 5 gange i løbet af 1 år og nu er det væk og det er 3 år siden[/CITAT]

pt er du heldig, men du har ikke fjernet salpeteren som er inde i stenen, du kan risiker om et år så kommer det i dobbelt form , det er så forudsigelig noget møj, men et råd til dig nu det er væk
giv det så en gang petrolium, for der er lige så mege olie i petrolium som så kan være med til at holde det helt væk,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 10:03

Et godt RÅD til alle husejere: som har Salpeter udslet, lad for Gud,s skyld være med at blive
forblenet af alle de firmaer som siger, at de har de vise sten, det er en gang salg fis i en hø stak,
og du bliver bare meget fattig,
,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-09 10:08

Saltpeterudslag
viser sig som et hvidt pulver, der trænger frem på murstenenes overflade i takt med murens udtørring. Det eneste, man kan gøre, er at børste det hvide pulver væk fra overfladen for ikke at få det indsuget ved næste regnvejr. I løbet af nogen tid vil der ikke vise sig mere, og facaden vil antage sin normale farve. I sjældne tilfælde kan udslaget vedvare, eller det kan være mindre uskyldigt end først antaget. I så fald bør man som foran nævnt søge oplysninger om udslagets art og fremgangsmåden for dets fjernelse.

Salpeterudslag er en populær betegnelse for hvidlige udfældninger på murværket. De hvidlige udfældninger er i virkeligheden ikke salpeterudslag, men mursalte (Kalium, Magnesium, Calcium mv.), som er naturligt forekommende i leret

Herfra http://www.mur-tag.dk/index.php?id=218 ---- murernes egen hjemmeside

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-09 10:12

Bare en skurebørste når det er tørt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-09 10:32

Citat
mit råd lige pt, prøv at tage en pensel med lidt petrolium

Og få store fedtskjolder i stedet

På nybyggeri er det kalkslør der ses, og det fjernes med saltsyre

Hvis det er det hvide krystalagtige salpetersyre der kommer på ældre bygninger, skal det bare børstes af

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=1100&a=3807

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-09 11:42

Og dæk lige af for dine øjne med et par briller når du børster.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 12:04

Citat
Og få store fedtskjolder i stedet

ved du at man kan smøre kalve lort på løbesod for at få det væk ??

der er så lidt men god fedt stof i petroium at det ikke giver skjolder senere, og giver heller ikke så meget arbejde som hvis man bruger en skure børste, det er rigtig som norsted01 citere at det er i leret det stammer fra. og så brændingen, det eneste sted efterhånden man kan få ler som ikke giver disse skjolde er fra Bornholm, mens jeg var på Hasle Klingker på Bornholm blev det meget omtalt og gennem annalyseret inden for egne rækker angåeende salpeter i leret

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-06-09 12:28

Hej Larsbjoern.
De bedste råd du har fået her i tråden kom fra Dova og Eyvind - når byggeriet er så nyt som du beskriver kunne du til en start prøve med en afsyring, husk at gøre væggen våd f.eks. med en kalkekost inden du går i gang, og følg så iøvrigt fremgangsmåden i linket fra Dova.
Evt, kalkslør fra mørtelen som stammer fra opmuringen forsvinder ved denne proces.
Det hvide udtræk der måtte komme herefter fjerner du bedst med en stiv kost når muren er tør - du kan måske komme til at gøre det nogle gange i løbet af sommeren, men til sidst holder det op med at komme i takt med at muren bliver rigtig gennemtør.
Det er ikke farligt og er ikke udtryk for at muren fejler noget.
Husk at bruge gummihandsker og briller under arbejdet med syre - også ved senere fejning af muren er briller en god ide.
Held og lykke med det Larsbjoern.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-09 12:33

Bennymanden, jeg holder mig nu til murernes hjemmeside.... hvorfor begynde med syre, når en kost kan gøre det

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 12:35

Danske ler grave er ved at være så ud pinte at uandset om det egner sig til mursten, så er transporten blevet så dyr, mellem nye lergrave at man bruger det som skulle være kasseret,
den er en af de store synder pt,
men danske håndværker har ikke den moral i sig mere at de kan sige fra, den næststørste synder,pt
hvem betaler for det er kun K U N D E N, DER ER EN RET UHYGGELIG TILDENS som man lever med som kunde pt,
på samme måde som f.eks. med træspær træet er max 8 dage under vejs fra skov til at blive brugt på et nyt hus, har ikke set en tørre plads, men kun sættevognens pressenning fra savværk,
og så til tømmermestren, og han har ikke den moral til at lægge disse spær til at tørre i et år som minimum,
nej op på taget med skidtet, og så kun håbe på at kunden ikke har en døjt forstand, hvordan sådan noget træ skulle ligge til tørring, der er den treide største problem pt.
tilbade til leret
man kan godt sætte f.eks en Hasle klingke op som ikke indeholder salpeter, men sætter man så den på en væg som er behæftet med salpeter, så går salpetern lige igennem klinken. og det samme med en flise til badeværelset, giver mærker på forsiden,

og til sidst til nordsted01 jeg har været ude og gå en tur og tømme postkassen, ??

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-06-09 12:42

Helt rigtigt Nordsted1
Citat
.... hvorfor begynde med syre, når en kost kan gøre det

her hedder det hvisen kost kan gøre det, det kan du nemlig ikke vide om den kan, som jeg skriver så kunne noget tyde på at i hvert fald en del af det hvide på stenene stammer fra opmuringen, og i så fald er fremgangsmåden med en afsyring netop hvad en murer gør - herefter kan en stiv kost så gøre resten.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 12:43

Citat
Statistik

--------------------------------------------------------------------------------
Spørgsmål
- Ubesvarede 3
- Besvarede 19
- Annullerede 19
- Slettede 1
Ialt 42

Nordstedo1 det er nok begrænset hvad spørgeren kan og vil bruge vores ellers gode råd til, ud fra
statistik viseren, men ham om det, det kunne jo også være at det ikke var det som han ville spørge om

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 13:44

Citat
jeg skriver så kunne noget tyde på at i hvert fald en del af det hvide på stenene stammer fra opmuringen, og i så fald er fremgangsmåden med en afsyring netop hvad en murer gør - herefter kan en stiv kost så gøre resten.

Bennymand vi kan ikke blive uenige, men da syre bassen også udgår fra salt produktion, så er mit spørgsmål til dig jeg går ud fra at du er gammel murere er det rigtig eller forkert, ??

hvormange gange har du ikke måttet efter med saltsyre for e.v.t. at fjene pletter, og stadig væk
når du så er kommet hjem igen så ringer kunden jamen jeg synes jeg kan se noget endnu, ??

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 13:53

til bennymand
det havde jeg ikke lige set at du foreslår dova brugsanvisning i form af blå link, så siger det mig at

så er du ikke murer, andet du læner dig op af en husdoktor, som ikke har prøvet andet en gang reklame sjov

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-06-09 14:10

vic2000 ->
Jeg er ikke udlært murer, men har muret en hel del i mit liv bl.a. skalmuret mit eget hus.
Når jeg henviser til dova´s link, så er det fordi fremgangsmåden og de gode råd i dette link er helt rigtige - hvis du så anser det for reklame sjov tja, så må det vel nærmest være dit eget problem ......
når du foretager en afsyring på den rigtige måde - det er nemlig vigtigt at muren i forvejen er våd, så den ikke suger syren ind i stenene, afsyringen er jo beregnet til at virke på overfladen ikke inden i stenene - så kommer der ikke yderligere udtrækninger på grund af afsyringen.
Som jeg har beskrevet een gang, så kan de resterende hvide udtrækninger fjernes med en stiv kost, bedst når muren er tør.
Det kan så blive nødvendigt at gøre flere gange, men til sidst kommer der ikke mere ud af væggen.
Citat
hvormange gange har du ikke måttet efter med saltsyre for e.v.t. at fjene pletter

Citat
men da syre bassen også udgår fra salt produktion,

Nu ved du jo selvfølgelig også at syre og base er "modsatte" væsker, så hvor du vil hen med den påstand forstår jeg slet ikke ......
Nu er det jo også en fortyndet syre man benytter på en i forvejen våd mur, og endelig er det selvfølgelig vigtigt at muren vaskes og skylles godt af når man er færdig med afsyringen ......
Det hele fremgår af dova´s udmærkede link ....

Sådan min gode herre .....
Bennymanden

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 15:07

Citat
Det kan så blive nødvendigt at gøre flere gange, men til sidst kommer der ikke mere ud af væggen

Bennymand det er noget frygtelig sludder og vrøvl ok men der kan gå måske ½ der kan gå 3 der kan gå 10 år så er det der igen, og hvor dum det måske lyder for en som kun har lavet sin egen ydermur. så efter 10 år så på samme sted så slår salpeteren igennem ind i stue på inder muren,
mange tilfælde inden for vesten hvad det andgår.
Citat
men da syre bassen også udgår fra salt produktion

ja det gør den bennymand.
lad os sige du bliver bidt af en giftig slange bennymand, og hvad så bennymand, så er modgiften udvundet af slangens eget spydt, er det ikke sandt bennymand,

Citat
Sådan min gode herre

ja det er godt med dig og dine blå links, men erfaring fra egen hånd bennymand den behøver man ikke skal have fra et blå link den er omme i ryggen og går så ud i armene bennymand når der bliver
spurt om ders hjælp, er det rigtig eller er forkert, bennymand kan du finde et blå link der siger dig om det er ok
bennymand derfor kunne det være skønt og sidde overfor de rigtige personer så man viste hvad hver enkelt stod for, men det vil du vel ikke gå ind for her på kandu, eller vil du.???
havde du nu været murmester, så man kunne slå op og se gud ve hvor han har haft biks henne
bennymand det kunne være skønt, hvis det blev indført hos kandu,
bennymand ville du ikke gerne vide helt konkret hvad jeg er for en,orginal og dumme ski og snot forviret landsby tosse, o.s.v bennymand men det susser lige igennem bennymand for jeg personlig kan ikke bruge det til en døjt, men bennymand jeg ved hvad jeg har af erfaring og hvad jeg står for ren håndværks messig,
det ville jeg gerne være med til at få indført, bennymand så kunne man nøjes med at spørge dem som man viste havde lidt inden for det område, og ikke få et svar fra en computter nørd
hvis du skulle have en skorsten lavet,
for det aner han ikke en dyt om, men jeg ser frem til at du finder mig den blå link bennymand,
du må godt kalde dig amatør murer hvis du bliver rolig af det, og ikke fare op fordi du blive sagt imod,

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 11-06-09 16:52

Kom i murerlære 1961 og stoppede i 1992. Min erfaring:

"Saltudtræk" er en ganske naturlig proces,der mere eller mindre forekommer i alle nye mur-konstruktioner.Som anført,længere oppe i linken,skyldes det til dels,opførsel i fugtig tilstand.Men det forværres også i stærk cement holdig mørtel.Så man kan faktisk konkludere,at det er en stærk mur.
Der er KUN tiden der kan løse det.Det kan i ekstreme tilfælder,ta`op til en 6 - 7 år.
Brug for guds skyld kun en børste og evt.kun en let syreopløsning,til at fjerne det med.
Alle de "gode råd" med petrolium m.m.,skal du absolut holde dig fra.
Det er i bund og grund,en stærk mur.En mur der er opmuret i fugtig tilstand,bliver altid stærkere end
een med knastørre mursten.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 17:13

Citat
Alle de "gode råd" med petrolium m.m.,skal du absolut holde dig fra.

fra mosebaek

Det er så ikke helt rigtig mosebaek, jeg kan ikke sige hvor mange m2 jeg helt tilbage fra da jeg kom i lære i 1950 og op til 2008 og hvor mange liter jeg har brugt, men det er virkelig mange,
med et knald godt resultat, petroliumen tørre mat op så man ikke kan se at det har fået det,
men som du skriver det er et godt tegn at muren er stærk, når det viser sig disse udslet, jeg kender to murer som har fået noget eksem, de bruger det støv som salperudslettet giver til at blande i lidt margarine, og giver så huden med det, og det virker også,
men - men man siger at nogen kan li moren og nogen datteren men som regel så bliver de gift begge to

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-06-09 18:29

vic2000
Der må jo så åbenbart være nogle der er klogere end mig.Selvom det lyder utrolig.
Selv ville jeg aldrig komme en olie-holdig produkt på mursten.
Men okay,der kan være tips og triks,jeg ikke kender til.
Men under alle omstændigheder,fortar det sig jo,over en kortere eller længere periode.
Så ingen grund til panik.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 22:01

Citat
Selv ville jeg aldrig komme en olie-holdig produkt på mursten.
jeg tænkte også midt dengang, min lære mester gjorde det første gang,
mosebaek jeg ved ikke hvor lidt du kender til petrolium, men jeg vil tro at det er en af de eneste,
olie produkter som tørre mat op, kender du ikke at blande gammel spildolie og petrolium sammen, og så give dine spærtræ med det, ?? hvis nej så vil jeg gerne give dig resepten, for det er bare 10-4
Men okay,der kan være tips og triks,jeg ikke kender til. (citat)

findes der 2 murer som arbejder 100% ens, jeg tror nej, og især at bemærke hvis de hver i sær har hafr hver sin læremester,

Men under alle omstændigheder,fortar det sig jo,over en kortere eller længere periode.( citat
ja det går og kommer som det selv vil, men jeg har rep, hvor der var gået op 20 år så var det der igen, endda på begge sider af ydermur inde og ude inden for samme m2

Så ingen grund til panik. ( nej på ingen måder, men vi kan stadigvæk bruge de ord du kan lære så længe du lever,

Mosebaek.

hvad har du så lavet fra 1992 op til pt. ?? siden du nævner at der er noget som du ikke var klar over???
mvh
kjeld
et godt råd hvis ikke du kender den køb aldrig din mørtel som er lavet på strand sand,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 11-06-09 23:46

Til mosebaek

kender du så det trick med at komme en krus rå linolie i en spand plastic maling, og hvad effekt det så giver ????
mvh
kjeld

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-06-09 08:19

Citat
kender du så det trick med at komme en krus rå linolie i en spand plastic maling, og hvad effekt det så giver ????

Nej. Det bliver nok til sirup.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-06-09 14:38

hvad har du så lavet fra 1992 op til pt. ?? siden du nævner at der er noget som du ikke var klar over???

Til Mosebaek

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-06-09 15:00

Vandt 17 mill. i lotto. Rejst verden rundt pr. krydstogt.

Gennemtrevlet Almeria i Spanien,for at opleve hvor alle Spaghetty Vesterns,er optaget.

(Spaghetty Vesterns,min store lidenskab).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-06-09 15:26

var du også en tur forbi CANADA,
hvor meget i ARIKA
og Australien ???????
kjeld
får du ikke lyst til at gøre det igen, eller er det bare en and ???

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-09 07:34

Nu har denne joke (Ovenstående indlæg) vist kørt længe nok.Der er nok ingen der tror på det alligevel.
Det eneste sandfærdige,er:

Citat
(Spaghetty Vesterns,min store lidenskab).

Citat
eller er det bare en and ???
Ja!!!!!!!

Forøvrigt håber jeg at trådstarteren har fået svar nok på spørgsmålet.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 16-06-09 07:56

Tak for forslaget Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-09 08:59

Tak for det,larsbjoern.

Lige een ting mere ang.fænomenet:(Her ser vi bort fra færdigfugning: Fugning der pågår samtidig med opmuring). Hvis der "krasses" ud,med henblik på senere fugning,er det en god ting at muren står og tørrer igennem,inden fugning.Mit eget hus stod i 2 år inden fugning.Har aldrig haft salt udtræk.Den blev ellers opmuret i en regnvejrs-periode,med cement holdig mørtel.

VH. Mosebaek.