/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Skifer eller zink inddækning?
Fra : ganga
Vist : 5004 gange
20 point
Dato : 07-06-09 20:27

Hej
Jeg er igang med at renoverer min læmur. Der er opstået en revne på soklen imellem læmuren og husmuren, da stenene er muret forbandt. Det skal lige siges at huset er fra 1968, og læmuren er sansynligvis kommet på samme tid, så det har formentlig sat sig.

Skifer pladen der lå på toppen, er revnet i 2 dele, og kan derfor ikke genanvendes.

Hvad er fordelen/ulempen ved at vælge skifer eller zink inddækning, jeg tænkter på pris, montering, nemmest, besværligt, osv., hvad skal jeg vælge?

Skal jeg gøre mere ud af samlingen mellem de 2 mure?, jeg tænker på, om jeg skulle sætte en elastisk gummi fuge?, og hvor kan jeg købe dette?(et link evt?)

Nogen af fugerne på læmuren er temmelige hårde(ikke ved samlingen), overvejer ikke at kradse disse ud, de er tilgengæld lidt mørke, kan man fjerne dette med noget syre, eller noget andet?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-06-09 21:10

hvis du skal have lavet noget der ikke revner på den måde, skal du ikke have det muret i forbandt. de to mure skal bare mures imod hinanden og afsluttes med en gummifuge.
du kan købe en ny skiferplade il at lægge på, men det ser heller ike dårligt ud med zink. det er vel kun et spørgsmål om hvor meget du vil ofre på det.
personligt ville jeg nok vælge skiferen, hvis det er det eneste d skal have lavet udvendigt. hvid du derimod også skulle have nye tagrender m.m, ville jeg nk vælge zink for synets skyld.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 07-06-09 21:35

Hej trimare46
Ja det er en dum måde det er muret på, måske gir det sig ikke længere. Hvis jeg vælger at ændre på det, hvordan gør jeg så?
Hvor køber jeg skiferplader?, der findes vel osse noget frostsikkert fugemørtel?, hvad hedder det?

Omkring valget på zink, er der nogen speciel fremgangsmåde, kan du beskrive det?

Jeg havde faktisk ikke tænkt på at offer det store på det, i størrelsesorden 5-600 kr

Læmuren er 32cm bred, og 286cm lang

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-06-09 00:49

køb dig nogle glasseret læmurs sten og lav dig så en blanding mørtel og cement og sand
men kom så i en spandfuld 2 krus flyende flise klæber, så er du 101 % sikker på at det bliver flot, og vil holde din tid ud, og næste ud o.s.v. od det vil du kunne få for de kroner du nævner
kør ind til trælasten og se udvalget farve -- mode mml

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 08-06-09 07:20

Hej vic2000
Tak for dit svar, jeg glemte at nævne at læmuren er hul.., så kan din løsning vel ikke lade gøre, eller hvad?

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 20 point
Dato : 08-06-09 09:55

ganga

der er ingen problem i om den er hul, jeg går ud fra at det er en ganske almindelig dobbelt stens

læmur, nogen er der 4-5 -cm. luft andre er der8-10 cm luft,

du skal bare tage målet på bredden med ind på trælast, og så får du den sten som passer til din mur,

men husk du skal have stenen så lang at den går ud over læmuren på begge sidder, f.eks 3-4 cm,

fordi så kan regnvand ikke komme til at stå på toppen af læmuren, nogle kalder det en vandnæse

hvis du så starter inde fra huset af, og går ud ad, så vælger du jo en vinkel grad som stenene

de skal ligge f, eks fra 15 til 30 grader den grad du vælger skære du lige med en vinkelsliber

ind i de mursten på huset ca 1-2 cm rille. i den tykkelse som læmur stenen er tyk, og putter kanten af læmur stenne ind i den fuge, for så er du sikker på at vand ikke træmger ind i muren på huset, og der vil jeg nok fuge efter med en silikone
fuge, eller gummi fuge, fordi så kan det gi sig uden at skade. på samme måde som man laver en
zink inddækning omkring en skorsten,

jeg håber for dig at du vælger den løsning, for så får du virkelig en flot afslutning på din læmur,

for ellers der findes et hav af færdig lavede læmur,s løsninger, mit råd hold dig langt væk fra disse

nogle af dem er bluf men billig.

ganga du skal ca bruge for at dække længden på læmuren 12- 13 stk. afhængi hvad for en sten du vælger, for der er forskelliigen bredder på dem, du kan jo ringe til et par trælaster, og forhøre
dig hvad 12-13 stk. læmurs sten koster
mvh
kjeld

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 08-06-09 10:17

Tak for svaret vic2000.
Er det muligt at sende et billede af læmuren til dig, for der er lige nogen detaljer ikke ikke helt fik fat i, men så skal jeg bede om din mail adresse, er det muligt..?
Hilsen Allan (ganga)

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-06-09 10:23

jeg takker for din tillid. og vil meget gerne hjælpe dig vider
jeg sender dig min mail
mvh kjeld

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 08-06-09 14:42

Hej Kjeld
Har lige været tur nede hos starkbyggedesign, og snakket med en fagmand. Han skitseret hvordan jeg kunne lægge en sten oven på læmuren, med lister under så man fik det korrekte fald. Nu skal jeg bare finde en sten der matcher mit tag(jeg har sort mat ståltag).Jeg fik osse et prøvestykke med hjem, det ser nu ikke helt tosset ud.., det matcher faktisk ok. Nu skal konen jo lige godkende det først..
Jeg tror at jeg har fået styr på den del af opgaven(med at lægge top på). Skulle der være problemer, vil jeg straks råbe om hjælp...!!
- du skal have mange tak for din hjælp..!!
Hilsen Allan

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 08-06-09 14:56

Hej igen

Du kan se hvad jeg har kigget på:

- det er den sorte
http://www.moniertag.dk/produkter/vore-produkter/single/product/bc-protector.html¨

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 08-06-09 14:57
Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-06-09 15:42

Hej Allan

Allan er et godt navn, det hedder den ældste af mine drenge, og så nr, 2 han skulle absalut hedde noget med B, for det skulle gå alfabetisk til, så det blev Bo, eks konen drengenes mor som jeg plejer at sige pt, hun var overtoisk hvad det angår, men ok

du har fået mit tlf. nr, du er hjertelig velkommen uanset tidspunkt , så sætter jeg en ære i og hjælpe, så kom bare an,

vedr, de sten fra Monier, er det cement sten du har på huset, ?? det er ikke rigtig tegl, ??
Allan ved at du lægger dem op på lister, så kan du bruge polyitan skum til at gøre dem fast med, og så slutte af med en cement fuge til sidst, så det kommer til at line det øvrige,
men slå på tråden hvis der er noget,

mvh
kjeld

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 08-06-09 16:33

Hej Kjeld..
Jeg går ud fra af du er murer.., eller hur?

Mit tag er et ståltag..,

MetroBond Blank, skifer 02

http://www.metrotile.dk/produkter/metrobond_blank_staaltag/farver/
Så mit valg http://www.moniertag.dk/produkter/vore-produkter/single/product/bc-protector.html
er vel ok.?
Jeg har bevæget mig ud i en ny verden, men interessant. Jeg tror at jeg skal vælge en dobbeltvinget sten?, er der vist noget der hedder?
Jeg skal helst ikke have for meget besvær, vil du anbefalde denne type sten?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-06-09 18:24

Hej allan

det kan du rolig tage en dobbelt vinget ingen fejl på det
mvh
kjeld

vi snakkes

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 11-06-09 09:43

Hej Kjeld..
Har lige snakket med min nabo.., han havde lige nogen dobbelt vinget sten, som jeg kunne få..
Så kan jeg vist ikke trække den længere, jeg må ud og i gang..!!
Hilsen Allan

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 16-06-09 16:59

Hej Kjeld..
Jeg er nået til at ligge lister på muren, det driller lidt med at få det i vatter, men den skal jeg nok få klaret..
Du nævner at jeg kan slutte af med en cement fuge til sidst, så det kommer til at line det øvrige, hvordan vil det vedhæfte, når der er træ bagved?
Træ og cement arbejder vel forskelligt?, jeg er lidt nervøs for, at fugen med tid vil falde af, da den ikke vil vedhæfte ordentligt på træet..
Hmmm..., hvad mener du??