/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
presenning i havedam?
Fra : josephine22
Vist : 3745 gange
50 point
Dato : 06-06-09 08:31

Er der nogen der har erfaring med at bruge en presenning i havedam istedet for bassinfolie? Kan det overhovedet holde tæt nok?

Mvh Josephine22

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-09 08:32

Næh det kan det ikke, brug folie.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-09 09:18

Nej det kan ikke holde.
Når der er gået et stykke tid bliver pressenningsmaterialet stift og går i stykker i de folder der er i det, og så fordi med tiden nedbrydes det af jord/vand.
Pressenning er ofte heller ikke helt 100 % tæt for vand..

Bassinfolie kan også kun holde i en vis årrække, men betydeligt længere end pressenning, hvis man sørger for der ikke kan opstå "gnavesår" i det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-06-09 09:23

Gnavesår fohindres ved at bruge filt indenunder folien.

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 06-06-09 09:28

kan man så evt bruge presenningen under folien? altså istedet for filt?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 10:03

fra teil

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Næh det kan det ikke, brug folie. [/CITAT
Sludder,

fra dova
[CITAT]Nej det kan ikke holde.
Når der er gået et stykke tid bliver pressenningsmaterialet stift og går i stykker i de folder der er i det, og så fordi med tiden nedbrydes det af jord/vand.
Pressenning er ofte heller ikke helt 100 % tæt for vand..

noget af det er noget sludder,

Til Josephine 22
Det piner mig meget, selvfølgelig hver fugl synger med sit næb, det gør man på kandu -super
josephine22 jeg har lavet bassinger i nu over 40 år, i glasfiber -- fokie. -- presseninger + mmmm
hvis du ikke han lave glasfiber som er at foretrække som nr 1-
så brug du en god pressenning med fibertråde i. og jo mere du vil betale jo bedre pressenning
får du, du skal så vidt muligt kikke efter, kvardrat størrelsen mellem fiberne så lidt afstand mellem fiberne som muligt, lægger du så en filtunderlag som luffea han skriver og så din pressenning,
ovenpå så er det 10-4
men sørg for at der ikke danner sig lommmer, gør det det så fyld op med lidt sand bad ved pressenningen.
og et super råd mere. har i hund, hvisja så for guds skyld holde den væk, en hund har med at den
akal have sine forben 10cm ud i bassinget når den drikke, så når den sætter fra med klørene
så forsvinder vandet de 10cm ned i bassindet og sådan gentager det sig, indtil du når bunden
hvis du vil lytte til den gl rotte så får du også en bassing der kan holde i mange år,
du skal hele tiden tænke på der findes ikke noget der er hårde ved alle ting end solens ultra violette stråler, og en combi af bassing materiale og så vand, så er det noget, som strålerne går efter for at nedbryde.
tag hen på den lokale landbrugs center eller gå på trælasten ikke byggemarked, de har som regel kun for hobby,bruger.
kunne du ikke josephine skrive hvor stor i have tænkt jer en bassing, mål, og om det skal være med åkander hylder i f.eks.
mvh
kjeld

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-06-09 10:28

Jeg fjernede et mindre foliebassin som havde ligget i ca 8 år, der hvor det var udsat for sollys var folien blevet hård men var stadig stærk.
Min far lavede små fuglebade af almindelige sorte skraldesække, de blev forvitret i løbet af en sommer.........men var billige

Det letteste er at købe et helstøbt bassin, de er dyre, men man slipper for at rode med hylder m.m. da de er indbygget, og så er det komplet lige på overkanten, man behøver kun et vaterpas og en skovl for at "montere" det.

Overvej stærkt de dyrere løsninger, det ville være ærgeligt efter to år at skulle udskifte et lækt vandhul som var blevet helt naturligt.

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 50 point
Dato : 06-06-09 10:45

LUFFEA

Det var en god far du der havde, ja, det var.

Josephine22 vælger du luffea, løsning, så for at den kommer til at ligge 100%, så køre du 2 trillebøre fuld sand og vipper lige ned i hulet, og sætter så din bassing ovenpå, og fylder op med vand op til 10cm fra overkandt, derefter tager du vandslangen lukker på fuld hane, og så går du rundt om bassinget og spuler ned i sandet, på den måde kommer der ingen luft mellem væg og bassing, og du kan spule så den kommer til at stå fuldstændig i vatter,
men josephine 22 vælger du pressenningen og der om nogle år skulle komme en rift, og den så bliver utæt, så ved at du har valgt en god pressenning så kan du med din hårtørre lige rep,
jeg kommer i tanke om hvis du kan få en eller et stykke pressenning fra en vognmand
som jo køre rundt med pressennings biler det ville bare være guf- guf a la cremmas for dig, det holder sq det var den slags folie jeg brugte i firmaet,

Kommentar
Fra : josephine22

Dato : 06-06-09 10:48

Jeg har nu i haven 2 store murbaljer nedgravet med springvand og åkander i... men vil gerne have noget der er lidt større...

For et stykke tid siden købte jeg en såkaldt netforstærket presenning som skulle være ekstra stærk, den er lavet i noget der hedder PE plast og er UV behandlet, men den kostede også 250 kr. Den måler 4x6 m.

Regner med at dammen skal være mere end 2x2 eller måske 2x3 m. Og da jeg nu havde den presenning til og ligge tænkte jeg at den måske ku bruges...

Jeg har hund, men han er hunderæd for vand og nægter at gå igennem vandpytter, så det er slet ikke noget problem med ham... hehe...

Der skal ikke være fisk i, men kun planter og så mit springvand...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 11:06

Josephine22
super brug den,
så for at gøre det lettere for dig og få største udnyttelse ud af din dug.
du får fat i yderlige 3 personer. og så tager i hvert sin hjørne, og løfter op i den højde, som nu du havde tænkt dig at den skulle være dyb. men inden så har du lagt en sten eller en have flise lige på midten af dugen og så begynde i at gå ind imod flisen, stadigvæk med hjørnerne løftet op, så kan du så lægge en flise mere og igen går i ind mod den første flise, ogdet gentager sig indtil, at du siger så stor en bassing kan jeg få ud af min folie. meget let måde og finde ud af hvorstor den kan blive, god arbejdslyst,
men er der yderlige så skriv til lille kjeld jeg vil gerne hjælpe så i får jer en god bassing
i tidernes mprgen da havde jeg 10 forskellige have bassings modeller,
og lavede så større ude på stedet, det var sjov,

Godkendelse af svar
Fra : josephine22

Dato : 06-06-09 11:30

Tak for svaret vic2000.

Jeg prøver med presenningen og så noget filt under... Den skal jo ikke være så stor og når der ingen fisk skal være deri er det ikke verdens undergang hvis den ikke holder så længe. Og så har jeg jo prøvet det Vælger jeg så engang og lave en større med fisk og det hele kan jeg jo altid købe noget folie, hvis det viser sig presenningen ik holder så længe.

Mvh
Josephine22

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 12:10

hejsa josephine22

jeg bukker og takker og med alle div. løse dele der stritte ud fra kroppen. og vil selvfølgelig ønske jer en god arbejds lyst
men kommer i så hvidt at i e.v.t vil have en bassing mere så skulle i lægge et 110 mm rød dræn rør ned i bunden og så forbandt i mellem den nye og så den gamle bassing, især hvis i vil have fisk i så kan de fisse igennem den tunnel, jeg lavede engang med et klar rør der kunne man så se hvordan de suste igennem
Josephine forstår du og lave en rør med vand i der rager f.eks. en halv meter op i luften over vandspejlet i bassingen, skriv til vic2000 så skal jeg gerne fortælle dig det for det er såre enkelt,og lave
tak endnu en gang
mvh,
kjeld

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 26-02-10 06:42

har lavet have basinger i mange år di første af presenninger de holdt ikke længe så i basing folie med 15 års garenti men er gået over til gummi da det er lettere at folde i koldt vejr har 45 000 litter vand i 2basinger med bæk imellem