/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Far skal til Afghanistan
Fra : kajakaja
Vist : 302 gange
20 point
Dato : 03-06-09 11:14

Hej
Jeg står i den situation, at min datters far skal til Afghanistan som soldat her i august.
Vi er skilt og har fælles forældremyndighed.
Min datter bor hos mig og har altid gjort det.
Tilfældigt overhørte jeg en samtale en dag, hvor en mor skulle have nyt pas til sin søn, men kunne ikke få det, da faren som hun var skilt fra var i udlandet, og de havde fælles forældremyndighed.
Det fik mig til at tænke på hvilke situationer der ellers kan opstå, i det halve år han er i Afghanistan? Har jeg et problem som skal løses meget hurtigt?
Med venlig hilsen
Rikke

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-06-09 11:46

Så er det da bare om at få pas til din søn mens farmand er i landet, hvis du planlægger at rejse med ham.
Der er nogle begrænsninger med fælles forældremyndighed, men du er vel på talefod med ham, så evt. problemer kan løses med et brev fra ham.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-09 11:47

I taler vel stadig sammen... så mon ikke du kan få ham til at lave en fuldmagt, således (hvis det er tilfældet) du kan få et pas til jeres datter. Så er alle eventualiteter da "lukket". Husk også at få 1-2 vitterlighedsvidner til at skrive på fuldmagten, så er du da helgarderet.
Kender ikke pasloven, så om du kan det ene eller ikke kan, så bør en fuldmagt sikre dig/jer

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-06-09 12:28

han kan ikke nægte på nogen måder, hvis han gø så gå politiet, sig det som det er og så er den
pot ude

det svare jo til en tilbageholdelse så hun f. eks ikke kan komme på ferie så den går ikke,

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-06-09 12:36

Vic2000...taler du ligesom du skriver, så er der da ingen som fatter hvad du mener, ud over at det er forkert det du her skriver:
Citat
det svare jo til en tilbageholdelse
VRØVL landsbytosse

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-06-09 12:47

krummen

Citat
det svare jo til en tilbageholdelse hvis faderen nægter at give lov til at få pas udsted:-D

Citat
VRØVL landsbytosse

Har været "" DET VAR SJOV""
mvh
vic2000

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-06-09 16:02

Umiddelbart kan du ikke få pas til dit barn når i har fælles forældremyndighed, hvis faren ikke skriver under. Man kan i nogle tilfælde ved at kontakte statsforvaltningen, som så giver lov.

Var det en ide at få faren til at overdrage dig forældremyndigheden mens han er væk ? Så kan i jo dele den igen når han kommer hjem.

Ellers meld dig ind på www.singlemom.dk for enlige forsørgere m/k. Der er masser af gode råd at hente i debatten.

Kommentar
Fra : kajakaja

Dato : 03-06-09 16:41

Jeg har vist ikke udtykt mig godt nok, vi skal ikke lige bruge et nyt pas lige nu, men da jeg hørte denne "historie" om moderen med passet, så tænkte jeg at der måske er mange andre situationer, hvor jeg også skal bruge en underskrift fra ham, ved ikke lige hvornår og til hvad, men et halvt år er længe han er væk, og der var måske nogen der kunne komme med andre eksempler? Ved slet ikke om der overhovedet er grund til bekymring, men statsamtet vil ikke udtale sig, da det ikke er deres område, men anbefaler at jeg kontakte en advokat. Jeg har forslået min X at jeg fik forældremyndigheden bare mens han er væk, men det vil han bestemt ikke, og heller ikke en fuldmagt til mig såå......

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-06-09 17:35

Jeg kan ikke rigtigt finde noget helt konkret, men de større beslutninger som vedrører barnet, skal accepteres af begge myndighedsindehavere. Jeg fandt et link her, som dog er meget subjektivt
http://www.boernogsamvaer.dk/artikler/faellesforaeldremyndighed.htm

Nu ved jeg ikke hvor gammel din datter er, men hvis hun feks skal i skole, skal i være enige om hvor hun skal gå eller om det skal være kommunens eller privatskole. Hvis hun skal have omfattende behandling hos læge eller sygehus, kan han nægte at hun bliver behandlet på den måde du ønsker for hende. Men måske linket kan give dig en bedre ide om, hvilke situationer det kan dreje sig om.

Du kan egentlig ikke komme i så mange afgørende situationer i 6 måneder, men jeg synes det er væsentligt, at hvis du får brug for farens underskrift til noget, så bør han være nem og hurtig at komme i kontakt med.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-06-09 17:39

Her står det faktisk så klart og tydeligt som det kan

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=1365

Kommentar
Fra : kajakaja

Dato : 04-06-09 11:46

Tak Klojs