/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
SPIDSFOD Til pallebhansen
Fra : 123nu
Vist : 837 gange
100 point
Dato : 31-05-09 09:03

Hej pallebhansen

Jeg syndes også du skal have 100 point for svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-09 10:02

123nu... jeg låner lige pallebhansens's tråd, da du ikke kan se hvis jeg skrive i den anden tråd, efter den er lukket... Jeg ved heller ikke op spidsfod er det samme, som at gå på tæer?

Min ene søn gik på tæer, vi fik vist og dernæst lavet en masse øvelser for at forlænge acillesenen, det hjalp ikke ret meget.

Først efter mange år, fik vi fat i en overlæge der vidste hvad han talte om, nemlig at det ikke er øvelser for underbenet der skal til for at få foden ned, men øvlser for låret.. det kom fuldstændig bag på både os, vores læge og fysioterapeut

Han skulle selvfølgelig også lave nogle øvlser hvor han havde foden i gulvet - stående op ad en væg for ikke at vælte -

Jeg kan ikke længere huske øvelserne, og overlægen er også gået på pension, men nu ved du at der ikke kun skal kikkes på underbenets muskler/sener, så måske du kan få nogle øvelser hos en fysioterapeut??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-09 10:51

I den anden tråd bliver henvist til Bobath konceptet, det er et udemærket koncept, men bruges ikke som fundament længere inden for fysioterapi. Det er overtaget af en masse andre koncepter. Desuden vil det nok have en minimal effekt i det her tilfælde. Men er mere til halvsidige lammelser.
Ja endda er det ved at være sådan at man mener at hvis man lejrer en patient i sengen efter Bobath konceptet, hvor man med puder mm holder foden normal vinklet, ja så vil patienten prøve at trykke imod, med den følge at fodstillingen bliver værrer. (Tryk avler modtryk)
Skal det havde virkning, så skal der fuld belastning på, og så længe at musklerne (Senerne) "udtrættes" slapper af og derved kan forlænges. Som Norsted1 beskriver.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : 123nu

Dato : 31-05-09 23:29

Tak for svaret pallebhansen.